tisdag 8 januari 2013

Fikat och funderar...

Jag sitter här i min rottingfåtölj och funderar...


Jag har ju som mål, (låter bättre än löfte;) att tillbringa mer tid i soffan... Nu blev det inte soffan, men väl fåtöljen i hörnet. Har avverkat den sedvanliga "fikan", som Wikers ägnar sig åt på tisdagskvällar ;) 
När jag nu ändå ska sitta ner på rumpan, kan jag inte låta bli att använda hjärnan åtminstone ;) Jag tänker... Jag tänker att jag blir lite rörd över att det finns de som läser min blogg och minns vad jag skrivit. Minns att vi fikar på tisdagskvällar, till exempel! ;)  Lagt det på minnet och brytt sig om helt enkelt. Att det finns de som tar sig TID att läsa min blogg! Att de finns de som tar sig tid att skriva fina kommentarer på min blogg! 
Jag är tacksam över att det finns de som gillar det jag skriver. Hade ingen gillat vad jag skriver, är det ju ingen idé att skriva... Alla gillar så klart inte vad jag skriver, det förstår jag! Hittills har jag varit förskonad från elaka kommentarer och påhopp i alla fall. Vilket jag är evinnerligt tacksam för så klart.
När jag nu suttit här i fåtöljen ett bra tag ( I gott och väl en och en halv timme, faktiskt! Bra gjort va? ;) har jag ägnat mig åt att surfa runt i cybervärlden. Besökt bloggar ;) Jag har läst massor, bara nu ikväll, om nätmobbing, fula påhopp och hat... Läst att stora bloggerskor  fått en massa fula kommentarer om både lyxkonsumtion/skryt och utseende m.m  
Så himla trist att det överhuvudtaget förekommer sånt bland vuxna(?) människor! Mobbing är aldrig, aldrig okej! Gillar man inte en viss blogg, låter man väl bli att läsa den, tänker jag? Kan man inte ändå låta bli att läsa så behöver man väl i alla fall inte kritisera folks utseende? Ofta ligger det nog avundsjuka bakom såna fula kommentarer, kan jag tänka mig. Men det är ju ändå ingen ursäkt, som gör det okej att skriva fula kommentarer! 
Vad ska man göra om man får elaka påhopp? Ignorera dem? Använda sig av kommentargranskning (Det är väl just det som det är till för, att granska innan publicering?) och inte publicera den sortens kommentarer? Det kan ju lätt bli så att man "matar" de som skriver fula påhopp, att de får uppmärksamhet, som de kanske är ute efter. Att andra läsare backar upp den utsatta och försvarar (Vilket ju i och för sig är ett sätt att visa att man bryr sig om!!!) kan ju också "trigga" de som skriver fula påhopp att fortsätta. Det blir en ond spiral som bara växer... Nä, det måste vara bättre att ignorera, inte publicera. Försöka strunta i det.  Tro på sig själv och det man gör, gå vidare. Eller vad tror ni andra? 
Om det är så här det ska vara i bloggvärlden, att man ska mobbas och bli hånad, ifrågasatt för allt man skriver, då vill jag aldrig bli en "stor bloggare"... Nä, då vill jag fortsätta vara den här enkla lilla människan som gillar att blogga och som blir så glad över alla fina kommentarer som lämnas ;) Men jag tål kritik också, så var inte rädda för det! Om jag ställer en fråga "Vad tycker ni?" eller liknande, så behöver ni absolut inte tycka som jag! Jag frågar ju för att jag vill höra er åsikt! ;)



Nä, nu har jag funderat klart för idag;) Låt oss hoppas att all mobbing tar ett slut under 2013! Både i verkliga livet och via nätet! Fram för mer kärlek och fina ord! Visa att vi bryr oss om varandra och sprid mera kärlek istället!


Maria




9 kommentarer:

  1. Åh, Maria du kan verkligen skriva om äkta känslor. Blir så rörd och glad över det. Håller med dig så klart till 100% Och det har inte hänt något speciellt... Bara magkänslor och trista kommentarer. Kraaam pia

    SvaraRadera
  2. Kloka tankar! Hoppas vi slipper elaka och tråkiga kommentarer men gärna ärliga:)
    Ha det gott.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  3. Helt enig och tycker det är jättetrist att framgång också (uppenbarligen) kan medföra påhopp och personangrepp.

    Du sammanfattar det så bra! Det man inte gillar behöver man inte ta del av. Ingen mobbing vare sig på nätet eller i verkliga livet.

    Fram för mera kärlek och fina ord!!

    KRAM

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt och hållet med dig! Nä, vi hoppas att vi ska slippa sådant 2013! Traditionen med fika på tisdagar är ju störtskön förresten :-)

    SvaraRadera
  5. Håller med dig...Man är ju faktiskt inte tvingad att läsa om man inte gillar det som skrivs! Ha en bra dag! Anna :)

    SvaraRadera
  6. Instämmer med ovanstående! Men de där bullarna ser ju vansinnigt goda ut :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Instämmer helt, jag läser fina bloggar för mitt nöjes skull och för att jag blir inspirerad och mår bra av dom. Bloggar som inte passar mig läser jag ju självklart inte!!!!!
    Det där med tisdagsfika låter jättebra, ska införa det hos oss också, liten guldkant :)
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  8. Jag har också funderat på varför människorna läser bloggen om de inte tycker om den. Funderat på varför de känner att de måste skriva elaka kommentarer. Funderat på hur de orkar lägga energi på att inte tycka om något istället för att engagera sig i något som de gillar.
    Konstiga människor det där som får energi av att klanka ned på andra.

    Själv har jag än så länge varit förskonad från sådana kommentarer och tackar för det. När jag läste hos Petra HoP att de här människorna tom ger sig på barnen i kommentarerna då blir jag riktigt förbannad.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  9. Härligt inlägg Maria!! Det är just därför jag läser din blogg...!!
    Ja du,,detta med mobbning kan göra vem som helst både ledsen och förbannad!!
    Är nog lättare att vara elak här på nätet..i regel är ju den även anonym!!
    För man vågar ju inte visa vem man är...!!
    Sen det som retar mej mest..vad det gäller mobbning i verkliga livet...du flyttar ALDRIG på den som mobbar..från skola el arbetsplats...utan det är tyvärr "offret" som får flytta!!
    Jag tror att jag skulle kunna skriva en avhandling om just detta...fniss!!
    Önskar dej en fortsatt mysig dag!!
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...