torsdag 1 januari 2015

Vad är väl en bal på slottet...? Eller för all del en nyårsafton i glada vänners lag...

Årets första dag...2015-01-01 
Jag tvekar... funderar både en och tre gånger.. Ska jag eller ska jag inte? Ska jag låta bli att berätta om min nyårsafton, i bästa fall låta er tro att jag haft det "så där toppenbra"?  Eller ska jag blotta mig totalt, bekänna något som tydligen är känsligt för mig, bli på gränsen till privat...? ;)

Eftersom min blogg är en ärlig blogg som handlar om mitt liv, så bestämmer jag mig för att vara ärlig. Mitt liv är inte perfekt jämt. Om det ens någon gång är perfekt? ;) Men det är mitt liv och jag är nöjd med det. För det mesta... ;) 

Så... Igår blev verkligen inte min bästa nyårsafton... Ett lite för sent planerande inför nyår medförde att vi skulle bli ensamma hemma, utan gäster menar jag. Jodå, vi var hjärtligt välkomna att vara gäster hos svägerska med familj, men att åka 20 mil med stora vovven är ju helt uteslutet. (Dessutom är han ju fruktansvärt skotträdd, så att ha honom med hem till någon känns inte lockande heller.)

När vi ska ha gäster hemma kan jag planera dukning långt innan och köpa hem dekoration. I alla fall till speciella tillfällen. Igår tog jag vad som fanns hemma och fick till det bra ändå! Fint vill vi ju ha, även om det inte kommer gäster! En enkel dukning med glas och lite grönt. 

Jag och Mannen i mitt liv tog ett bad där ute, före maten. Skålade för våra 24 förlovade år. Sedan drog jag på mig den lilla svarta, lite festliga smycken, målade naglarna, piffade håret och lade make-up. Precis som det ska vara ;) 
Vi åt en fantastisk (ja, det är sant!) skaldjursbuffé, med hummer, havskräftor, rökta och "vanliga" räkor. Tillbehör till det förstås. Jag tokgillar skaldjur och det är ju så enkelt att fixa till ;) 
Det var jag, Mannen i mitt liv och så gjorde Minstingen oss sällskap (åtminstone under middagen, annars såg vi inte mycket av henne) och vi småpratade och åt, lyssnade på musik. Allt frid och fröjd... om man bortser från den stora vovven som redan hunnit stressa upp sig över smällarna som drog igång vid 17:30-tiden... Antingen ska han knöla ner sig i någon vrå där han inte får plats, eller så står han en liten bit från bordet, stirrar rakt ut och flåsar. Tungan hänger nästan ner till golvet och ögonen ser ut som om de ska "ploppa ur" skallen på´n... 

Ja, ni förstår ju att det inte är så kul... Speciellt inte för honom, men inte för oss heller ;) Ska tillägga att vi medicinerat honom med lugnande i flera veckor inför detta... Men inget verkar bita på honom? Kan inte fatta att han inte märker att den lilla vovven inte bryr sig ett dugg? 
När efterrätten är avklarad så är klockan någonstans mellan 22 och 22:30, och det börjar kännas segt att vara "ensamma". Jag fattar inte, vi har alltid jättetrevligt på lördag-kvällar, jag och Mannen i mitt liv... Har inga som helst problem att få tiden att gå! Trivs ju med att vara på tu man hand!  Men så bara för att det är just nyårsafton och förväntningar på att allt ska vara "perfekt" på något vis och roligt, så känns det fel, liksom... Nyårsafton är ingen kväll där man ska vara hemma på tu man hand... jag föreslår att vi ska spela Bingo-lotto (Ja, i något desperat ögonblick köpte jag lotter, så vi skulle kunna roa oss i fall att....? Något vi ALDRIG gör annars!
Inte ens det lyckades vi med ;) Det hade tydligen varit... Ja, vem vill spela Bingo-lotto den tiden på nyår???? ;) Vi satt och småtittade på någon brittisk talk-show på någon av de typ hundra TV-kanaler som finns. Småfnissade åt något knäppt när programledare och gäst klev i ett par underbyxor gjorda för två personer. Sen somnade jag någon gång kring kl 23, under pälspläden mot Mannen i mitt livs axel....

