tisdag 29 januari 2013

Tack för all respons!

Tack snälla, för era åsikter...


Tack för att ni delar med er av era tankar kring min eventuella hobbyverksamhet, och att ni gav mig pris på förklädet! (I inlägget innan) Och tack för alla fina ord om min kreativitet! Det värmer! 
Personligen kan jag ju också tänka mig att betala mer för en sak som är mer "hantverksmässigt gjord" och som inte finns i mass-upplaga, än en sak som är mer industriell tillverkad och som "alla har". Ni fattar vad jag menar va? ;) 
Men jag märker att många inte skulle betala så mycket mer än vad materialet faktiskt kostar och en liiiten timpenning (För det tar ett tag, faktiskt att göra ett förkläde, om man är noggrann). Det är det som gör det svårt att starta en "riktig" verksamhet. Med alla avgifter, skatter och allt det där, så skulle jag behöva ta ut kanske 400-450 minst, för att kunna leva på det. Och då blir det inte många sålda ;) 

Men om det handlar om en hobbyverksamhet så är det ju inte alla kostnader runt omkring, så då kan man ju tänka lite annorlunda. Fast man måste nog ändå vara beredd på att det inte går att jämföra med att köpa ett förkläde från mig för samma pris som ett på ett större varuhus. Det är ju inte samma sak, riktigt ;)
   
Jag fortsätter spåna på mina idéer och kom gärna med fler åsikter, "prislappar" och synpunkter! Jag tar tacksamt emot all respons!  


Tulpanerna fick jag i helgen, då mina svärföräldrar var här med två andra pensionärspar på lite "Afternoon Tea"  (De skulle sedan vidare mot Arlanda och Teneriffa... inte alls avis;
Visst är gula tulpaner vackert, men jag skulle nog aldrig välja att köpa dem i butiken själv ;) 
Tänk hur det är, det där... Jag köper alltid vita blommor, om det finns... När det gäller tulpaner, så blir det svagt rosa eller lila, om det inte finns vita. Men gula, röda, orange skulle nog aldrig följa med mig hem... ;) (jo kanske, om de skulle matchas med någon dukning...)

Men om någon ger mig dem, så tycker jag ju naturligtvis att de är fina och blir glad över dem! :) 


Maria

11 kommentarer:

  1. Det där med priser är skit svårt tycker jag. Har samma problem när jag gör betongsaker. Man vill gärna ha något för det man gör i tid och så men man vill inte ta för mycket betalt heller. Fast jag är på samma spår som du att det är ingen massproduktion utan lite unikt och då kan det inte vara jätte billigt heller. du förstår vad jag menar, kanske.

    Ha en toppen dag!
    kram Kia

    SvaraRadera
  2. Här blir det också oftast vita blommor när jag köper men tulpaner i svagt rosa är också vackra.

    Ha en bra dag!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Jag förstår precis. Jättesvårt att få betalt för hantverk. Jag sydde vetekuddar och sålde på gymmet och fick knappt betalt alls för jobbet, var tvungen att ligga lågt annars kunde de lika gärna köpt dem på apoteket. (Jag använde dyrt linne, vetekorn från en lokal kvarn och lavendel.) Om man vill ha något designat och hemsytt ,ja då är man kanske beredd att betala lite extra mycket. Det beror alltid på vad det är tycker jag. Du kommer säkert att sälja både förkläden och smycken så fina saker som du gör. Kraaaaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Först och främst. Vad duktig du är!!
    Va härligt att uppfylla en dröm och designa och förverkliga. Det måste vara svårt att sätta en prislapp men ändå... Det är ju tillverkat med kärlek :)

    Jag älskar också tulpaner och gör som du när jag köper själv, vita, svagt lila eller nåt.. Men får man så blir man glad för vilket som :)
    Tack för dina varma goa råd :)
    Stor kram
    Jessica

    SvaraRadera
  5. Tulpaner är bland det finaste :)
    Va duktig du är och headern är ju bara såå fin.
    Njut av dagen.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag har en vän som har startat en firma med brodyr. Det är svårt med priser där också och hon får inte så mycket över när allt är betalt. Om jag skulle göra något så skulle det nog bli en hobbyverksamhet. Du gör supersnygga saker, så fortsätt! ;)
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  7. Å, det är alltid så svårt att sätta priser, för som du skriver, såklart vill man ha en liten timpenning för det man gör också och inte enbart gå plus minus noll. Lycka till.

    SvaraRadera
  8. Så kul om du bygger upp en verksamhet. Visst är man beredd att betala lite mer när det är handgjorda saker! Lycka till hur du än väljer att göra! Kram Camilla Förresten korgen köpte jag på Rusta för typ 79:-. Den är dock i plast, men fin detta till trots och passar bättre att ha sjalar i, de tenderar ju att fastna och gå sönder i "riktiga" korgar.

    SvaraRadera
  9. Ja visst är det svårt att sätta priser! Jag tycker att du ska ta bra betalt för ditt hantverk, det är ju skapat med kärlek och omsorg...därmed bra kvalitet! Dessutom är det din egen design..helt unikt!

    Ha en bra kväll!
    krsm

    SvaraRadera
  10. Så fina saker du gör!!! Du borde testa att sälja på signerat.se! Månadshyran är 35 kr och sedan tar de 25% i provision. Detta kan du jämföra med att teckna avtal för en webbutik, bankavtal mm. Hos signerat kan dina kunder betala med bankkort och du binder inte upp dig för någon längre tid. Kan vara ett bra sätt att testa, att komma igång. Prismässigt bör du inte ligga under 300kr tycker jag! Hantverk!!! Kan du sen erbjuda personligt monogram som tilläggstjänst (du har väl brodyrmaskin?) så kan du säkert lägga på 100kr till för den personliga texten! Jag experimenerar just nu med personligt tryck på kuddar, får väl se vad det kan bli av det...
    Vi borde kanske spåna affärsideer någon dag du och jag 😊!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  11. Börja lite försiktigt med att sälja och se hur det går. Märker du att det flyter på bra, så kan du gå ner i tid på ditt vanliga jobb och syssla mer med sömnaden.
    Men det är svårt att ta ut en bra timpeng, det är det...
    Hoppas du vågar ta steget!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...