söndag 11 januari 2015

Det där med snöskottning...

Det snöar...


Stundtals riktigt yr snön utanför huset, denna Söndag! Det började snöa redan igår eftermiddag då vi var i stan och uträttade ärenden. Sen avtog det ett tag under kvällen, men började igen under natten/morgonen. 

Det har kommit en del, faktiskt. Men snön är rätt blöt och tung och har sjunkit ihop lite. Blöt och tung ja, ja det märkte jag nog när jag var ut och skottade bort vallen, som plogbilen så snällt skapat på morgonkvisten. Den var riktigt tung. 

Även infarten och "gångentrén" har jag skottat av. Jag tycker faktiskt att det är rätt kul att skotta snö. Man får frisk luft och man får ta i lite och därmed blir det lite träning/motion på kuppen. Naturligtvis är det inte roligt att skotta om man har en tid att passa och måste skotta för att ta sig ut med bilen, men om man som jag idag, har hela dagen på mig, då kan jag tycka att det är kul. 
När jag skottar snö tänker jag ibland på en "gammal granne" vi hade när vi fortfarande bodde i Dalarna. Han var pensionär och hade väl "all tid i världen" att skotta sin uppfart och han fick det alltid så snyggt. Han kunde skotta ett tag, sedan gick han in en stund och sedan gick han ut och skottade lite till. 

På den tiden gillade jag inte att skotta snö.... Nej, fy... det var hemskt! Barnen var små, Mannen i mitt liv veckopendlade hit ner, och var alltså inte hemma i veckorna. Vi hade en lång uppfart och en bakhjulsdriven bil, det var inte kul när jag kom hem efter jobb och det hade snöat under dagen. Det var ett måste att skotta innan det var tal om att komma upp på gården med bilen. De "stackars barnen" fick snällt vänta på trappen, eller leka i snön. Jag tordes ju inte släppa in dem själva! (Alltså hur orkade jag, kan jag undra, när jag tänker tillbaka...?) Tänk om jag hade haft min stora fyrhjulsdrivna SUV på den tiden??! Fast den var så klart inte ens uppfunnen då ;) 

Nu är det annat... barnen är stora, jag promenerar till och från jobbet, behöver alltså inte bilen och "måste" inte skotta. Och ingen brant backe har vi upp till huset heller ;) Men det är då det kan vara kul att skotta! Vad tycker ni om snöskottning? Ni kanske inte ens har snö att skotta, där ni bor? 
Annars då, denna snöiga söndag? Jo tack, jag tror jag lyckades mota bort den eventuella förkylningen, faktiskt! Ska ta mig en "hälsodrink" idag med, för säkerhets skull! Jag har slängt in en "pulled pork" som står och puttrar i ugnen. Så dofterna sprider sig i huset. Det tar ju 5 timmar, så det är perfekt söndagsmat, då vi ofta är hemma hela söndagen. Det är så gott! Har ni inte testat, så gör det! Jag funderar på om jag ska ta och plocka bort den där lilla granen... den där bortglömda, ni vet...

kväll blir det att titta på film! 
Den andra av de nya Beck-filmerna. "Familjen". 
Återkommer och berättar vad jag  tyckte om den!


Maria

8 kommentarer:

  1. Ska också kika på Beck filmen, mysigt kram Diana

    SvaraRadera
  2. Har också skottat snö idag, bra träning om man inte redan hade kört två pass... Nu värker det i hela kroppen! Fast det var lite mysigt att stå där ute med Mira, det var det.
    Beckfilmen ska jag spara tills Jojje kommer hem. Kan nog inte sova annars!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Här har vi ingen snö alls, det har varit hyfsat väder idag om man jämför med gårdagen och i natt:) Då trodde jag huset skulle blåsa bort:) Jag tycker det är helt okej att skotta, mest för motionens skull, men jag föredrar barmark så jag kan åka moppe till jobbet. Det tar tre gånger så lång tid med bussen.
    I dag har vi hyrt en kärra och varit med stora lass till återvinningsstationen, så skönt att bli av med det.
    Har inte cmore film, bara sportkanalerna, så det blir ingen Beck här.
    Ha en skön kväll, här blir det snart vovveprommis.
    Jag hade gärna hjälpa dig med trädgård, så kan du hjälpa mig att fixa inne:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Mysigt med snö fast inte när maken jobbar och jag är svag. Sonen är borta så jaa det ordnar sig nog. Vad jag hade tänkt säga om tv-rummet är att jag tycker soffan liksom sjunker in i fondväggen även om den tapeten är döööösnygg. Jag fattar ju att du inte vill tapetesa om, men en tapet i lite grått och brunt kanske som tar upp bordets fina gråa färg. Sedan tror jag att dim-rosa enfärgade kuddar skulle bli fint tillsammans med dom som redan finns. En färgad lampskärm på det fina månbordet kanske i rosa... Bara mina tankar när jag såg bilderna. Tänkte inte alls så när jag var hemma hos dig. Nu sitter jag och skissar på en förvaringsvägg på Leffes kontor. Fniss En som döljer. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  5. Vi har också fått snö! Här har det varit sjukstuga men mina snälla vänner har borstat både trappan och gången till mig! Supersällt!

    Ni har verkligen så fint hus! Påminner om många fina jag såg i USA!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Hej ! Jo här i södra Finland har vi också fått ca 10 cm snö… Jag gillar nog att skotta och min man kör upp backen och vägen med våran stora hjullastare… Men det är ju skoj att an kan ändra sej med åren.
    Ha det bra i snövädret!
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  7. Det är inte ofta vi behöver skotta, mest regn här på väskusten, men när det kommer snö pverlämna jag skottningen med varm hand till Mr C. Här blåser vi nästan bort idag så det har varit bäst att hålla sig inomhus. Det blir nog en film ikväll, något riktigt spännande känner jag för. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  8. Tycker dom nya Beckfilmerna är kanon .Har varit inne och röstat på dej .Ha en fin måndag .Kram Rita

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...