fredag 17 oktober 2014

Fredag kväll med Caipirinha

välkommen fredag kväll! Välkommen du sköna fredagskänsla!


Tack för era rara hälsningar med kloka ord! Idag är jag mycket piggare. Jag är faktiskt hyfsat bra på att ta hand om mig själv, även när det är stressigt runt mig. Är noga med att hitta på roliga saker, och avsätter tid för avkoppling och reflektion. Nöjen och varma bad är exempel på både det ena och det andra. Jag har en fantastisk familj som stöttar och ger energi så jag har en bra grund att stå på. 
Men min stress som jag känner av just nu till och från, (och eftersom jag vet att den finns är det ett bra tecken, jag kan hantera den) orsaken kan jag inte göra så mycket åt just, tyvärr... Jag rår inte över vissa saker. Men jag hoppas på att det snart blir bättre och jag tänker oftast positivt.
Positivt är ju också att det är fredag! Jag har plockat fram bästa fredagskänslan. Varit in till stooora matbutiken och handlat lite fredagsgott. Skaldjur... mmmm bland det bästa!  Köpt hem nya snittblommor och unnat mig lite nya snygga under. 

Mannen i mitt liv har fixat lite skön musik, som jag gillar. Jag har i gengäld bjudit honom på en drink. Jag har verkligen fått en "crush" för att göra drinkar ;) Idag blev det en äkta Caipirinha gjord på Pitú, något som vi testade på Öl-och Whiskymässan för ett par veckor sedan.

Friskt och gott. Jag gör den inte så stark, tar bara en knapp 3:a Pitú. Börjar med att Muddla ner en lime i åttondelsklyftor tillsammans med 2 cl sockerlag och 1/2 tsk strösocker i ett glas. Slår på Pitú och fyller upp med krossad is. Eventuellt kan man slå på en skvätt sodavatten. Klart! 
Medan jag suttit här och skrivit detta inlägg har Mannen i mitt liv dukat fram allt på bordet, tänt ljus och gjort mysigt! Fredagsmys! Dags att sätta sig till bords med andra ord! Lite senare blir det nog avkoppling och reflektion i 39 grader bubbel med 8 grader bubbel i glaset. Så visst är jag rätt bra på att ta hand om mig! ;)

Happy Friday!


Maria

11 kommentarer:

  1. Åhh så bra och trevligt det låter. Jag fick en underbar middag när jag kom hem idag, stängningsfredag. Vi tänkte basta men veden är slut så det blir soffan... Maken jobbar helg så det blir lugna puckar på drinkfronten i kväll. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Skönt att du känner bättre igen och det låter som en härlig fredagskväll som väntar. Mysigt med snittblommor och fredagsdrink. Var rädd om dig vännen, kram Suss

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig kväll ni har! Blir så sugen på en badtunna när du skriver om din. Här hemma är det lite tomt då Daniel är ute med jobbet, men jag, William och Lykke myser i soffan. Jag såg lyktan på ica igår, jättefin! Köpte en annan större. Kommer på bloggen i morgon:)
    Ha en fin kväll vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen:) Japp, det står living på den.
      Kram

      Radera
  4. Åh så gott och fräscht det lät och Ja du tar hand om dig själv på ett förträffligt sätt ;)
    kram Anna

    SvaraRadera
  5. Jag visste väl det! att du var bra på att ta hand om dig själv! när man läser din blogg så förstår man att du är en person som är väldigt mån om alla och väldigt bra på att fixa det där lilla extra, det där som gör att det blir pricken över i. Men ibland glömmer man sig själv då bara för att man är så mån om andra... men, Du känns så unik för du är ju bra på att unna dig själv det där lilla extra också, vilken oerhört stark och härlig och klok person Du verkar vara. Din familj kan skatta sig lyckliga som har Dig och Du, att du har dom, då har ni ju tryggheten och stabiliteten att stå på. Den negativa stressen utifrån kan vi oftast inte göra så mycket åt själva, den är ju att grundproblem och då får man göra som Du gör, ta hand om sig själv på bästa sätt!!
    Oj, vad djup jag blev så här på morgonen;))

    Den där drinken som du har blandat, tyckte jag lät oerhört intressant, frisk och god!

    Ha en riktigt fin helg!!
    kramar lisa

    SvaraRadera
  6. Hoppas att du mår bra Maria, kära bloggvän!

    Har också en liten crush på drinkar! Köpte massa Margaritaglas på Ikea för 19 pix styck! Och de var jättefina!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Skönt att du känner dig bättre, att du känner igen symptomen o hinner dra handbromsen, viktigt det där. Underbart att ha familjen nära som stöttar också. Låter som den bästa fredagen, hoppas du får njuta av en mysig lördag också. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  8. Härligt Maria, låter som en perfekt veckoavslutning. Just nu är man så trött så man skulle kunna stå och sova...
    Duktig du är på att fixa drinkar. Själv kan jag ingenting om starkdrycker...
    Lördagskram från Kate

    SvaraRadera
  9. Vad skönt att du mår bättre. Superviktigt att lyssna på kroppens signaler och sakta ner farten när det blir för mycket.

    Vilken fredag, wow!!! Alltså, vad var inte perfekt i det upplägget!!! Förstår att kvällen blev heeeelt underbar!

    Många helgkramar aka

    SvaraRadera
  10. Dina/era fredagar går inte av för hackor... tur det, så du kan ladda batterierna. Visst är det typiskt oss kvinnor att köra på för fullt, gå så där halvt in i väggen (eller helt, om man har otur)- men du har hittat sätt att ta nya tag.
    Drinkar är gott. Men oftast öppnar vi en flaska vitt, helst rumänskt- men just nu återhämtar vi oss bara från värsta månaden...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...