tisdag 14 mars 2017

Tulpaner


Jag längtar efter den dag som man kan njuta av tulpaner i rabatterna...


Om det nu blir några tulpaner i rabatterna i år? Jag har ärligt talat inte full koll på vad det är för lökar som petats ner i jorden? De första som jag petade ner för några år sedan, jag har ingen aning om det är lökar som blommar varje år???


För visst är det väl så att det finns lite olika typer? Vissa är "engångsblommor" och andra är fleråriga? Även när det gäller lökar? Eller...? Och finns det olika sorters lökar? Jag brukar sätta ned på hösten, men kan man sätta dem på våren med? Blommar de redan samma år då? Någon som är bra på detta som kan förklara för en förvirrad liten människa? ;) 


Jag brukar peta ner lite nytt varje höst, så jag har ingen aning om hur det kommer se ut i rabatten? Jag brukar i alla fall hålla mig till vitt, rosa, lila, svart, vinrött... Det har jag koll på. Och så är det snödroppar, tulpaner, kungsängslilja och någon form av andra liljor... Ja, det blir spännande att se vad det kommer upp i år? Tills dess får man njuta av köpe-tulpaner ;) 


Maria

3 kommentarer:

  1. Ja jag borde ju kunna svara. Lökar är återkommande men behöver näring och ibland så går dom ut. Ett uttryck! Krokusar och snödroppar kommer oftast tillbaka flera år och utökas. Tulpanerna kan ibland försvinna tyvärr.(vet inte riktigt varför, men lökarna kan ju ätas upp kanske) Annars så är just lökväxter sånt som återkommer år från år om man sköter om gödsling och sånt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Visst längtar man efter tulpanblomning, tänkte just på det när jag var ute och räfsade löv ur rabatterna förut.
    Det är en djungel att hålla ordning på det här med växter. Men oftast återkommer lökväxterna år från år. Snödroppar, tulpaner, kungsängslilja återkommer år från år. Sedan finns det vissa undantag när det gäller tulpaner, vissa är lite kinkiga och blommar bara en säsong. Då får man se dem som ettåriga och köpa nya varje höst. Om det är "vanliga liljor" du köpt brukar de återkomma. Doftliljor måste man gräva upp och förvara i tex garage, de klara inte vinterkyla och fukt. Dahlior är också en lökväxt som man måste gräva upp och vinterförvara inomhus. Tulpanlökar gräver man ner på hösten, ja man kan hålla på ända in i december. Det går säker att sätta dem tidigt i jan-feb också, men det har jag aldrig provat. Liljelökarna sätter man på våren. Man kan tänka lite som så att det som blommar på våren ska ner i jorden på hösten, och det som blommar på sommaren-höste ska grävas ner på våren. Så löken få tid på sig att utvecklas. Lökarna blommar samma år. Hoppas du blev lite klokare nu:)
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Kan tyvärr inte mycket om trädgård öht :(
    Så snyggt på bordet, läckert med kameran!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...