Jag vaknade till när Mannen i mitt liv reste på sig för att ta fram champagneglasen. Klockan visade på 23:52 och jag orkade inte protestera när han hade tagit ikea-glasen istället för de betydligt finare champagne-skålarna... ;) Men när han försökte bjuda på den billigare proseccon istället för champagnen då fick det vara nog ;) :) Där gick gränsen... Någon måtta får det vara! Det är ju bara nyårsafton en gång om året (Tack och lov, kändes det som igår ;)
Vi skålade och önskade varandra ett gott nytt år, satt och tittade på alla fyrverkier utanför fönstren. Stora vovven räddare än någonsin. Han satt tryckt mot husses korgstol i uterummet. Skakade värre än ett asplöv... Mannen i mitt liv fick känslan av att sitta på ett skumpigt gammalt tåg, när hans stol rörde sig i takt med vovvens skakningar ;) Lite småtrött så hade jag i alla fall inte långt till skratt när Mannen i mitt liv skämtade om detta... På bekostnad av vovven. Vovven som vi ju så klart tycker väldigt mycket om... men kanske vi inte uppskattade honom som mest igår kväll ;) Vi skämtade om att lotta ut honom på min blogg ;)
Det blev i alla fall ett hyfsat mysigt slut på nyårsafton 2014, och jag är inte bitter... (Jo, liiite där igår kväll, kanske ;) för idag är en annan dag och vi har massor av dagar framför oss att fylla med roligheter! Jag är bra på att leva i nuet och njuta av livet. Många lördagar kommer det bli där vi har betydligt trevligare på tu man hand än vad vi hade igår ;) Det är jag rätt säker på!


Så där, det var den osminkade sanningen om mitt nyårsfirande ;) Kanske det till och med finns fler där ute som inte heller är 110% nöjda med sitt firande? ;) Hur som helst... 
GOD FORTSÄTTNING! =)


Maria

16 kommentarer:

  1. Hej vännen. Men så tråkigt att du känner så. Men jag förstår din känsla om man är van att det ska hända saker på nyår. Samtidigt småler jag lite åt ditt inlägg, du skriver så roligt:) Vi var också själva i går, D och sonen fixade med maten medan jag sippade på ett glas vitt. Vi gjorde inget särskilt, men mysigt hade vi.
    Som tur är har Lykke inte ont av fyrverkerier, utan hon stod tom en stund i fönstret och tittade nyfiket. Hon kanske kunde hjälpa din stora vovve:)
    God fortsättning fina du!
    Kramar Maria

    SvaraRadera
  2. Hej vännen, jo jag hade samma känsla som du skrev ett konstigt inlägg som jag tog bort i morse. Men aldrig mer bestämde vi i går då vi satt och snyftade i kapp efter den misslyckade gratinerade hummern. Nästa år ska vi åka bort ... Kraaaam fina du / Pia

    SvaraRadera
  3. Dessa förväntningar som kan få oss att inte njuta av det vi har. Jag förstår din känsla fullständigt, skulle känna likadant om vi suttit så som ni. Men varför egentligen??? Någon gång måste man ju kunna bara vara hemma utan att få dåligt samvete och känna sig jätteensam. Men som sagt, Dessa förväntningar som surrar omkring oss hela tiden, kan också skapa en otrolig press och ledsamhet som inte skulle behöva vara där. Nu är det ett nytt år och vi glömmer den där känslan du hade igår, för ändå ser jag att ni hade jättemysigt tillsammans, det är bara känslan som blev fel!
    Kram och ett riktigt Gott Nytt År Helena

    SvaraRadera
  4. Det blir ju inte alltid som man planerar :) Jag firade nyåret ensam hemma, för dottern åkte till sin kompis. Jag drack lite Portvin (inget bubbel), åt praliner och såg på ett program om Eagles. Tolvtiden gick jag ut och titta på när grannarna sköt raketer. Jag hade inte gjort några nyårsplaner och var helt nöjd med en lugn kväll hemma för mig själv. Men kanske borde man redan nu börja planera för nästa nyår .. ;))
    Jag önskar dig en riktigt fin början på det nya året!
    kram Tini

    SvaraRadera
  5. Ibland blir det inte riktigt som man önskat. Trots allt hade ni varandra och god mat att njuta av. Önskar dig ett riktigt fint 2015. Kram Camilla

    SvaraRadera
  6. Ibland vill inte stämningen infinna sig, även om det går rätt bra att fira på tu man hand ibland, också! Stackars stora vovven, tänkte på honom när det började smälla. Men det höll sig lite mera koncentrerat i tid i år, gjorde det inte? Inte lika mycket dagen före eller efter?
    Stor kram till dig iaf, vet att du är bra på att sätta din guldkant på din vardag!

