måndag 31 december 2012

Årskrönika 2012. Första halvåret

2012 var ett händelserikt år på många sätt.

Januari
... inledde med ett ganska tidspressat schema i vårt husbygge (som vi hade startat sommaren 2011) Vi gjorde väldigt mycket själva och började bli rätt slitna...


Köksinredning anlände och monterades på plats. Kakel sattes och lister målades...



För att försöka göra tillvaron lite "mysig" så åt vi middag tillsammans på "husbygget" emellanåt. 


Klinkergolv i hallen lades också in i januari. All gips på väggar och i tak var uppsatta och en målare spacklade, målade och satte upp någon fondvägg.

Vårt liv bestod nästan enbart av husbygge...

Februari
...Var än mera pressad. Vi skulle ut ur vårt "gamla" hus den sista februari, så vårt nya behövdes göras beboeligt ;) 

Den numera så älskade porchen påbörjades av snickaren. Redan då kunde jag ana hur mycket jag skulle gilla den... ;)


Det lilla badrummet på entréplan gjordes klart. (Det är fortfarande det enda badrummet vi har klart) En förutsättning för att kunna flytta in: dusch och toalett ;)


Jag snöade in på rutigt, så både vardagsrum och sovrum fick en rutig fondvägg ;) 

Att montera vår trapp blev ett lördagskvällsnöje... eller nöje var nog att överdriva ;) 
Mycket slit blev det under februari månad med både blod, svett och tårar... Mest tårar blev det nog när någon/några brutit sig in i vårt "husbygge" (som ju mer var ett låst hus, vid det laget) och stulit vår nyanlände bergvärmepump... :( Det var en tung dag. Droppen liksom när man är slutkörd ändå... 

Så kom då den efterlängtade dagen i alla fall, i slutet av februari, då vi flyttade in i vårt "drömhus" och sakta men säkert kunde komma tillbaka till vardagen och livet igen ;)

Mars
... var månaden då jag förstod att det fanns ett liv kvar som väntat på mig ;)


Tänk när vi upplevde den där härligt avslappnade "lördagskänslan" för första gången på myyyycket länge! Att i lugn och ro njuta va tända ljus och ett glas vin... Det kändes huuur lyxigt som helst! Den känslan kommer jag minnas länge!

Att liksom få skörda efter all slit... Mannen i mitt liv, hade monterat klart och målat på murspsien en eftermiddag när jag kom hem från att ha varit i stallet.  Jag minns att jag blev så glad när jag öppnade ytterdörren och se den stå där, nästan klar! 

April
... och våren kom. Allt blev ljusare och ljusare och vi blev piggare och piggare. 


Påsken kändes mysigare än vad den gjort någon gång... Kanske för att det inte var lika roligt att julpynta mitt i husbygget, så blev det mysigt att påskpynta istället? Jag brukar inte påskpynta annars... 

Våren innebar ju även att vi kunde fixa lite utomhus på huset. Fina husknutar till exempel ;)


Porchen fick stolpar och tak.

Vi firade min födelsedag i april och jag fick en sån fin present så jag nästan tappade hakan! Tack än en gång min älskade familj! Min spontana kommentar var "Hur ska jag lära mig den här nu då??"
Det visade sig att det inte var så svårt... Nu är vi näst intill oskiljaktiga, jag och Mac ;)

April var också månaden då vår soffa till TV-rummet, äntligen kom på plats. Soffbord hade jag funderat över ett tag och resultatet blev bra ;) Numera ligger det (enligt vissa, alldeles för många) kuddar i soffan också ;)

Slutet av april bjöd på några soliga fina dagar som gjort för finpromenad inne i Uppsala ;) Såna där dagar som vårkänslorna spritter i en ;)

Maj
... "porch-hänget" kom igång ;)



Nya grillen invigdes och försommaren kom.


Juni
... månaden med fest och glädje!



Våra äldsta döttrar tog studenten! Det blev en underbar dag med mycket glädje och nästan hela släkten på plats! verkligen en dag att minnas för oss alla i familjen!

Porchen "traditionsenligt" dekorerad i blå-gult ;)

Döttrarna så fina och sprudlande glada! Fyllda utav livsglädje! Och vi som föräldrar stolta som tuppar ;) (Eller tupp och höna, kanske? ;)

Juni bjöd också på spontana kvällsutflykter till grannbygden Sigtuna. Att bara dra iväg och köpa en glass i kvällssolen... Ljuvligt!

