tisdag 1 januari 2013

Årskrönika 2012. Andra halvåret

Här kommer andra halvåret i min årskrönika 2012. Om första halvåret var händelserikt, så var andra halvåret än mer fyllt av händelser ;)

Juli
...inleddes med efterlängtad semester med lata morgnar hemma med barn och hund ;) Jag hade en veckas ledighet före Mannen i mitt liv. 


Gjorde i ordning vardagsrummet på bottenvåningen med vitt sofföverdrag och blev hur nöjd som helst över resultatet ;)


Gemensamma ledigheten inleddes med en upplevelse tillsammans med Mannen i mitt liv och de två yngsta döttrarna. En tur på Islandshäst! Riktigt mysigt faktiskt! Och inte alls så läskigt, som jag trott...

Goda vänner och släkt avlöste varandra med besök hos oss. Trevligt att ha gäster kvarboendes några nätter!  Det resulterade i ett uppskattat besök på Skansen. 


Där gick jag loss med kameran och fotade typ allt! Min svåger tyckte att jag skulle satsa på att bli fotograf! ;) :)

Semestern betydde en vecka i Dalarna, med "turistande" i hembygden ;) Bland annat en fika vid Ornässtugan, hela familjen!





Vi njöt av ledigheten med nära och kära. Besök hos föräldrar och syskon, till både mig och Mannen i mitt liv.  Slappa dagar vid sommarstället.

Vädret var inte det bästa men Minstingen badade en hel del ändå!

När vi ändå befann oss i Dalarna gjorde vi en "road-trip" upp över i Dalarna.

Med besök på Zorngården. Ett fantastiskt museum som jag verkligen rekommenderar!

Vi tittade på dalahäst-tillverkningen och köpte med oss dalahästar i Nusnäs.

Vi njöt av utsikten i fantastiska Tällberg.

Här hemma varvade vi "målarjobb" med avkoppling. En picknick med flyg blev det också.




Och så klart porch-häng både dag och kväll ;) 

Augusti
... en månad som vi nog inte glömmer. 


Månaden började tack och lov på bästa sätt. Jag och Mannen gjorde vår årliga utflykt till smultronstället Fjäderholmarna. 

En heldag med picknick med bubbel, god mat och dryck på skärgårdskrogen och mysig båt-tur.


Mannen i mitt liv syster med familj besökte oss några dagar och vi passade på att visa dem vår grannbygd mysiga Sigtuna ;)
Just den helgen slutade sorgligt med att Minstingens hamster dog.

Andra dagen efter semesterns slut blev en olustig eftermiddag/kväll fylld av ovisshet. Gasbolaget i vår närhet brann och vi utrymdes ur vårt hus, ovetandes om vad som skulle kunnat hända. Det såg länge ut som att vi inte skulle kunna återvända hem innan natt, så vi shoppade filtar, kuddar och madrasser för att sova på Mannen i mitt livs kontor. Lyckligtvis blåstes faran över och vi kunde återvända hem. Men det var en olustig händelse som väckte gamla känslor till liv, från det att jag utrymde vårt första hus med tre småbarn från en brand i köket... Det tog en hel del energi :( 


Strax återvände vi dock till vardagen och redan fredagen därpå njöt vi av fredagskänslan. Hamstern begraven och en ny inköpt ;)


 Vi målade och fixade på vårt hus...


Tog tillvara på tillfällena och åt glass i kvälls-solen... Sånt gillar vi! ;)


Så kom då den där dagen då vårt liv på sätt och vis förändrades för alltid... Efter att Minstingen klagat på törst och kissnödighet ett tag, och jag misstänkte diabetes, så tog vi henne till vårdcentralen. Mina farhågor besannades och det blev direkt färd till Barnakuten, på Akademiska. 


En tid på sjukhus följde. Jag och Minstingen bodde där dygnet runt och Mannen i mitt liv var med på dagarna. De andra döttrarna kom och gick ganska mycket också. 
Vi fick lära oss massor om diabetes och hur man lever med det och vad det innebär. 
Lekterapin med dess "pyssel-saker" var ett uppskattat inslag i vår sjukhusvardag. 


