söndag 26 oktober 2014

Lite vin, lite 80:tal, lite nostalgi och maffiga rosor

Vilken myskväll det blev igår


Kanske lades grunden till den mysiga kvällen redan vid köksbordet? Jag hade gjort "Feta Parmasnurror" som förrätt och en västerbottensostbeklädd lax med pommes duchesse agerade varmrätt. Och till efterrätt gjorde jag créme brulee för första gången i mitt liv. Ja, när jag tänker till så var hela menyn egentligen premiär för mig.

Men det gick bra, jag fick godkänt på allt. Lagom när vi var klara slog vi oss ner i soffan jag och Mannen i mitt liv, med resten av vinflaskan i vinkylaren på bordet och så såg vi på "Så mycket bättre". Igår var det Orups kväll och hans låtar har en speciell plats i mitt minne och kanske i mitt hjärta också? Om det var vid köksbordet som grunden lades, så var det definitivt där vid Tv´n som den trevliga myskvällen fortsatte.
Efter TV-programmet, som var riktigt bra, så slog vi av TV´n och satte på Spotify istället. Vi fortsatte på temat som Orup på något vis  kickat igång för kvällen. Nämligen 80:tal ;) Mannen i mitt liv hittade en spel-lista på Spotify med 80-talsmusik.

Och jädrar vilken mysig trevlig och rolig kväll det blev. Vi mindes låtar från ungdomsåren. Vissa låtar kom vi på, på en gång, vilka artisterna var, andra fick vi kolla i "facit". En del låtar har man hört någon gång genom åren, medan andra har legat i tystnad i sisådär uppåt 30 år... Ja, vad roligt det var! Nostalgi! Få saker väcker så mycket minnen och känslor som musik.

Jag kan verkligen rekommendera er att göra en sådan här sak en lördag kväll. Äta lite gott, kanske dricka ett gott vin, lyssna på gammal bekant musik och minnas! En riktigt lyckad hemmakväll. Vi pratade mycket om minnen och om hur fort tiden går och vad viktigt det är att faktiskt LEVA, inte bara vara vid liv. Leva i nuet, njuta av livet och ha roligt! Och jag blev så vansinnigt sugen att gå på fest, eller ställa till med fest. Jag är lite knäpp ibland, går igång på saker haha ;)
Något mer jag kan rekommendera är att köpa hem lite snittblommor till helgerna. Det känns så där lyxigt att ha fräscha blommor hemma. Det gör i alla fall mig glad! I torsdags slog jag till på hela tre buketter i mataffären. De kostade bara några tior per bukett så... ja, jag slog på stort. Okej, det blev lite "brudbukett" över dem. Men vad gör det? Brudbukett symboliserar ju kärlek, och det kan ju aldrig vara fel!? ;) 

Nu är det hög tid att ta tag i Söndagens aktivitet som hastigt och lustigt bestämdes. Jag trodde jag skulle sy en gardin till hallen, men det blir något helt annat. Vad vi ska göra, det återkommer jag till ;)


Maria

5 kommentarer:

  1. Trevligt! Ja så där gjorde vi för ett tag sedan, satt och lyssnade på nostalgimusik och tom. dansade ute på uterummet. Kärleken är som kondition, färskvara som måste underhållas. Rosor är verkligen fint.. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Jättefina rosor! :-) Härlig nostalgiskt kväll ni verkar haft, mysigt.:-) Kramizz och ha härlig söndag också/Laila

    SvaraRadera
  3. Vad allt låter underbart! Gott och mysigt.
    Nostalgi, ja det ägnar vi oss åt också ibland. Rejält. Då går vi ner till uterummet (ihopbyggt med ett av stallen) och lyssnar på musik, tänder ljus och dricker kanske nåt gott. Där har vi en skivspelare och ett kassettdäck. Och sånt som man lyssnat sen min första batteridrivna skivspelare, den med högtalare i locket. Ljuva sextio-tal. Och framåt...Knastrigt och burkigt ljud, men så ska det vara... Absoluta favoriten är "Hollies sings Dylan"... ryyyys-
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig kväll och vackra rosor i din hall!
    Jag fick ett stort fång av mannen, sent i natt, efter att vi kom hem efter en fest!
    Kram!
    Judita

    SvaraRadera
  5. Visst är det viktigt med såna kvällar. Lätt att hamna framför tv och dator... Vackra rosor. Kram Suss

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...