tisdag 7 oktober 2014

Vad får man inte missa i Örebro?

Tisdagmorgon, gråväder utanför...


En välbehövlig sovmorgon, när man inte känner sig riktigt pigg. Äter frukost och tänker på helgens lilla utflykt. Mannen i mitt liv och jag ska åka till Örebro. En hotellnatt vi bokade in redan i somras. Då kändes det långt bort, och nu är vi redan där. Nästan. 

via
Så vad gör man i Örebro? Ni som bor där, eller i närheten? Eller ni som brukar vara där ofta? Vad får jag inte missa? Vad är värt att se? Var ska vi äta lunch, om vi vill ha en "lätt" lunch, typ sallad, focaccia el liknande med ett glas vin till? Vilka butiker ska besökas, när det gäller kläder och inredning? Var ska vi äta middag på kvällen? Har fått ett tips av svägerskan och svågern som besöker Örebro någon/några gånger per år. Det är något som heter La Pampa. Är det en bra restaurang eller har ni bättre förslag? 

Kom gärna med tips! Ju fler desto bättre ;) 


Maria


12 kommentarer:

  1. Ååå men jag återkommer i kväll med en hel hög tips..;) Hinner inte nu..;)
    Man får ju inte missa MIG!!!! Fika kanske? Lite snabbt...jag ska ju riva i tvättstugan...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Missa inte Wadköping, där finns det mysigt fik. En äldre stadsdel i parken, gamla fina hus. Skit i slottet, det är tråkigt. Men är vackert att gå runt! Hälsning L8

    SvaraRadera
  3. Maken och jag åkte dit några år i rad, på Hjalmars, god mat och hotellövernattning när tjejerna var små. De är ju ett tag sen, om man börjar räkna år....
    Hoppas ni får det supertrevligt!!
    Kram Kate

    SvaraRadera
  4. Nu har jag inte bott där på mååånga år, är dock i stan ngn gång ibland. Du får säkert en massa bra tips från de som har bättre koll än mig men här är mina favoriter: CE inne & ute som ligger vid mysiga stallbacken (väldigt nära slottet) är ett måste när jag är där, så himla mycket fint! Ja hela den gatan med fina butiker är trevliga att kika in i.

    Vet inte hur gamla dina barn är, men Butik Glad som också ligger nära CE är helt underbar om man har yngre barn eller ska köpa present till en blivande förälder eller så, de säljer nämligen barnrumsinredning och där kan man förlusta sig hur länge som helst:) Missa inte jättefina saluhallen för t.ex en lunch, den är så mysig! Som någon sa så är väl Wadköping ett sånt där "måste-se-i-Örebro- ställe:) Mysigt att vandra från slottet längst vatten förbi Hamnplan och stadsparken till Wadköping.

    Sedan finns ju Smultrongården ca 15 min utanför stan, den är ju en "klassiker" i inredningskretsar kan man nog säga:) Örebro är en fin stad som jag tycker är underskattad! Är det dåligt väder och man är shoppingssugen så finns ju Mariebergs köpcentrum, där är t.ex. Nice presenter en pärla att besöka.

    Hoppas ni får en fin vistelse i Öret:) Kramar/Tanja

    SvaraRadera
  5. Jag har varit på öl och whiskymässa i Örebro....det var trevligt, du kan ju kolla om det är på gång den helgen?? ;)
    L8

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips, men öl- och whiskymässa har jag precis varit på i Sthlm, så det känns inte aktuellt ;) :)

