söndag 4 januari 2015

Fotograferingsfri lördag när fotografen är på besök

Det där med att använda kameran...


Jag är riktigt dålig på att använda kameran till att fota familj och vänner, när det händer något, eller bara i vardagen. Däremot fotar jag gärna "döda ting", som ni märkt. 
Igår eftermiddag hade vi bjudit hit en kollega till mig och hennes man. Vi skulle dricka ett glas vin, som vi pratat om hur länge som helst...
Jag tog fram kameran och fotade så klart "fikat" som jag dukat fram,  strax innan gästerna kom. - "Nej, idag är det fotograferingsfri lördag" skämtar Mannen i mitt liv när jag står böjd som en banan för att få till ett bra kort... Det är dåligt ljus, jag är ingen bra fotograf och ska jag tro på Minstingen, som går fotolinje på gymnasiet, så är vår kamera dålig också....Så det är klart att bilden inte blir bra! Men det blir så trist med bara en massa text så jag tar med den ändå ;)
Så får jag sitta här och skämmas lite idag... för den där kollegan som vi hade bjudit hem... ja, hon är ju fotograf också! Kolla in hennes hemsida här så får ni se vilka vackra bilder HON tar! Jag har länge velat att hon ska fota vår familj tillsammans, men jag har inte riktigt fått med mig alla familjemedlemmar på idén, tyvärr. Det finns de som inte är bekväma med det. Vi får se, jag får jobba på det. 
Igår, i alla fall... det där eftermiddagsglaset vin, det blev en lång trevlig pratstund. Vi pratade om allt möjligt, allt från ridlektioner, dåligt lokalsinne, semestrar, kräftfiske, och platser vi bott på... Ska tilläggas att männen i sällskapet var helt obekanta för varandra innan, men jag tyckte de fann varandra rätt snabbt redan från början. Hittade något att prata om, som intresserade båda. Riktigt kul och trevligt! Kollegan har jag ju så klart känt ganska länge nu, vi har jobbat på samma arbetsplats i nio år, men det är ju inte så att man hinner umgås på det här sättet, att prata så här länge med varandra, när man är på jobbet! Så det var verkligen roligt att ses privat.
När de sedan gick hem, så var vi inte så hungriga för tillfället efter en del ost och kex, så vi kröp ner i badet en stund, jag och Mannen i mitt liv. Det blev en sen middag, en "Janssons frestelse", (hemlagad, infryst och framtinad) , som var planerad till i fredags men föll bort p g a att vi petade i oss lite rester istället. Vi var ju tvungna att ta reda på den i alla fall, så den åt vi av när klockan var över 22... Rent vansinnigt! Men det var riktigt gott, faktiskt... 
Och några timmar senare somnade jag, och jag tror minsann att jag gjorde det med ett leende på läpparna. Lite barnsligt nöjd och med ett löfte om att ta tag i fler sådana där "träffar" som man bara pratat om... Grannar och annat som man pratar med och säger  "vi måste ses..." och så går tiden... Vad har man att förlora? Ingenting! Är ni bra på att umgås och hitta "nya" bekantskaper? 


Och några fotografier från själva trevliga eftermiddag/kvällen med gäster... nej, det blev det som vanligt inte ;) 



Maria

10 kommentarer:

  1. Vad mysigt. Jag är så dålig på att umgås tyvärr eller jag vet inte. Kanske det inte är min grej riktigt. Jag gillar så klart att träffa folk och äta tillsammans kanske ta ett glas eller en kopp fika. Men det blir aldrig av och det beror nog på hur vi bor, allergier och andra små ursäkter. Båda måste tycka om att träffa nya människor annars känns det fel, vi är nog två blyga, osociala och osäkra skogstroll. Kraaaam på dig. jag har svarat under din kommentar i inlägget om brickan./ Pia

    SvaraRadera
  2. Ja, jag håller med dig. Om....ALLT! :-)
    Varje gång vi verkligen tar TAG i att bjuda hem folk "på riktigt", så säger vi alltid att vi måste göra det oftare. Det blir så lätt så som du säger: Man säger i förbi-farten att "Ni måste titta förbi någon gång!", men när man inte VERKLIGEN bjuder in till en viss dag och tid, så blir det bara inte av! Det är ju så trevligt och ger så mycket energi!

    Sedan det där med fotografering! Det är samma sak här. Jag fotar så mycket, men sällan människor. Kanske beror det på att mina söner avskyr, verkligen AVSKYR när jag fotar dem! Det är så synd, för det är ju just de fotografierna som är de värdefullaste, så klart!

    Att ta en fotofri dag, är faktiskt nyttigt. Att verkligen vara närvarande UTAN att tänka presumtiva foto-motiv - det skulle man behöva göra oftare...

    Kram Kram // AH

    SvaraRadera
  3. Tack för en så himla trevlig eftermiddag och kväll, supermysigt! Så roligt att kunna umgås så också, och med männen med! Och jag fotar er gärna, när du fått med alla på tåget! :-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hej hej
    Åå så mysigt det där lät!
    Visst är det så att man ofta bara säger...vi hörs, vi måste ses osv.
    Vi vill oxå bli bättre på0 att umgås lite oftare och kanske lite kortare stunder. Det blir ju oftast middag och hålligång halva natten. En mysig fika eller en lunch på stan är ju så himla mysigt det med.

    Å ert uterum...galet fint blir det. Vilket härligt ställe ni får där och jag kan tänka mig att ni kommer sitta där jäääääämt.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Åååå,gott med ost och kex.. ÄLskart!
    Jag är dålig på använda min kamera jag med ibland..

    SvaraRadera
  6. Det är samma här att man säger att "vi måste ses", och så blir det inte av. Men när man väl gör det är det så roligt:) Får försöka bli bättre på detta, för precis som du säger så har man ju inget att förlora.
    Ha en fin kväll vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Hej hej!
    Ja fåtöljerna är i konstrotting så de står ute från tidig vår till sen höst. Vi köpte dem i Maj 2013 och än så länge är de lika fina..;)
    De är bruna åt det gråbruna hållet så de skulle ju passa toppen i din New England stil..;) Från Mio.
    Vi hade det runda bordet ute först (det är i teak) men blev så himla rädda att det skulle bli jätte fult så vi tog in det..fniss...
    Så går det då man köper för dyra utemöbler...;)
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Vi måste träffas snart är en mening man (jag) använder ofta men som oftast inte infrias tyvärr. Borde bli bättre på att infria den meningen lite mera ofta än under 2014. Hoppas du har haft en skön söndag.

    SvaraRadera
  9. Det är lika bra att boka ett datum direkt! i våras bokade vi med vänner ca 8 veckor innan, galet länge kanske men med skiftjobb, jobb, aktiviteter med alla barn så fick vi bara inte ihop det innan men det var bra att vi bokade för annars hade det nog aldrig blivit av... sen tror jag man är lite mer spontan när sommaren kommer!

    Låter iaf som ni hade trevligt och skönt att männen klickade sådant kan ju annars bli en pina!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  10. Jag måste erkänna att jag ibland tycker det känns lite fånigt att ta fram kameran....måste nog jobba på det där. Kram Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...