Sista bilden från juni och årets första halvår: Midsommar i Dalarna! Med släkt, vänner, dans runt midsommarstången och god mat! Precis som det ska vara! :) 

Med denna första halvan av min årskrönika vill jag tacka för alla besök och alla fina ord ni lämnar! Det betyder sååå mycket för mig att ni gillar det jag skriver! 

Gott slut på 2012 och gott nytt 2013, till er alla! 


Maria

18 kommentarer:

  1. Kul med årskrönika! Roligt att läsa vad ni pysslat med, vilket ju är en hel del kan man ju lugnt säga! :)

    Önskar dig ett Gott Nytt År!
    Kramar Jessica

    SvaraRadera
  2. Vilket år du har haft! Tänk vad ni har hunnit mycket och nu bor ni i drömhuset! Gott nytt år; Maria!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Gott nytt år Maria. Vilket år ni har haft, både roligt och mindre roligt. Kul med krönikor. KRaaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Vilket härligt 2012! Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År och ett härligt 2013! Kram

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt halvår!!!
    Ett riktigt GOTT NYTT ÅR till Dig!!
    kramar Lisa

    SvaraRadera
  6. Men jösses vilket halvår! Så fantastiskt roligt att du delar med dig av allt detta =)) Men du, jag blev helt matt när jag läste om värmepumpen, fy fan för dessa tjuvar säger jag bara!
    Ni har verkligen ett riktigt drömhus, så vackert, och så duktiga ni varit!

    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
    Kramar Catta

    SvaraRadera
  7. Eftersom jag inte tillhörde bloggvärlden första delen av 2012 så var det jättekul att få se bilder från din första halva. :)

    Önskar dig och de dina ett Gott Nytt År. Vi ses 2013.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  8. Wow, det har verkligen skett saker hos er!!

    Gott nytt år til dig o din familj, Klem Anna

    SvaraRadera
  9. Ja tänk vad fint ni fått i ert fina hus! mycket som hänt. stor kram och gott nytt fina bloggvän! Nilla

    SvaraRadera
  10. Tänk var mycket som händer på ett halvår. Framför allt i eran familj, men husbygge och allt.
    Jag önskar dig och din familj ett riktigt
    Gott Nytt År!
    Kramar
    Annlin:s

    SvaraRadera
  11. Wow vilket jobb ni har gjort och fått det så fint.
    Önskar dig ett riktigt gott nytt 2013!
    Kram fina du!

    SvaraRadera
  12. Helt fantastiskt närman ser det sådär...vad ni jobbat på !!
    så fint ni har fått det !!

    önskar dig det allra finaste 2013 och hoppas på att vi ses i verklige livet nästa år...det hade varit kul!!

    Kram
    Pernilla

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig årskrönika! Så mycket ni har varit med om bara under första halvåret och vad ni har slitit med ert hus! Det är så fint och smakfullt och det måste varit en fantastisk känsla när det var klart. Önskar dig ett underbart nytt år 2013 och det ska bli lika roligt att fortsätta följa dig då också! :)

    Kramar Madeleine <3

    SvaraRadera
  14. Så mysigt att få ta del av halva din årskrönika!!
    Tack själv vännen, för alla gulliga kommentarer hos mej!!
    Nu önskar jag dej ett gott slut...samt ett riktigt Gott Nytt År!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  15. Härligt halvår! Så mycket som har hänt och ni har både flyttat in i ert vackra hem och haft studentmottagning också. Vad fina bilder du tagit! Så roligt att se.

    Allt gott för 2013 till dig och din härliga familj Maria!

    Kramar
    Lotta

    SvaraRadera
  16. Åååååh vilken fiiiiin krönika!!!! Sååå kul att få se, känner igen de flesta bilder men det är kul att få en helhet över tiden som gått! Wow så ni jobbat och så fint ni fått det!!! Och vilken värme som finns i er familj, det lyser igenom bloggen:))

    Gott Nytt åR!!!

    Kraaaam aka

    SvaraRadera
  17. Härliga bilder Maria :) Vad ni har jobbat med huset men med fint resultat.God fortsättning stor kram Diana

    SvaraRadera
  18. Underbart halvår! Önskar dig ett fantastiskt 2013!!!

    kram kram Malin

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...