      Radera
    2. haha, föreslog det bara därför :D

      Radera
  6. Jag som inte är från trakten men varit på Smultrongården, säger Smultrongården! Det får du inte missa! Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Ingen aning faktiskt. Men, det är förstås alltid skönt med lite miljöombyte!
    Trevlig tur!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  8. Heeeeeeej igen!
    Vi börjar med middagen...;)
    La Pampa eller Black rock grill som jag tror hon menar ligger på teaterplan mittemot slottet.
    Där beställer man kött efter vikt och får in en het sten där du steker köttet själv.
    Tänk på att man där måste beställa allt man vill ha...alltså alla tillbehör, även grönsaker.
    Något dyrt men suuuper gott.
    På Kungsgatan har ni relativt nyöppnade makeriet. supersnygg inredning ganska dyrt men suuuper god mat och trevlig personal. Populärt så här måste ni nog boka bord. Amano på Stallbacken lär ska vara en 10-poängare också... Glamourpsykologen hade ju matporr där...haha.. dyrt också...
    Alltså det finns ju en mängd restauranger som är lite dyrare...
    Lite mer humant så har ni en pytteliten mysig tappasrestaurang som heter Indigo. Ligger på en bakgata i utkanten av city (ca 10min promenad från slottet...15min i högklackat) googla för vägbeskrivning.
    Sen har vi Al Forno som är en Italiensk restaurang på Drottninggatan. Hellas är en Grekisk restaurang med god mat men inte supermysig.

    Lunch: Då skulle jag absolut gå till Saluhallen på Köpmangatan. Förutom en restaurang där (lite dyrt för lunch) så kan man sätta sig i den första baren på vänster sida och ta något gott att dricka. Sedan kan man gå till vilken liten "shop" som helst och köpa det man vill äta i form av take away och sitta där i baren.. Jag har för mig att de har enkla små rätter där med. Ja man sitter inte i baren...de har riktiga bord och stolar..;)
    Annars är Paulos på Drottninggatan i hörnet vid Stora Hotellet mysigt för en lunch...litet o trångt men mysigt..;)

    Inredningsbutiker du inte får missa är Huldas på Kungsgatan och Pure Love på Köpmangatan.
    CE på Stallbacken är en fin butik och min favorit är ju Nice på Marieberg.

    Om vi utgår från att ni tar ett glas vin till lunch kan ni ju inte köra så vad ni ska se i city blir ju i så fall slottet...men kanske ännu hellre en promenad ner till Stadsparken och Wadköping. I Stadsparken finns ett stort växthus som har café och restaurang och med lite tur pågår någon fin utställning i växthusen.
    I Wadköping är det ju mysigt att bara gå runt och det finns små hantverksbutiker och ett litet café där.
    Är ni sugna på bowling kan ni gå in på Pitchers. det ligger mitt emot sidan på slottet.
    Annars finns det ju en del butiker på landet man kan besöka...

    Jag ska vara borta kl 15 så jag är osäker på om jag hinner in till stan den här gången...
    Å förresten kanske inte jag ska klampa in o störa er på er resa..;)
    Vilket hotell ska ni bo på?
    Kraaaam Katarina

    SvaraRadera
  9. Jag gillar Brasserie Rendez Vous vid Näbbtorget mittemot Krämaren (mitt i stan). Kolla deras hemsida. Mysig fransk lite industriell miljö för er lunchdate. Börja med en morgonpromenad i Wadköping /Stadsparken och på vägen tillbaka till city titta in i alla mode- o inredningsaffärer längs Engelbrektsgatan och Stallplan som även andra tipsat om. Vik vänster längs Kungsgatan mot Saluhallen m fler mysiga butiker. OBS Bra antikaffär på Nygatan, och tidningskiosken på hörnet Kungsgatan/Nygatan har massor av inredningstidningar! Gå igenom Åhlens varuhuset m fl butiker, och kom ut på Våghustorget. Då ligger Krämaren till vänster, och Drottninggatan rakt fram (missa inte Noa Noa strax till höger på Drottninggatan om du gillar deras kläder!) På andra sidan gatan bla Indiska och en inrednings/presentaffär som jag inte minns namnet på ... ;) Missa inte heller trevlig 2-vånings inredningsaffär i hörnet av Nygatan/Drottninggatan! Vänd sedan helt om och följ Drottningatan tillbaka förbi Våghustorget, över bron och till Brasseriet på höger sida. Dags för lunch! Ha, ha! Vad kul att du fått en hel del tips om Örebro. En mysig storstad med litet city. Hoppas att du får en riktigt trevlig helg i min gamla hemstad Örebro! Kram

    SvaraRadera
  10. hej igen!
    ja men då har ni ju Paulos precis till höger om entrén i hörnet.
    På baksidan har ni en populär pub som heter Bishop...där kommer ni känna er rätt unga..;) men där är det otroligt trevlig stämning.
    Kram kram ska bli kul att få läsa sen vad ni gjorde..;)

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...