lördag 31 januari 2015

Fredagens drink, ett drinktips!

Alltså den där drinken igår...


En riktig höjdare om ni frågar mig! Och Mannen i mitt liv är helt på min linje, han också! 

Jag tycker att det är gott att ta en god drink, på fredagskvällen eller en lördag eftermiddag. Halva nöjet är faktiskt att göra drinken ;) Blaskiga drinkmixer som man kan köpa i mataffären, är bannlysta, det ska göras ordentligt! 
Det krävs ju förstås att det finns en del ingredienser i barskåpet, förstås. Men det är sådant man köper på sig, och det går ju inte åt så mycket till varje drink. Igår köpte jag en Angostura Bitter och gjorde alltså en riktigt god drink. Drinkreceptet kommer från Morbergs bok, "Grogg, drinkar och cocktails". En riktigt fin drinkbok med massor av recept, och snyggt fotat är det också! Köp den om ni gillar drinkar! Ni blir inte besvikna!

Varsågoda, här kommer receptet, som jag dock ändrade lite, eftersom jag inte vill ha så mycket starksprit i mina drinkar.

Frangi Fever

6 cl rom 
6 cl färskpressad apelsin
6 cl ginger ale
2 stänk Angostura bitter
malen kanel


Blanda rom, apelsinjuice och ginger ale i ett glas med is, stänk på angostura och rör om ordentligt. Pudra på lite malen kanel. 

I min variant tog jag istället 4 cl rom (jag föredrar mörk!), 5 cl apelsinjuice och 6 cl ginger beer (istället för ginger ale). Sen lade jag i en kanelstång för att jag tyckte det var snyggt ;) 


Gillar ni att göra drinkar?


Maria





13 kommentarer:

  1. Jag gillar när andra gör drinkar till mig! Ha ha...
    Men den där lät väldigt god, så kanske ska försöka mig på att blanda en själv.

    SvaraRadera
  2. Gillar att dricka drinkar men är usel på att göra dem, faktiskt! Men tack för tips om både drink och drinkbok, sånt underlättar för den med dålig drinkfantasi!
    Kram

    SvaraRadera
  3. En drink helt i min smak, inte så söt misstänker jag o sen är jag ett fan av mörk rom också ( även om jag inte dricker det så ofta), måste testas när jag köpt angostura. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Gillar att göra och att dricka men som du säger det krävs en del saker. Mina måsten kan jag inte strunta i det är att betala räkningar resten skippar jag när jag är på detta humör. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  5. Gillar drinkar och denna lät väldigt god. Mörk rom har jag hemma men inte angostura. Men kommer att prova när det är inköpt.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  6. Jag dricker nästan aldrig och om det blir något så brukar det bli ett glas rött. Fast den där drinken lät ju rätt så god för jag gillar Rom. :)

    Önskar dig en fortsatt skön helg!

    You Rock!!!

    Ps: Missa inte 7 saker att komma ihåg när livet suger.

    SvaraRadera
  7. Men så gott det lät!:)
    Tyvärr blir det inte mycket drinkar här, ska bättra mig nu när jag har ropat in en fin drinkvagn!

    Kram
    Adela

    SvaraRadera
  8. Har också den boken, gav den till D i farsdagspresent:). Har aldrig provat den drinken, jag är nog lite mer åt Cosmopolitanhållet:)
    Men inte blir det av att vi gör drinkar så ofta, får ändra på det.
    Här har lördagen tillbringats på stan, lite vårshopping:) Och när vi kom till Marrakechbutiken och skulle beställa kaklet, fanns där en annan platta, liknande den vi nästan bestämt oss för, så nu måste vi fundera igen:) Köpte med en provplatta hem.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Halloj!
    Nix nix...drinkar blir det int ofta här....några få gånger om året... jag blir så konstig i huvudet om jag dricker sprit säger min man...fniss...hihi...
    Men nog låter det gott o lite lyxigt..
    Kram fina du!
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Verkar supergott, det receptet sparar jag :) Jag och maken är dålig på att göra drinkar, det blir oftast ett glas rött eller en öl, men det är gott med en drink emellanåt :)

    Många lördagskramizar aka

    SvaraRadera
  11. Drinkar gör vi i princip aldrig.... trots att det är så gott! Drinken lät ju i alla fall god! Kram Kate

    SvaraRadera
  12. Lät ju otroligt gott.. Måste jag göra någon gång!! kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...