onsdag 24 oktober 2012

Invigning av murspisen

Igår kväll invigde vi vår murspis!



Mannen i mitt liv gjorde klart skorstenen, förrförra helgen och så har vi väntat på sotaren, som var här i måndags morse och besiktigade. Klart godkänt! :) 
Vi gjorde en liten brasa i måndags kväll också, men igår eldade vi ett tag. Alla ni som har kamin, vet ju helt klart hur mysigt det är! Visst ger den väl lite extra värme också, men vi har ett så effektivt (snålt) uppvärmningssystem, så det är främst en mysfaktor i vårt hus. 
Spisen är snygg att se på också, tycker jag. Den har en liten hylla att ställa t. ex små ljuslyktor på (men jag är på jakt efter en annan sak att ställa där ;), och en liten spotlight  med dimmer, upptill ;) Vill man så kan man ha vedfack, under. Men jag vill hellre ha veden i korg bredvid. Tycker det ser mysigare ut! 
Väggen bakom har Mannen i mitt liv murat med danskt tegel.  Rustikt och rufft! Precis som vi ville ha det! Som skydd för gnistor, på golvet ligger det samma marmor som finns i själva spisen. Samma runda form ;) Ett plus också för det vita skorstensröret, som smälter in både här och på övervåningen, mot den vita väggen, där det går upp ;)
Det mindre "facket" ovanför eldstaden, är en bakugn. Baka kanske man inte kan göra, men väl värmafrukostfrallorna ;) Termometern därinne visade på ca 140 grader. 


Det blev inga frukostfrallor igår kväll. Inga kvällsfrallor, heller ;) Men tvilling2 hade bakat frusen marängrulltårta med blåbär och grädde! Klart det ska vara tilltugg vid en invigning! ;) Tisdag och allt ;)


För en blåbärsälskare som jag var detta fantastiskt gott!!!



Maria

18 kommentarer:

  1. Jättefint blev det med alla sköna detaljer.Gillar bakugnen ovanpå smart. Fina ljuslyktor i fönstret också... Tycker jag känner igen dem. I går jobbade jag för dig riktigt trevligt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Oj vad härligt och vad fint! Jag vill oxå ha:)

    Mys hela vintern nu med tända brasor!!

    Ha en bra onsdag och en mysig kväll framför brasan

    SvaraRadera
  3. Hej vännen!!
    Åhh så mysigt det ser ut..!! Riktigt inbjudande..och även rulltårtan..mm..smarrigt!!
    Önskar dej en underbar dag!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Nämen, vilken fin spis! Jag blir allt lite avundsjuk då jag vill ha något liknande. Problemet är att vi inte riktigt vet vart vi ska sätta den. :)

    Men usch och fy för din kommentar om mörkerrädsla. Jag hade blivit så fruktansvärt rädd och det förstår jag att du blev och fortfarande är. Jag hade en stolle som följde efter mig ända in på vår tomt trots att jag skrek åt honom att gå sin väg och att min man var hemma. Det tyckte jag räckte för att jag skulle känna mig otroligt hotad och utsatt. Jag kan bara tänka mig hur du kände.

    Ha en bra dag!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Vilken mysfaktor..! Ja det är ju så rogivande och lugnande med en brasa tycker jag.

    Ha en fin onsdag!
    Kram Jessica

    SvaraRadera
  6. Åh så fint! Den här bilden måste jag visa för min jobbarkompis som letar inspiration till kaminer!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Kanonfint i inredningen och riktigt mysigt! I like!

    SvaraRadera
  8. Vilken fin spis! Wow! Där kan ni njuta! Kram Nilla

    SvaraRadera
  9. Visst är det mysigt att tända brasan!! Eran blev jätte snygg, gillar den murade biten bakom. Passar så fint ihop.

    Ha en toppen dag!
    kram Kia

    SvaraRadera
  10. Vad härligt med spisen, det blir en plats att njuta på i vinter.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  11. Sååå snygg!!! Duktig han är... nu får ni njuta ;)

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  12. Det är så mysigt att elda, tända en brasa. Jag eldar på för fullt så maken storknar. Så mysigt... Ha en fin kväll. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  13. Fantastiskt fin! Åh, det är så mysigt med en brasa! Skulle jag också vilja ha, men det får bli i en kommande villa:)

    Hoppas att ni har en fin kväll!

    Kram

    SvaraRadera
  14. det där är lyx....*ler

    Kram

    Pernilla På Piazzan

    SvaraRadera
  15. Jag smäller av!! Å, så fint. Det ser ljuvligt ut. Och fönstren bredvid...så vackert.

    Njutning Maria!

    Kram!!

    SvaraRadera
  16. Vad vackert. man blir ju riktigt avis på ett bra sätt.
    Verkligen jätte fint!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...