måndag 28 januari 2013

Pris på ett förkläde? Hjälp mig! ;)

Här om veckan, gjorde jag ett till förkläde...



Jag har sytt några förkläden nu, i design som jag komponerat själv. Två har jag lottat ut här på bloggen och två har jag gett bort.

I helgen fick jag frågan av en kvinna, hur mycket jag tog för ett förkläde... Ja... jag vet inte, svarade jag. Jag har ju inte sålt något, har bara gett bort dem... hittills ;) Det är svårt sånt där, att ta betalt. Hjälp mig gärna! Hur mycket skulle ni kunna tänka er att betala för ett sånt här förkläde?  Jag vet ju vad materialet kostar, och jag vet ju vilken tid det tar... Men vad är man beredd att betala? 
Jag är bara nyfiken och vill ha lite hjälp. Än så länge har jag ingen försäljning. Men jag har länge funderat fram och tillbaka... kanske, kanske så kommer det poppa upp en liten hobbyverksamhet här, där man kan köpa mina smycken, kuddar, förkläden... 

Vad tror ni? ;) Väldigt tacksam för respons av alla de slag!!!


Maria

16 kommentarer:

  1. Ditt fina förkläde åker på lite då och nu. Gillar det jättemycket. Jag har sett priser från 150:- och upp till 370:- Jag vet också tiden och materialet fast om jag skulle köpa ett så skulle jag nog inte vara beredd att betala mer än 250:- inte för ett förkläde, men det är jag det. Kul om du startar en liten webb butik. Lycka till. Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Men oj så svårt!!! Du måste ju räkna ut materialet och vad det tar i tid att göra det. Jag skulle kunna betala 250 kr för det. Jätte svårt ju att säga, vet inte vad förkläden kostar. Måste ju gå ihop sig med vad det kostar att köpa material osv.
    Ingen lätt fråga hörrdu. Jätte fint är det du visar iallafall.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  3. Jag håller med de två kommentarerna som skickades in, ha en bra vecka,Karla.

    SvaraRadera
  4. Verkligen fint tycker jag! Jag håller med de andra ca 250 kr skulle jag betala.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  5. Gokväll vännen!!
    Tycker verkligen att du skall, börja att sälja lite saker!! Du är så kreativ och duktig..!! Jag gillar framför allt dina smycken!!!
    Eftersom jag aldrig använder förkläden, så har jag svårt att veta vad de kan kosta ute på marknaden!
    Men har läst tidigare kommentarer..och tycker absolut att priserna är rimliga!!
    Önskar dej en fortsatt mysig kväll!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Åh det där är SÅ svårt. Jag rådfrågar alltid alla jag träffar innan jag sätter ett pris :D
    Fick tipset att ta minst dubbelt så mycket mot vad det kostar att göra det.
    Och ibland tänker jag runt 100:- i timmen för jobbet.

    Du kommer nog på något bra!
    Det är fint!

    Kram Frederica

    SvaraRadera
  7. Superdupersvårt! Som hobbyverksamhet har man ju oftast inga andra kostnader än själva materialet, verktygen och tiden man lägger ner... men man vill ju inte arbeta gratis för det. Tiden man lägger tas ju från något annat, även om man verkligen gillar det man gör. Fundera över timpengen helt enkelt och lägg på materialkostnaden :-) Hoppas att du hänger med i mitt resonemang :-) Lycka till med din eventuella kommande verksamhet!

    SvaraRadera
  8. Klart du ska starta denna verksamhet! men absolut inte under 350! detta är ett fint hantverk och då kan man betala mer än om du köper i en affär tycker jag. lycka till, kram Nilla

    SvaraRadera
  9. Vilket fint förkläde, tyvärr har jag aldrig använt ett förkläde!
    Jag kan väl inte mer än hålla med alla ovan! Materialet ska ju betalas sen vad man lägger på det, är jag inte så insatt i.
    Lycka till!
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  10. Skulle nog tipsa dig att hellre ligga lite lågt i början och ser du att det är lättsålt till det priset så lägger du på lite.
    På Hemtex och Åhlens finns ju förkläden för bra priser, men köper man ett på Lexington är det ju andra priser.
    Det är svårt att få betalt för den tid man lägger när man handarbetar!
    Lycka till! Förklädena är jättefina!
    Kram
    Melodys matte

    SvaraRadera
  11. Ja, satsa på detta! Du är så duktig på det du gör! Pris på förkläde, ja, det var inte lätt, men lägg dig inte för lågt bara!
    Lycka till!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  12. Tack för uppmuntran. Ja allt går ju när man måste ;-)
    Ja jag har ju sagt det förrut att du borde sälja dina fina grejer. Priser är aldirg lätt, men jag håller med de övriga som skrivit här om en prisnivå på runt 250 verkar ok.
    Jag känner till två webbsidor där folk har sina "små affärer" där de säljer sitt handarbete av olika slag. Den ena är amerikansk och den andra australiensisk. Där tittade jag efter just förkläden och utan att exakt veta hur ditt ser ut och hur det kan jämföras med dem i dessa "affärer" så låg priserna på runt 200 kr men också flera som kostade mer och någon lite mindre. Sedan får man ju se till hur prisläget är i olika länder, vad material kostar i olika länder samt vad som skulle betalas i timpenning är ju också olika. Men jag tycker du kan gå in och titta där så får du en uppfattning. Den australiensiska dollarn är 7 kr ($1 = 7kr) vad USA dollarn är vet jag ej. Dessutom finns det en massa fint att titta på i dessa småaffärer som jag skulle vilja ha. Den anerikanska heter etsy.com och den i Australien madeit.com.au

    Kram Anttte

    SvaraRadera
  13. Hemmagjort tycker jag man ska betala lite extra för! Speciellt om man kan få beställa ett personligt monogram eller annan text på. Du har något som andra inte erbjuder då! (Presenter, events, för köket, för trädgården, olika teman, barn och vuxen som matchar varandra tex) Vore ju toppen om du hade en fin websida där du kan visa lite olika förslag och modeller.

    350 - 400:- minst. Det får man ju betala för en finare vas som man ger bort, det här är mycket personligare ;) Det bästa är ju om du har möjlighet att köpa in tyget billigare så kan merparten av priset bli ersättning till dig och din tid du lägger ner. Hur lång tid tar det att göra ett förkläde?

    Ja, det var mina tankar.

    KRAM!





    SvaraRadera
  14. Va kul om du öppnar webbutik. Du är så himla duktig o kreativ o allt du gör är så himla fint. Svårt det där med pris, eftersom det är en del man få väga in som tid, materialkostnad och att jag som kund får ett unikt, personligt handarbete osv. Men runt 300-350 kr tycker jag absolut. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  15. Tycker absolut att du ska starta eget, börja i liten skala och trucka på det unika i dina förkläden inget är det andra likt! Hmm maxpris jag kan tänka mig att betala för ett förkläde skulle nog ligga någonstans kring 350:- tycker att du är jätteduktig kram/Diana

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...