torsdag 23 oktober 2014

Lite jul-längtan och tips på säkra ljus

Hallå i höstmörkret!

Brrr... kyligt och grått! Känns som det vore rena Novembervädret redan...

Två fina inredningstidningar med julspecial låg i brevlådan när jag kom hem idag.
En kopp kaffe och lite blädder i den gav mig lite jul-längtan. Ett kort ögonblick fick jag lust att sätta igång jul-listan på spotify. Bara i smyg, så där innan någon annan kommer hem ;)
Jag sansade mig och tände lite ljus istället. Ljus är ju något som de flesta av oss vill tända den här årstiden. Jag vill gärna ha ljus tända både inne och ute på porchen.

Sedan några år tillbaka har jag använt s.k gravljus i lyktorna på trappen, eftersom det är lätt att glömma ett vanligt blockljus tänt när man går och lägger sig. Jag trodde gravljusen var rätt säkra... 

Men redan förra året uppmärksammade DEN HÄR bloggerskan oss på att hennes lykta tagit eld på trappen. Hu! (Jag tror att det var just gravljus hon hade, men är inte 100% säker) Och jag som redan varit med om en eldsvåda (som dock INTE berodde på glömda ljus!) i vårt första hus, för drygt 19 år sedan, vet hur fort det kan gå när elden sprider sig... 

Nu finns ju säkrare alternativ till både värmeljusen, men även blockljusen. Jag har köpt ett ganska högt blockljus som drivs med batteri och dessutom har en fiffig timer, där man kan välja om ljuset ska lysa i 4 eller 8 timmar. (Och om jag fattade saken rätt så  upprepas vald tid automatiskt varje dygn) Samma ljus tipsar SAMMA BLOGGERSKA om idag. Tyckte det var så himla smart att sprida detta, så jag tipsar gärna jag med! 

Det där "smarta blockljuset" står i den större lyktan, och i den mindre står ett "vanligt" litet ljus. Jag ska köpa fler av dessa smarta varianter och ha i mina lyktor utomhus! De fanns i tre olika höjder tror jag, om jag såg rätt. Finns nog säkert lite var stans, men jag har köpt mitt på City Gross. 


Tänker ni aktivt på det där med att inte lämna tända ljus obevakade? Att inte ha tänt utomhus eller i ett annat rum, där ni inte befinner er?



Maria



9 kommentarer:

  1. Åh vad härligt. Klart det är ju Halloween först men jag är nog mer för att börja gotta in mig i julpyssel. Ser både gott och skönt ut det där :)

    SvaraRadera
  2. Go kväll vännen!
    Tack för tipset med ljusen! Jag har alltid haft ljus tända, även om jag inte varit i rummet. Vet att det är slarvigt. men sån är jag...fniss. Visst får man lite julkänsla..håller verkligen med dej. Sen när man går i affärer så har ju vissa massor av julsaker framme!
    Ha en fortsatt mysig kväll! Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Sådana ljus vill jag med ha. Får kika runt lite, City Gross har jag ganska långt till. Lika mysigt som alltid hemma hos dig. Jag lämnar ljus ibland på köksbordet när vi är i vardagsrummet, inte så långt i mellan, men jag ser dem inte. Ska tänka på att släcka dem.
    I morgon är det äntligen fredag:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Neeeej! Ingen jullängtan redan! Utom möjligtvis efter godsakerna då! Haha! Fick också Det där julmagasinet i brevlådan idag, blev riktigt förvånad över det juliga omslaget, men det är kanske dags!

    Kram jenny

    SvaraRadera
  5. Har inte riktigt kommit i julstämning än :-). Men snart kanske så.
    Ja men de är ju så fiffiga låtsasljus. Bra med tips!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Åh, nu blev jag sugen på lite jul-magasin! Stämmer Maria, det var gravljus som tog eld i sin plast i ljuslyktan... Ljus som man alltid litat "blint" på... Hua!
    Kram Kate

    SvaraRadera
  7. Ja,julfeelingen börjar så sakteliga krypa på mig också... maken repar julmusik och jag börjar måla julsaker...har inte så mycket att välja på, bara att njuta:))
    Ja tända ljus oroar mig alltid!! brukar tända ljus när jag sitter vid TV´n men eftersom jag så ofta somnar där så är det med mycket eftertanke... batteriljus kanske är något för mig...
    Fina ljuslyktor!!

    Trevlig helg!!
    kramlisa

    SvaraRadera
  8. Har också batteriljus och tycker att de är en av bästa uppfinningarna på länge....
    Tända ljus /vanliga/ vid frukosten, men är lite rädd att glömma dom. Men jag har en sån fiffig ljussläckare och den lägger jag mittframför näsan, så det är svårt att missa...
    Nu är Ikeas PS-ljusstake så fiffig så att ljusen släcker sig när de brunnit ner i aluminiumkoppen de står i. Men ändå...
    Ser också fram emot att få pynta lite...det brukar jag vara dålig på, men kanske kanske i år.
    Ha en skön helg
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  9. Kanon ljus! Jag fick hem reklamblad från Rusta igår och hoppas kunna åka förbi och köpa sådana ljus!
    Jag tänder aldrig aldrig ljus på morgonen innan jobbet (jag åker iofs väldigt tidigt mer att jag går upp och åker) men jag har läst om så många som glömmer ljus i morgon stressen!
    Njae ingen julstämning ännu!
    Trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...