torsdag 8 januari 2015

En bekännelse, att inte få till det riktigt, ett fynd och besökstoppen!

När man kommer upp på vår övervåning

Det första man ser är det lilla vackra gamla charmiga månbordet. Faster Edits gamla bord. Faster Edit är, eller var, inte alls min faster. Utan det var min svärmors pappas faster, eller med andra ord Mannen i mitt livs morfars faster. Jag gillar det skarpt! Faster Edits bord. Spegeln är från Jotex.

Till höger om trappan finns vårt TV-rum. Och där... tro det eller ej...
Jag bekänner... jag som tröttnar på julen redan vid nyår, jag har en G R A N kvar där uppe! 

En liten gran i konstgjort material. Klädd i silver, vitt och brunt. Men någon snygg toppdetalj har den inte i år. Stjärnan som satt där de två första jularna, som vi hade granen, den finns hos den utflyttade dottern nu. Tydligen ska jag ha lovat henne, när vi köpte den, att hon skulle få den när hon flyttade hemifrån. Jag brukar säga så ibland när jag köper saker, som någon tycker om, för jag vet att jag tröttnar på en del saker. Så nu har den suttit i hennes gran, denna jul.


Det är faktiskt så att jag nästan glömt bort den där granen. Vi sitter nästan aldrig där uppe i TV-rummet, jag och Mannen i mitt liv. Passerar bara förbi, till och från sovrummet som ligger intill.


Tanken från början var att det skulle fungera som just TV-rum, och det gör det för döttrarna, men jag vet inte... jag får aldrig till det så där så jag känner mig 100% nöjd. (Mannen i mitt liv och jag sitter mycket hellre nere och ser på TV/film


Vi har sedan allra första början haft planer på en tavelvägg med svart-vita foton på väggen här mellan döttrarnas rum, (ja det syns bara en dörr på bilden) men det har inte blivit av ännu. Vi samlar svarta ramar i olika storlekar, men bilderna är det värre med... Skulle vilja ha lite blandade bilder på gamla fina, stiliga båtar, bilar, flygplan m.m blandat med "vardagsporträtt" på familjen. Vet bara inte hur vi ska få tag i dem? Ja, bilder på familjen, fattar jag ju...
Vi satte upp en fondvägg för drygt ett år sedan, och det blev snyggt, men ganska mörkt, så jag har satt upp ett par klämspots i ändarna på hyllorna. Fast vi tänder dem aldrig. Blir inget bra sken, ljuset faller inte snyggt...Skulle nog haft spots under hyllorna istället? "Piffet" på hyllorna har jag också flyttat hit och dit, och kanske äntligen känns det "rätt". Kuddarna vill jag byta ut. Vill ha lite "murrigare och smutsigare" rosa, tillsammans med lite lila/vinrött. Kanske någon i lite gråblå/dimblå eller petrolblå också? Gärna i lite tjocka, kraftiga material.  Någon som förstår vad jag är ute efter? De här känns lite för ljusa och "mesiga".


Lampan i fönstret har i alla fall fått en ny skärm från vitt till en i smutsrosa-lila. Den nya skärmen är ett av fynden som gjordes i måndags. Den är från Watt och Veke, och jag gav en hundring för den.  Har en likadan i min ateljé fast mindre och den gav jag drygt 300 för, så den här var nog ett riktigt fynd?


Den ger ett mycket varmare mysigare sken nu. Jag har ett par lila gardiner liggandes, som jag tyckte var FÖR lila, men jag tror jag ska prova att sätta upp dem i alla fall. Det kanske blir bra på plats? Och så var det det där med kuddarna... Och granen... ja, den ska så klart bort! I helgen...

Så till något helt annat: jag är (för tredje gången visserligen) nominerad till veckans blogg hos BESÖKSTOPPEN.  Om ni tycker att jag vore en värdig vinnare så får ni gärna rösta på mig! Jag är så tacksam för varje röst.(Jo, jag har vunnit en gång, och en andraplats, men vadå...;) För att rösta: klicka på länken (ordet BESÖKSTOPPEN) ovan, scrolla ner en bit och så ser ni en ruta till höger på sidan, där finns de nominerade. Bara att klicka i och tryck på rösta-knappen. En gång per dygn kan man rösta.  


Torsdag kväll mina vänner...Snart Fredag! 


Maria

16 kommentarer:

  1. Älskar bilder från ditt hem kram Diana

    SvaraRadera
  2. Du har så fint hem! Kram Stina

    SvaraRadera
  3. Du har så fint hemma och jag blir så inspirerad att pyssla här hemma när jag ser dina bilder.
    Grattis till nomineringen! Nu har jag röstat på dig. Du låg nu på första plats och jag hoppas du vinner.

    You Rock!!!