När vi 10 dagar senare fick komma hem på "helgpermission" och sova hemma i våra sängar, hade resten av familjen gjort sitt yttersta för att välkomna oss! Rörd till tårar, var vad jag blev! 



September
... innebar för vår del fortsatt mycket kontakt med sjukhuset.
 Minstingen började återvända till skolan och vi skulle hitta ett sätt att leva med diabetes hemma i vår vardag.


Minstingen behövde mer support i stallet, med koll av blodsocker så det blev en del tid i stallet för mig med ;)


Lantluften gjorde gott för humöret ;)  Sakta men säkert återvände vi till vardagen. 


Hösten smög sig på och köket fick nytt sideboard och nya gardiner ;) Blev så där barnsligt nöjd med resultatet! ;)


Löftet om en egen hund till Minstingen infriades en söndag i September då lilla Ferry flyttade hem till oss! 


Vår tomt fylldes upp med jord och vi målade i stort sett klart huset. 
Höstblommor köptes till porchen ;)


En välbehövlig weekend i Dalarna blev slutet på September. Vi mådde bra av att byta miljö ett par dagar, efter att ha varit hemma ganska mycket och rätt "inrutade" i våra nya rutiner ;)



Oktober
... blev en månad fylld av fina höstdagar och mycket mys! 

Mycket fix och pyssel hemma...


Valp-promenader i skogen.
Vi firade 19:årig bröllopsdag och 22 år tillsammans, jag och Mannen i mitt liv! 
Säsongens sista grillning och säsongens första varma äppeldrink ute på porchen. 

Vi njöt av fredagar med "hämtmat".
Murspisen blev färdig och besiktigad! En mycket uppskattad sak i vårt hem!

Asfalt och gräs anlades på vår tomt. 
På mitt lediga höstlov, planterade jag lite rosor. 
Allra sista dagen i oktober lyste den "elaka pumpagubben" upp tillvaron ;)

November
...en feelgood månad som började med en weekend i Göteborg.





En helg fylld med  hotellfrukost, trevliga restaurangbesök

Och ett besök vid havet.

Avkoppling och livsnjutning!

November bjöd på ett trevligt blogg-event, goodie-bag och middag med nya bekantskaper. Hoppas på att träffa dessa tjejer under 2013 igen!

Jag började smyga fram mitt adventspynt...

Tror jag behövde något slags "revansch" i pyntandet från förra året, då vi levde i ett "husbyggar-vakuum". Därför smögs sakerna fram innan advent. 

Vi "kvällsfikade" med glögg och pepparkakor.

Och vi firade mina föräldrars 50:åriga bröllopsdag!
Alla mina syskon och deras familjer var med. En överraskningskväll som uppskattades stort av mina fina föräldrar!

Den sista November hängde vi upp de nyinköpta stjärnorna i fönstren och väntade på advent ;)


December
... advent och jul i fokus ;)



Men först ett besök i Globen. Stockholm International Horse Show. En sevärd show vare sig man är hästintresserad eller inte ;)

Det blev 1:a advent och vi pyntade både inne och ute ;)



Ett antal ljus-slingor sattes upp...
Och snön kom med besked! 

Vi frukostmyste med Astrid Lindgrens jul på DVD...
Och vi "julstökade" i köket. Gjorde både lussekatter, saffransskorpor... 

Och även "Rocky road". Jag som egentligen inte är speciellt bak-intresserad var riktigt nöjd med mig själv ;)


Vi åkte in till Stockholm och spanade in NK´s julskyltning.

Tack vare mitt bloggande hittade en producent för Radioprogrammet Hutling och Röör i P4, mig. Det resulterade att jag var med som gäst i programmet ;)

Ett roligt uppdrag ;)

Julen närmade sig och ett "godisbord" dukades upp i köket.