    SvaraRadera
  7. Ibland blir de inte som tänkt men så är det iblasnd...Hoppas de bliev fint ändå!=) ha en fin dag. kram

    SvaraRadera
  8. Ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig. Vi var med min mans syster med familj eftersom vi har hund vill vi också vara hemma. Innan jag fick barn jobbade jag alltid på nyår, midsommar, påsk, jul mm på krogen.
    Du gjorde rätt i att ta fram skumpan! Kram Stina

    SvaraRadera
  9. Rätt igenom ditt inlägg så tänkte jag - vilken suuuuperhärlig och fin nyårsafton! Supergod mat (skaldjur = älskar´t), bad utomhus och det bästa av sällskap - kan inte bli bättre än så! Och vad skönt att slippa stressa med maten, den blir klar när den blir klar liksom. Och inget resande och stressande med hundarna heller, de mådde nog så bra de kunde i sitt eget hem. den mest perfekta av nyårsaftnar med andra ord - eller hur?? Och det hela landar ju i tankens makt, såsom man tänker mår man - det bara måste ju bara bli en repris på denna FANTASTISKA nyårsafton!!

    Många kramar aka

    SvaraRadera
  10. OOpppps glömde, supermysig dukning!!!

    //aka

    SvaraRadera
  11. Åh det är en fin sanning här som du beskriver, som jag tror många säkert känner igen! Just det där med förväntningar, nyår och midsommar är väl typiskt sådana! Sen att man kan hamna på en helt fel fest, på en tillställning där kanske människor inte visar sin bästa sida, ja det är ju typiskt förväntansförstörare det med. Tror många skulle vara gröna av avund att ha din fina nyårsafton, men det är ju DIN känsla som inte går att bortse från. Den där tacksamheten för det man har kanske man njuter mer av just en annan dag ;=) och kanske struntar i de där detaljerna ändå. Jag dricker själv hellre Prosecco förresten än "äkta" vara. Det är ju äkta det också. Fast helst avstår jag bubblor helt - säger jag idag i alla fall. Vattenbubblor är det bästa! kram

    SvaraRadera
  12. Vacker dukning och bra att du skriver sanningen. Sen tycker jag att det låter som att en mysig nyårsafton. Vi är ett gäng som alltid träffas på dessa olika aftnar och har alltid mycket trevligt men ibland kan jag känna att det skulle vara skönt att bara vara vi två...
    God Fortsättning, kram Suss

    SvaraRadera
  13. Hej fina vän.
    Låter som en underbar dag med kärlek o värme, som det ska vara :)
    Hoppas du har haft underbara högtider med dina nära o kära!
    Vill önska dig varm god fortsättning på det nya året, hoppas det blir precis som du tänkt dig!
    Stor varm kram
    Jessica

    SvaraRadera
  14. En nyårsafton att minnas. : )) En god fortsättning till dig. Kram Anita

    SvaraRadera
  15. Märkligt... Varför blir känslan "fel"...? Men också skönt att Du verkligen skriver och delger oss andra, för annars är ju de bara "underbart" allting på bloggarna. Den osminkade sanningen kommer sällan fram...
    Och hundarna ja.... :( Lilla Herr Larsson reagerar likadant på främst smällarna, tyvärr. Men vi får det att fungera hyfsat genom att dra ner persienner i några rum, sen gör vi det lite mysigt med något "gott" att gnaga på medan han får lyssna på aningen för hög musik nere i dottern rum i källaren. Prova receptet när sista april bombardemang drar igång.
    Önskar Dig ett riktigt Gott Nytt 2015, och hoppas på att vi får till en date då. Åtminstone om Du & jag ska göra "affärer...;)
    Kram Kate

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS. Lite fetvadd i stora vovvens öron kan också hjälpa till, ifall Ni sätter på musiken för högt i rummet... *blink*

      Radera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...