söndag 12 oktober 2014

Ett dygn i Örebro, och plötsligt tycker Mannen i mitt liv att han är gift med en kändis ;)

Jaha, nu har vi gjort Örebro!


Vi fick ett mycket trevligt dygn i Örebro, jag och Mannen i mitt liv. 
Ett Örebro som visade sig från sin bästa sida med en riktigt solig och fin lördag!

Det blev en skön promenad till Wadköping. 
En charmig stadsdel som jag minns att min moster tagit mig och ett par kompisar med till, någon gång för länge sedan. Sisådär 26-27 år sedan kanske? Jag vill minnas att den inte gjorde speciellt stort intryck på en 16-17:åring... Men nu vid denna mogna ålder kunde jag se charmen och det vackra. 

Alltså... det är ju något speciellt med mig och husfasader... Varför blev jag inte arkitekt? ;)


En liten runda i centrum och en inspirations-titt i någon butik (hittade alla butiker som jag fått tips om, faktiskt) här och där, gjorde oss lite hungriga och vi tog oss till Saluhallen som jag blivit tipsad om. 

När vi är i princip är klara med vår gulaschsoppa så reser sig en glad tjej upp från sitt lika glada tjejgäng vid bordet intill oss, och kommer fram till vårt bord. Hon ursäktar sig lite, men vill bara berätta att hon läser min blogg! Hon berättar att hon tycker den är trevlig och så önskar hon oss en fortsatt trevlig dag. Jag var säker på att jag gapade av förvåning när hon sa det, men Mannen i mitt liv försäkrar att jag bara såg väldigt glad ut. Och det blev jag! 
Så roligt när någon berättar att den gillar det jag skriver. Och att få höra det så där i verkliga livet av en främling. Ja, det värmde! Tänk att hon kände igen mig också!? Och vad modig hon var som vågade gå fram! Jag har ingen aning om vem hon är, vad hon heter, men hon vet själv vem jag menar. Tack igen för dina fina ord! :) Och Mannen i mitt liv, han tyckte ju plötsligt att han var gift med en kändis ;) Haha... jo,jo minsann... kändis??... ;) 

På eftermiddagen när vi var lite kaffesugna satt vi ute på ett mysigt kullerstenstorg. Jag drack en kaffedrink på Kahlua och Mannen i mitt liv tog lite rom till kaffet. Mysigt och trevligt. Vi passade på att kolla lite restauranger och lediga bord till kvällen. Hade ju fått några fina tips som vi kollade upp menyn och så, på. Det var fullt på både Amano, som var ett intressant tips, och på Makeriet som var ett annat. Men så plötsligt händer det... 
Förmodligen var det ett återbud som gjorde att vi plötsligt hittade en lucka i bokningarna. Vi hamnade på Makeriet.  Ett fantastiskt ställe om man både vill ha god mat, mysig atmosfär och gillar snyggt inredda ställen! (Det var för övrigt där vi köpte "eftermiddagskaffet") Så där lite extra mysigt och det bådar gott när brödet serveras i en liten fin brun frasig papperspåse. Gillar det där lilla extra, som "sticker ut". 
En liten munsbit tillsammans med mörkt bröd nersköljt med prosecco. Jo jag tackar! 
Sen blev det en fräsch fisk. Torskrygg med svartkål och potatis/svampkroketter. Verkligen gott! Jag äter nästan alltid någon fisk när vi äter ute. Man blir mätt men inte så där tungt mätt.
Sen vet jag inte vad som hände. Jag föreslog att vi skulle ta in dessertlistan. Jag som inte alls är mycket för desserter egentligen! Men det var nog så att jag inte riktigt hade sett mig mätt på inredningen så jag var inte redo att gå än? Det blev en crème brulee
som var supergod, men alldeles för stor, så halva lämnades kvar. Men hela den lilla skvätten med rom gled lätt ner i strupen ;) 

Ja, det var verkligen en mysig och tjusig restaurang (Men om den var SÅ fullbokad som de ville påskina vet jag inte, för det var gott om lediga platser hela de 2,5 timmar som vi satt där ;) som inte lämnat något åt slumpen. Fina damrum med vackert kakelmotiv inne på själva toaletten...




