torsdag 2 mars 2017

Om man inte är i London för att shoppa....


Det vi gjorde minst av allt, när vi var i London.... det var att shoppa! Många åker till London för att shoppa, har jag förstått. Och många pratar om Primark, vilket jag har förstått ska vara väldigt billigt? 


Att besöka "billigaffärer" för att köpa sånt som jag aldrig skulle ha köpt på hemmaplan, det är inte min grej. Och knappast Mannen i mitt livs, heller... Nu kanske jag missade någon fin shopping i London, eftersom vi inte var där för att just shoppa... ;) Så vad gjorde vi om dagarna då?

Självklart tog vi en öl på en "typisk pub". Såklart. Trevlig stämning och god öl. Kändes i och för sig lite som en turistattraktion, med tanke på att var rätt mycket andra turister som gjorde samma sak ;)  Men en och annan engelsman passade också på att njuta en öl på fredagseftermiddagen.


Åt gjorde vi ju så klart och vi hade bokat bord till första kvällen, redan hemifrån. Vi var lite sugna på att testa Jamie´s Italian. Riktigt god mat, trevlig personal och prisvärt, men kanske inte någon "mysrestaurang", mer ett "efterjobbet-ställe". 


Jamie´s låg bara ett stenkast från vårt hotell, faktiskt. Vi såg byggnaden från vårt rum ;) 

Även om vi inte shoppade speciellt mycket så hade vi några uppdrag med oss. Jag ville köpa något i klädväg till Lillprinsen, det blev en grön bomberjacka (japp, nu kan vi matcha mormor och Lillprinsen!) och så hade Minstingen en beställning på ett par specifika kepsar från Urban Outfitters. 

Det uträttade vi ganska snabbt på lördagsförmiddagen och sedan strosade vi runt lite på gatorna med alla andra.


Stannade till på något mysigt ställe för att ta en öl.


När man går där i vimlet och njuter av att befinna sig på ett nytt fantastiskt ställe, kan man helt plötsligt få för sig att ta en "selfie"  eller heter det "we-fie" ;)


Vi tog tunnelbanan till Notting Hill, promenerade på Portobello Road...

...och andra gator. Beundrade vackra hus...

När benen ville vila och magen började knorra lite för lunch...

Då trängde vi oss in på en mysig pub och beställde fish & chips. För det måste man ju förstås äta om man är i London! Gärna på "riktig pub" med den äkta känslan ;)



Vi tog tunnelbanan tillbaka från Notting Hill...

Vi utforskade Fortnum & Mason, som jag hade fått tips om. Det var Lena som trodde att vi skulle gilla det stället, eftersom vi gillar NK, så mycket... Tack för tipset Lena! Du träffade mitt i prick! Ett enormt häftigt fint varuhus! Tyvärr var jag lite dålig på att fota och visa er, men man kan ju alltid googla. En bild från när vi drack deras egen champagne, blev det i alla fall. Där vi satt i den fina baren/loungen... det var alldeles nyöppnat för bara några dagar sedan. Mycket fint! Där satt vi länge och njöt. 


På söndagen "hängde vi på låset" till ett annat fantastiskt stlle som jag absolut ville se... Harrod´s förstås. Medan vi stod utanför och väntade på att de skulle öppna, fascinerades vi av en kille som höll på med något på marken utanför...


Han skulpterade med sand och när den var klar, när vi kom ut ett par timmar senare, så var det även en valp som låg på ryggen där på vovven. 


Harrod´s var också fantastiskt! Och S T O R T!!!! Vi hittade så klart ett lugnt skönt ställe där vi slog oss ner för att ta ett glas. Tokgillar sådana här fina varuhus där man kan pausa med ett glas ;) Mannen i mitt liv, han gillar det minst lika mycket. Han är inte mycket fr att "springa i affärer", men om man går lugnt och inte tittar på precis allt, vrider och vänder på varenda klänning, då brukar det gå bra. Och om han kan få en öl, så är det toppen ;) . Han testade deras egen (tror jag) öl, och jag testade deras egen champagne. 


Vi hamnade i en annan gammal vacker byggnad. Ett mysigt varuhus med fint pyntad entré. Liberty. 


Som sytokig, så var jag ju bara tvungen att föreviga symaskinen!  Visst blir man glad av den! 


Vilken häftig sy-avdelning sedan! Där fanns massor av band och spetsar och knappar. Kanske tur att jag inte gick närmre än så för att kolla, för annars hade jag kanske köpt med mig halva butiken... 


Vi avrundade i alla fall kördagens icke-shoppingrunda med en sen men god lunch på Café Liberty. Gott, trevligt och mysigt! 



Maria




4 kommentarer:

  1. Vilka tokhärliga bilder du bjuder på. Jag förstår att alla åker till London, ja inte alla man du fattar va? Häftigt med sandskulptören och den där symaskinen...Woow! Kraaam från en glaaaad Pia

    SvaraRadera
  2. Åh, det ser ut som ni haft en fantastisk Londonresa! Nu blev jag också sugen på att åka dit!

    SvaraRadera
  3. Så roligt att få se så många bilder från er jättemysiga resa, jag har ju aldrig varit i London. Vilka sköna dagar ni hade, så härligt att bara strosa omkring och äta lite här och ta en öl där.
    Idag har vi regn på tvären, så det blir regnkläder för både mig och Lykke när vi ska ge oss ut på morgonpromenad nu:)
    Ha en skön fredag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Vad mysigt det låter att bara strosa runt så där och pausa med ett glas här och där. Vad roligt att gillade Fortum & Mason! Puh! Hade varit lite pinsamt för mig annars :-)

    Ha en fin fredagskväll!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...