Klapparna slogs in... som vanligt i sista stund. Eller nej, inte riktigt. Detta år var jag klar två dagar innan istället för en dag innan ;)


Granarna kläddes. En röd/vit och en Brun/vit. Allt för att matcha det runtomkring ;) 

Gäster avlöste varandra i julhelgen, men just julaftonskväll firades med närmaste familjen. Julig dukning i vitt och silver. 

Mannen i mitt liv gav mig den allra bästaste julklappen ever... Han fixade i ordning mitt arbetsrum och lät mig shoppa loss inredning till det, på IKEA! 

Mellandagarna ägnades en hel del tid till att packa upp alla tyger, trådar, pärlor m.m 

Sista dagen på år 2012 dukades bordet återigen festligt! För nyårsmiddag, denna gång ;)
Mannen i mitt liv och jag skålade med champagne och firade både nyår och 22:årig förlovningsdag!  


Om ni orkat läsa hela mitt andra halvår och är kvar här på slutet så blir mina sista rader till er alla: 

Jag önskar er en riktigt god fortsättning på det nya året! Och hoppas att ni vill fortsätta ta del av mitt liv, även under 2013, via bloggen ;)

Maria


15 kommentarer:

  1. Vilket händelserikt halvår! Tänk vad mycket man är med om och ändå känns det som att tiden går så fort! God fortsättning önskar jag dig!

    SvaraRadera
  2. God fortsättning!!
    Ja tänk..så mycket som händer under ett år!!
    Tackar igen..för mysig läsning!!
    Önskar dej en fortsatt skön nyårsdag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder från ett händelserikt o omtumlande år för er. Önskar dig o din fina familj en härlig start på 2013. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Det har hänt så otroligt mycket i år. Det var tufft när Minstingen gick igenom tiden på sjukhuset och så mycket nytt skulle läras in. Ni fixade det så bra, vilket familj ni är!

    Hösten och vintern ser ljuvlig ut i ert vackra hus!

    God fortsättning!

    Lotta

    SvaraRadera
  5. Verkligen ett händelserikt år. Hoppas allt fungerar nu med minsitingen. Jag kan förstår att det blir en stor omställning för alla och inte minst för henne.
    Tack för att du vill dela med dig. Jag kommer verkligen att fortstätta titta in hos dig, ;)
    God fortsättning på nya året!!
    Kram
    Annlin:s

    SvaraRadera
  6. Jätte fint du skrivit om ditt år.
    God fortsättning på det nya året.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  7. God fortsättning och vilket händelserikt halvår, kul att göra en resumé så där ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  8. Ja, ni har verkligen haft ett händelserikt år!
    Önskar dig en fin start på 2013.

    Kram och på återseende!

    SvaraRadera
  9. Klart jag orkar läsa, sååå intressant och inspirerande och på många sätt oerhört rörande - det hela utstrålar en genuin känsla, jag tror du och din familj har det det riktigt bra trots allt som hänt! Tack för en jääääättefin krönika!!!!!

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig krönika över 2012 och minst sagt ett år fyllda av många händelser! Önskar dig ett fint 2013. kram Victoria

    SvaraRadera
  11. Underbar krönika Maria, härliga bilder och mycket kärlek.Och du klart att vi ska ses...kramar Diana

    SvaraRadera
  12. Vilket otroligt spännande och händelserikt 2012! Önskar Dig och Din familj ett riktigt Gott Nytt 2013! Kram Kate

    SvaraRadera
  13. Vilken krönika. Du måste verkligen ha fått med det mesta.
    Hoppas du får ett riktigt härlig och händelserikt 2013.
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  14. Underbar Krönika. har läst varenda ord.
    Tack att du delar med dig och jag kommer självklart fortsätta titta in hos dig!

    Nu Nytt År Nya Möjligheter! 365dagar som är blanka som du kan fylla med vad du vill:)

    Kram

    SvaraRadera
  15. Vilken underbar veranda/porch du har, precis en sådan jag önskar mig! :-)

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...