torsdag 13 december 2012

Vardagsrum!

Vardagsrum! Var dags rum ;) Ett rum för var dag ;)


Hemma hos oss har vi kanske två vardagsrum? Det beror ju på vad man menar med vardagsrum ;) Jag visar er båda och berättar vad jag menar ;) 


När man kommer upp för trappen på övervåningen har vi en stor "hall" i mitten av huset. Ena sidan av hallen är vårt TV-rum. Där har vi den stora sköna soffan som rymmer hela familjen. En svängd variant, det enda alternativet som fick plats, och rymmer sex personer. 


Tv-rummet är inrett i färgerna brun, vit, grå, rosa, dimblå... Lite "smutsiga" toner.  Stilen är lite... "boheme-chic", kanske? ;) Avslappnad och skön. 




På bottenplanet har vi ett till vardagsrum. Det som vi ibland kallar "finrummet", här hemma. Men det är verkligen inget "finrum" i den bemärkelsen att det bara används till fint! Där är det mycket vitt och accentfärger som byts ut efter årstid/humör. (Nu är det jultema, men det får ni se en annan gång ;) Stilen då? tja.. lite Kolonial/New England, kanske?

Finrummet är inte så stort. Men vi är ändå förvånade vad rymligt det ändå blev! (Det är ju svårt att rita själv, när man inte är van ;) Mest tänkt att sitta i efter middagen med några gäster t ex, eller så sitter vi där och ser på Tv, när vi ser på olika program i familjen ;) Frukosten äter vi där ibland också, till Tv...   Ett mysigt rum, där man kan sitta och se ut på skogen bakom huset! Läsa inspirerande magazines... ;)
Rummet är uppdelat i två delar. I ena delen "Tv-delen" med soffan och rottingfåtöljer. I andra delen "Whiskyhörnan"
 
I whiskyhörnan finns två fåtöljer och ett litet brickbord. Som gjort för att ta en whisky (Mannen i mitt liv, inte jag...) eller ett glas bubbel, en kopp kaffe.... Mannens whiskyflaskor trängs i bargloben, som andas väldigt mycket 80-90-tal ;) Kanske inte den snyggaste prylen vi har... men ändå lite "kul" ;)  Bokhyllan bakom är  "platsbyggda" Billy-hyllor som fått lite extra detaljer.  Där har stilen fått ett inslag av Country-life, skulle jag nog säga. 

Altandörren leder ut till det som ska bli vårt uterum så småningom. så då får finrummet en "förlängning" med ett antal kvadratmetrar.

Vi har en väldigt öppen planlösning på bottenplanet, men ändå "avskilt" kök och vardagsrum/finrum. Vår murspis är placerad mitt i allt ;)  

Så lever vi vårt liv i våra "rum för var dag"!

Maria

Hos Fabriken hittar ni fler tolkningar av veckans tema "Vardagsrum"

13 kommentarer:

  1. Älskar ditt hem så himla mysigt och genotänkt stor kram Diana

    SvaraRadera
  2. Jätte bra med två vardagsrum/finrum..avis. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Va kul att se hur du bor! Mysigt! Och vilka stora fina fönster... Perfekt m flera vardagsrum!

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Så smakfullt och mysigt! Älskar den rutiga tapeten och fåtöljerna...
    Du Signerat funkar verkligen bra, tycker du ska kolla upp det! Är det något åt textilhållet du tänker på? Blev nyfiken! Kul om vi kan bli "kollegor" på Signerat!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Åh så fint du har det, jättefint grått soffbord där uppe. Och fönstrena där nere blev jag superförälskad i , precis så vill jag ha det! I mitt nästa hus.. hihi

    Ha en fin torsdag!
    Kram Catta

    SvaraRadera
  6. Tack för din fina kommentar hos mig:)

    Du har fantastiskt vardagsrum och inte "bara" ett utan nästan tre stycken:) Så fina fönster, fin kamin som avdelare och mysiga soffhörn. Underbart

    Kram

    SvaraRadera
  7. Så bra med fler vardagsrum! En jättesoffa saknar jag här... Hade varit perfekt! Fina bilder du visar! Ha en go Luciadag idag!

    SvaraRadera
  8. Vilken dröm att få ha två vardagsrum! Hoppas du haft en härlig lucia.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Verkligen fint och mysigt du har det hemma. Gillar lite uppdelnignar som du har gjort. Whiskey hörnan gillar jag ;)
    Kram
    Annlin:S

    SvaraRadera
  10. Vilket mysigt o fint hem du har. Skönt med en stor härlig soffa där alla får plats. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  11. SÅ fantastiskt fin villa ni har! Så mysigt ni har det! Åh jag vill också ha en kamin:)

    Ha en fin kväll!

    Kramar Emma

    SvaraRadera
  12. Ja visst är det skönt att ha OLIKA rum för olika humör, sysselsättningar och vilka man är som ska vara där.. Tycker ni har tet supermysigt och fint hem - ett riktigt HEM! Kram Sara

    SvaraRadera
  13. Msyigt och ombonat! En kamin är aldrig fel! Lyx på hög nivå

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...