torsdag 25 oktober 2012

Barnrum

Nytt tema hos Fabriken denna vecka! "Barnrum"


Inte så lätt tema denna vecka, anser jag!;) Barnrum... rum för barn... Nog för att vi har barn i våran familj, det är inte det... Och de bor hemma alla fyra också. Men de har kanske inte direkt vad JAG tänker på när jag tänker "barnrum" ;) Mera ungdomsrum kanske?  ;) 

När vi tog chansen att rita och bygga vårt drömhus ville vi ha lite andra utrymmen än de vi redan hade i förra huset. Samtidigt som vi visste att barnen skulle bo kvar några år till, och de också behövde egna rum. Så vi har valt att göra lite mindre rum till barnen, än de hade innan, vilket de tycker är helt ok! Så fick vi kvadratmetrar över till annat också ;) 
Alla fyra "barnrummen" är lika stora och likadant utformade ;)
Jag har valt att visa Minstingens rum. Det är nog det som mest kan påminna om vad jag kallar "barnrum" ;)

Längs ena långväggen (mittemot på andra långväggen står sängen;) finns ett platsbyggt skrivbord. En furuskiva, som Minstingen målat själv, tillsammans med Tvilling2, i en grå färg. På skrivbordet bor hamstern i sin bur :)  Skrivbordsstolen är en enkel pall med fårskinnsdyna. 

Två fina småtavlor som väntar på att komma upp på väggen ;)

Hyllor för skapande-prylar ovanför skrivbordet är bra!

Liksom trådbackar på hjul att ha under skrivbordet. Är man en mångpysslare så behövs olika material! ;)


Garn, till att virka amigurumis, t ex :) 
Här är "tittskåpet" som hon målade och inredde när vi låg på Barnsjukhuset. Alla lösa delarna är saker hon tillverkat i cernitlera. En hundkennel ;) 

Ingen tvekan om vad hennes intressen handlar om?! ;) 

Hästar är också ett stort intresse och jag tror hon ärvt mitt gillande av detaljer, att inreda med bruksföremål;) OBS, tränset är nytt, så det luktar inte häst... ;)

Minstingen gillar nog alla djur... och jag måste ju visa er de söta rådjuren (eller hjortar,kanske?) som hon fick i julklapp för några år sedan. Nu kan jag förbanna mig själv att jag inte köpte ett paket till mig också!!! ;) De är ju så söta och juliga...
(hrm, nu var vi där igen... jul, jul, jul...)


Vi valde att göra små walk-in-closets i alla barnens rum, istället för att ställa in traditionella garderober. Det är något de verkligen är nöjda över! Passar nog tonårstjejer som handen i handsken ;)

Nu har ni fått se mitt bidrag till temat "Barnrum", nu tycker jag ni ska titta in hos Fabriken för att se fler fina bidrag!


Maria

20 kommentarer:

  1. Snygga "barnrum" ni har! En toppenide´med walk in closet tycker jag. Nu har vår äldsta hammaboende dotter ett helt "pannrum" som walk in... Ja, ju större rum desto mer yta att röra till det på...:(
    Ha det gott, kram Kate

    SvaraRadera
  2. Så fint hon har det tjejen! Snygg tapet! Inte direkt "barnrum" det ändrar ju sig med åren... Så smart att göra "walk in" istället för de tråkiga garderober. Syns att hon har samma härliga inredningsintresse som mamma ;) Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Mysiga barnrum :) varma och personliga kram Diana

    SvaraRadera
  4. Smarta lösningar ni gjort i rummet! De svartvita tavlorna på väggarna är superfina.. de nya små som ska upp också! Ha en bra torsdag!

    SvaraRadera
  5. Ja man ser vilka intressen hon har. Fint och prydligt också kram Pia

    SvaraRadera
  6. Jättefina rum! De små hästtavlorna har jag med =))
    Nice med små walk-on-closets, gillar!

    Kram Catta

    SvaraRadera
  7. Smarta lösningar ni gjort i rummet. Vi har inte barn ännu men jag suger åt mig all smart information så jag har mycket bra inspiration när vi väl bygger vårt barnrum.

    Jag såg Hyllan i din Whiskey hörna. Tack för tipset:)

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  8. Hej Maria!

    Vilket fint rum dottern har. Vackert, praktiskt och personligt på en och samma gång. Härligt att hennes intressen så tydligt lyser genom också. :)

    Jag har två tonårsdöttrar med walk-in-closets (vi bor i ett gammalt hus med inbyggda walk-ins) och jag kan intyga att dottern kommer att älska sin walk-in då hon blir tonåring. ;)

    Tack snälla Maria för din fina kommentar på min blogg, för omtanke och för att du delade med dig av er historia. Det berörde mig djupt. Nu drabbades vi inte i närheten av vad ni gjorde då vårt boningshus aldrig drabbades av branden men chocken av en brand, all materiell förstörelse och den känslomässiga bergochdalbana det innebär är nog densamma. Vilken tur att allt gick bra för er men jag förstår att det har lämnat sår som aldrig riktigt läker.

    Vad glad jag blev över at du lämnade en kommentar hos mig ör då hittade jag ju hit till din fina blogg. :)

    Sköt om dig och på återseende Maria!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  9. Vilket superfint rum hon har din tjej! Och tänk vilken lyx att ha walk in closet i allas rum!!!! Vilken dröm!
    Kram helena

    SvaraRadera
  10. Vilket härligt rum! Så mysigt och stilrent på samma gång! Tapeten är ljuvlig.
    Min dotter Ida är också en djurvän utan dess like. För några år sedan hoppade hon över lördagsgodiset och använde pengarna till att köpa snarliga rådjur som din dotter har.
    Ha en fin dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  11. Hej Maria och vad kul att du kommenterade på min blogg så jag hittade hit!
    Jag gjorde ett inlägg om yngste sonens rum igår, och så dag kryllar det av barnrum från medlemmar i Fabriken, kul med inspiration!
    Jag saknar vår kamin så grymt mycket!!
    Vi sålde vårt hus för tre år sedan i Umeå och flyttade till Skåne, och i huset vi bor i nu finns ingen eldstad alls, sååå trist! Jag förstår verkligen att ni njuter!
    Ha det bra!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  12. Vilket rum! Och så läckert med små walk-in-closet.
    Njut av en fin onsdagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Kul att se! Varierad inspriation du bjuder på.

    SvaraRadera
  14. Förstår vad du menar. Barnrum är mer åt det mindre barnens håll. Men hon är ju ett barn även om hon är ungdom. : )

    Ha det toppen!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  15. Så himla fint och smart inrett! Tack för fin kommentar hos mig! Det skulle vara kul att se ett reportage från ert hus också, alla bilder jag sett hittills så ser det så fint ut, gillar er stil!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  16. Åå hur smart var det inte att göra små walk-in-closets i alla tjejernas rum! Vilken fantastisk ide önskar jag haft den när vi byggde!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  17. Jättekul att se och så smart med små Wall-in closets, kram

    SvaraRadera
  18. Oj vad jättemysigt! Och fint!! De där walk-in closets var ju bara huuuuuuuuuuuuur häftiga som helst, vilken fiffig idé!! Mycket snyggare än vanliga garderober!!!

    Kraaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  19. Jättefina barn/ungdomsrum...walk in closet är nog en dröm för de allra flesta:) Tack för titten hos mig:)) Kram Maria

    SvaraRadera
  20. Så fint!! Massor av härliga detaljer och fina färger. Härlig härligt Maria!!

    KRAM

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...