söndag 12 mars 2017

När man varit i klänningsheaven på Artipelag


 Jag tror inte att det går att beskriva dagens utflykt bättre än så!!??  Det var Mellantjejen som frågade mig för flera veckor sedan om jag ville hänga med henne på Lars Wallins utställning på Artipelag. 


Jo, men det kunde jag väl göra. Snäll som man är, typ... ;)  Hon kunde inte komma på någon annan som skulle vara intresserad, sa hon då. Med facit i hand, så tror jag rätt många skulle vara intresserade av denna magnifika utställning! (tyvärr var det sista dagen idag, så har man inte sett den så är det dessvärre försent denna gång)


Extra intressant är den ju förstås för den som tycker om att sy själv, kanske? Och jag tror att det var super-duper-extra intressant och inspirerande för min dotter. Någon av er minns kanske att hon gått gymnasium inriktat på sömnad, och att hon efter det läst 1,5 år på tillskärarakademin, och även nu läser hon en kurs där. 


 Mönsterkonstruktion har verkligen visat sig vara hennes grej! Så är hon dessutom fantastiskt duktig på att sy ihop det hon konstruerar mönster till också... Så hon blev verkligen inspirerad så det kliade i fingrarna på henne! ;)


Till och med jag, som inte syr så mycket kläder längre (utan mest kuddar ; )) blev allt lite sugen på att sy klänningar! Och verkligen sugen på att bara hänga inne i min lilla ateljé här hemma haha... Att omge sig med tyger och andra tillbehör får mig faktiskt att må bra.


 Bara det att få gå runt där bland alla fantastiska klänningar, den ena mer fantastisk än den andra... bara det för en klänningsgalen människa som jag...


 Ja men ni fattar ju... Det kan ju inte beskrivas på annat sätt än att man befinner sig i klänningsheaven!!!


Så var det uppbyggt så otroligt läckert också! Montrar som små rum med klänningar i matchande färgskala. Vissa stod fast och stilla, andra snurrade så man kunde få se skapelsen i rotation. 


Man hade också möjlighet att känna på olika tygsorter. Fantastiska material som gör att man blir galet sugen på att köpa hem tyger! ;) 


 Jag är ju svag för detaljer och piff i inredningen och gillar när man tänker till med rekvisitan runt om...


Kul att även få se skisser och toile på plaggen. Att det inte bara var färdiga plagg att beskåda.


Att gå runt där bland alla dessa otroliga klänningar fick mig nästan att känna som om jag hamnat på 20-talet bland alla vackra klänningar, tänker mig bilder från filmen Gatsby. Lyx och glamour. Så otroligt vackert! 


 Det var verkligen en upplevelse! Jag är så glad att Mellantjejen frågade om jag ville följa med, för själv hade jag inte haft tanken på detta! 


Några plagg var ju inte bara vackra, utan det fanns ju en del lekfullhet och en del show-plagg. Men jag har valt ut bilder på det som tilltalade mig mest. 


Många klänningar var verkligen galet snygga och jag hade mer än gärna ägt någon av dem!  Men tror inte riktigt min plånbok är överens med mig ;) 

Lite roligt är det när man ser hur vackra klänningar man kan göra av ett tyg som kanske från början nästan mer ser ut som ett  "gardintyg",  för att citera dotterns liknelse på tyg ;)  Jag gillar både mönster och färg på tyget! Och klänningen är ju fantastisk! 


Dalkulla som man är, så måste man ju bara gilla detta smått galet lekfulla halsband! Och jag som gjort mängder av smycken fick sådan inspiration till ett liknande men mer diskret, dvs mindre färg ;) 


Det var inte bara klänningar som fick mig att sukta... kolla in skorna! Vilka skönheter! De får alla mina skor att blekna... haha... ;)


Det var första gången vi besökte Artipelag. Men förhoppningsvis inte sista! Vi tog en promenad på ställets Boardwalk, när vi kände oss mätta på alla klänningar och räkmackan som vi lunchade i oss.


Alltså... skärgården... så otroligt vackert! Året om! Ja, detta vill jag gärna se på sommaren också!  Så absolut vill jag hit igen! Jag kan verkligen rekommendera ett besök på Artipelag! Har ni varit där? Kanske sett denna utställningen till och med?  Jag tyckte väldigt mycket om stället och... om det är möjligt... så blev jag ännu mer galen i klänningar efter den här utställningen... ;)  


Maria




7 kommentarer:

  1. Vilken perfekt utställning för dig och dottern. Jättemycket häftiga klänningar och detaljer, så roligt att du visar. Jag har ju ingen koll alls på det där med att sy:). Beundrar dig och alla andra som kan:)
    Jag och D delar på en Cosmopolitan här i soffan nu. Vi har också lite "roliga bekymmer", vilken bil vi ska köpa:). Lycka till med gardinerna, hoppas du visar senare.
    Ha en mysig kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du fick följa med och kul att hon hittat sin grej! Det är ju inte helt lätt att veta vad man ska pyssla med.
    Min äldsta tar ju studenten till sommaren och hon vet inte riktigt vad hon vill göra.

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  3. Wow, vilka skapelser. Kan tänka mig att ni gick igång riktigt! Barnens kusin har varit modell för Lars Wallins klänningar ett antal gånger. Minns att hon berättat att det var fantastiskt att ha dem på sig. Och lite läskigt också eftersom de var så värdefulla.

    Ha en fin start på veckan!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Alltså den utställningen skulle jag verkligen velat besöka, vilka fantastiska skapelser, förstår att ni hade en supertrevlig dag. Ha en härlig start på veckan. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  5. Åh, så många fina klänningar! Förstår att du trivdes bland dem :) ;)

    // M-L

    SvaraRadera
  6. Så många snygga klänningar!!! Wow.. Kram

    SvaraRadera
  7. Wow vilka plagg!! Förstår att ni båda var i klänningsheaven, så mycket fint ögongodis, vilken härlig utställning. Roligt också att ditt intresse för sömnad gått i arv till dottern :) Kul att vi bloggisar fick hänga på och se!

    Kramar aka

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...