    SvaraRadera
  4. Klart jag röstar på din blogg.Jag har tittat in på dina konkurrenter och du bör ha en god chans. Lycka till! (jag vann faktiskt en gång)

    SvaraRadera
  5. Du har alltid så många fina idéer, så jag är säker på att du klurar ut hur
    ni vill ha det. Personligen tycker jag det är jätte fint som det är.
    Trevlg kväll
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Jag tycker du har det så fint där på övervåningen, snygg lampskärm. Jag har den vita:) Men jag förstår din känsla, jag känner samma för ett utrymme/rum vi har i källaren. Det går inte att få till det bra. Det kommer bli fint med en tavelvägg där. Jag får inte till vår tavelvägg i vardagsrummet:) Det hakar upp sig på att jag vill måla väggen mörkgrå bakom ramarna, och hittar inte rätt nyans. Hur svårt kan det vara;).
    Så skönt att höra att jag inte är ensam om att vara mörkrädd när mannen inte är hemma:)
    Ska rösta på dig nu.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Vilken mysig övervåning ni har!! Så klart att ni ska använda den oftare!! Många vackra ting att vila ögonen på. Och rum i huset växer fram med tiden, successivt hittar man ting och så plötsligt faller allt på plats :)

    Och så där ja, nu har jag röstat på dig :)

    Många kramar aka

    SvaraRadera
  8. Så fint på övervåningen och söt liten gran. Kramis Suss

    SvaraRadera
  9. Va...? Hur kan du tycka så om övervåningen??!! Tycker det ser jättebra ut, men jag förstår vad du menar, att inte få till det...
    Så var det i dotterns rum nere i källaren. Men nu så, får et duga!
    Klart jag går in och röstar på Dig, vännen! Kram Kate

    SvaraRadera
  10. Fint litet bord, såna är svåra att hitta i sådär liten lagom storlek. Du kan ju alltid kolla in kuddfodral hos mig i webbutiken, 30% rea på dem i helgen. Annars får jag in fina snart i som kanske kan passa...Och så har jag röstat såklart, heja dig!

    SvaraRadera
  11. Hallå där!
    Jag fattar inte heller varför ni inte trivs där uppe..?!
    Sen förstår jag precis känslan när man känner att det inte blir som man sett för sitt inre och som man tänkt sig.
    Nya kuddar fixar ju du på en kafferast..;)
    Klart jag ska rösta...;)

    Jag har gjort 2 inlägg per dag sedan i våras somras tror jag....utom på helgen...då blir det bara ett per dag.
    Jomen jag berättade i november att jag ska börja jobba med Helena Köhl. Du missade nog det. Så var jag hos henne också i Dec...
    Jag ska börja styla åt Fastighetsbyrån i hop med Helena här i Örebro..;) Skitkul helt enkelt.
    Jag ska inte fota det gör en fotograf. Jag jobbar ju inte heltid på kontoret och kan flexa som jag vill så det blir toppen.
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  12. Hej min vän..
    Hur mysigt som helst om du frågar mig :))
    Men det är ju så att vissa saker blir inte som man har tänkt sig och även fast andra tycker det är fint så kanske man inte själv tycker det.
    Jag äääälskar julen men som du vill jag ut den efter nyår :) men den lilla granen är så söt så den kan stå en stund.
    Du borde ägna dig åt inredning på riktigt tycker jag, som yrke... du har verkligen känslan.
    Stor kram till dig min vän.
    Jessica

    SvaraRadera
  13. Heeej!
    Ibland är det så att man måste känna in vad som saknas eller vad som ska bort.
    Nu är det jättefint verkligen men om du vill ha tips så har jag fått ett bra.
    Om man har ett rum i sitt hus som man inte tycker "matchar" med de övriga. Ta kort på alla rum och jämför dem. Vad är det som skiljer och vad finns det för gemensamma nämnare? Kanske är det något markant som skiljer som du ser direkt när du jämför bilderna.
    Gruppera ihop alla ljusstakarna i ett och samla alla saker av samma "sort" i grupperingar.
    O du är ju en fena på sy så kuddar fixar ju du lätt som en plätt! O testhäng gardinerna du:)
    Lycka till och ha en fin helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  14. Ja, jättemysigt! Du har så bra smak....du kommer få till det så att piff och allt känns helt balans ;-)
    Vi njuter lite till av julen här. Under tiden ska jag såklart rösta på dig!

    KRAM och god fortsättning vännen!

    SvaraRadera
  15. Vissa rum är bara lite svåra att få till. Men det låter som du vet vad du vill så det är bara att testa sig fram. Supersnygg lampa från Watt och Veke.

    Kul med Bloggtoppen - såklart ska jag in och rösta!

    Och jag får återkomma med utmaningen på frostbilderna på Instagram. Jag var i USA och nu här hemma är det dåligt med frost :-).
    Kram Malin
    Kram Malin

    SvaraRadera
  16. Tänk att det för det mesta brukar vara så, att det alltid är ngt rum som man knappt använder! När jag bodde i huset, så satt vi nästan aldrig i vardagsrummet, utan alltid i tv rummet.
    Grattis till nomineringen!! Så kul!!
    Kram Annika

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...