Vackra tvålar som andas lite lyxigt "hemmabadrum". Stort gilla på sånt! Ja jag kan verkligen rekommendera den restaurangen om man gillar det lilla extra och ska äta middag i Örebro :)

Innan det var dags att tänka på att gå och lägga sig så hamnade vi på Paolos som låg i samma hus som hotellet, efter att ha varit in och vänt på ett ganska fullsatt Bishops Arms ;)  På Paolos var det rätt mycket drag och trevlig stämning också. Vi tog varsin Rossini och sen gick vi tillbaka till hotellet. Ett ganska tidigt avslut på kvällen (Ja, vi gick ju upp ganska tidigt igår morse...;) Lite trötta och mycket nöjda. 
Imorse vaknade vi upp till ett betydligt gråare Örebro. Med tidvis regn. Vilken tur att det var fint igår! Efter en stadig frukost så åkte vi hemåt igen. Nöjda glada och med en helt annan syn på Örebro. Ja, alltså det var ju säkert 22 år sedan jag sist var inne i centrum där och jag märkte att jag inte alls hade koll på hur det såg ut... Och vad mycket fina gamla byggnader det fanns. Det hade jag heller ingen koll på.  
Jag kan absolut tänka mig ett dygn i Örebro någon mer gång! Och jag kan verkligen rekommendera det om man vill uppleva en "lagom liten/stor stad" med lite liv och rörelse men med ett helt annat lugn än vad t ex Stockholm erbjuder. 

Nöjd och glad efter två lördagar på rad med roligheter och söndagar med hotellfrukost så känns det helt okej att inte ha något alls inbokat nästa lördag! 


Maria


17 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att tjejen vågade komma fram och jag kan tänka mig att du blev lite paff. Någonstans tror man ju ändå att det inte är någon som läser bloggen och sen att hon också kände igen bloggerskan live. :) Härligt!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastisk tripp!!! Ser ju underbart ut alltsammans! Vacker miljö, god mat och det bästa av sällskap - kan ju inte bli bättre än så faktiskt. Och så kul att få bra feedback om bloggen :)

    Många kramar aka

    SvaraRadera
  4. Heeeeeeeej!
    Å vilka fina bilder...man blir lite hemmablind i sin egen stad.
    Va roligt att ni fick en trevlig kväll.
    Det ser verkligen urmysigt ut.
    Jag var på just makeriet sent i går..kom dit ca 11,00..men åkte hem vid 12.det var galet mycket folk i går överallt.

    Jag o min man har bokat en hotellnatt i Sthlm i dec.. nästa gång ska vi nog också ta någon lite mindre stad.
    Det är ju så himla mysigt att se lite olika platser.
    Å va kul att hon kom fram...å modigt!
    det är ju just sånt som gör att det blir så där alldeles extra kul att blogga..;)
    Ha en fin kväll nu!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig helg ni har haft på tu man hand :-)
    och en hotellfrukost på det... bästa bästa!!
    Så roligt att hon kom fram till dig...

    Ha en fin kväll
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Men vad mysigt ni verkar haft i min närmaste stad. Ni hittade verkligen de fina ställena också. Kul att någon kände igen dig och extra kul att hon även kom fram, det är ju superkul och särskilt när man är på resa också. Stor kram Helena

    SvaraRadera
  7. Vad roligt att få följa med dig på er myskväll när ni firade bröllopsdag. Och vilken standard på damrummet! Tycker det säger det mesta om Makeriet! Brukar ofta tänka "ser det ut så här på toa" hur ser då köket ut! Och här blir det ju fullpott.Grattis /M

    SvaraRadera
  8. Vad mysigt ni verkar ha haft det. Skönt att komma iväg sådär, även om det inte är så långt iväg. Och jag måste säga att jag aldrig varit i Örebro, men något att tänka på om vi ska planera en liten weekend i vinter. :-) Kramizz Laila

    SvaraRadera
  9. Vad mysigt ni verkar ha haft. Tänk vad roligt att hon kom fram och pratade.. Örebro, ja varför inte?? Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  10. så roligt att få den uppskattningen! Den är du värd och extra kul när någon verkligen tar sig tid att gå och säga det. Väldigt mysigt ni fixat för er du och din käraste. Kram pernilla

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig helg Ni haft!! Och tänk att jag ska få träffa den kändisen nästa söndag på en lunch... Wooow!! ;)
    Söndagskram från Kate

    SvaraRadera
  12. Mysigt ni haft det! Älskar crème brulee, och andra efterrätter också:) Hade nog inte lämnat något:). Och hotellfrukost, love it!
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  13. Vilken mysig helg! Alltid kul, med det där lilla extra!
    Så kul, att någon kände igen dej och jag kan förstå att det värmer, att få positiva ord om din blogg! Vilket jag verkligen kan förstå!!
    Ha en fortsatt mysig kväll! Kram Annika

    SvaraRadera
  14. Oj vilken härlig helg! Fina bilder. Nu blir jag sugen på en weekend nånstans...
    Och visst är du en kändis. Jag skulle också kommit fram,,,,
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  15. Så mysigt ni haft. Kul att de kommer fram och pratar. Kram anette

    SvaraRadera
  16. Vilken mysig helg! Och så kul för mannen din att få gå ut och äta med en kändis :) Kram Suss

    SvaraRadera
  17. Vilken dag och kväll ni haft det. Ätit och dryckit gott ser jag och så himla kul när någon främling kommer fram och hälsar och tycker om din blogg och det du skriver! Underbart. Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...