tisdag 18 december 2012

Nedräkning och julbestyr

Tisdag morgon och mindre än en vecka kvar... ;)


Hur har ni det med julbestyren? Är ni klara med alla klappköp, förresten? Eller letar ni fortfarande efter den där sista lilla julklappen till en viss person som ska få ett litet paket till för att det ska vara rättvist? ;) Någon som känner igen det? ;)

Själv är jag inte klar, men jag vet vad jag ska ha, så jag hoppas det blir klart i helgen. Svårt hinna med klappköpen i veckan när man jobbar heltid, med 1,5- 2 mil till affärerna tycker jag. Det är ju lite annat som ska hinna fixas också, som julköttbullar, t ex. De gjorde vi igår, jag och Mellantjejen.

Gör ni mycket av julmaten själv, eller köper ni mycket färdigt? Jag gör ALLTID köttbullarna, något annat skulle Tvilling2, inte acceptera ;) Sillen brukade jag köpa färdig i många år, men så lade jag in den själv för ett par år sen, så den lägger jag nog in i år också. Annars köps det mycket färdigt här. Färdigkokt skinka, t ex. Man måste prioritera för att undvika stress. Det vill vi inte ha i julhelgen!!! 


Igår såg vi "Morden i Sandhamn" och åt blåbärsbakelse... Mums! Såg ni också "Morden i Sandhamn"?  Miljön är ju så härlig, så man kan ju inte låta bli att ändå känna en viss längtan till sommaren, mitt i julstämningen... ;)

Jag vet att ni är nyfikna på vad mitt uppdrag var igår, men ni får vänta liiite till... Fortsätt gärna gissa ;)


Maria

14 kommentarer:

  1. Härligt att du tar det lugnt! Jag köper mycket färdigt men inte köttbullarna annars det mesta faktiskt. Vad du pysslade med i går.. Jag tror att du klädde en gran?? Om jag är klar? Nej har inte ens börjat.. Kram! Pia

    SvaraRadera
  2. Mysigt du har det vännen :) så nyfiken sluta hålla oss på sträckbänken kramar i amssor Diana ps missa inte min fina tävling perfekt julklapp till tjejerna med extensions /Diana

    SvaraRadera
  3. Den där blåbärsbakelsen såg inte helt fel ut... :)

    Jag är nästan klar med klapparna. Hoppas bli det idag! Min mamma gör alltid egna köttbullar... I vår familj är vi inga jätte-fan av julmat, så förutom köttbullar, prinskorv, skinka, lite Jansson och nån sillbit, blir det även fylld fläskfilé med potatisgratäng i år. :)

    Sååå spännande att höra om ditt uppdrag! Den som väntar på nåt gott... ;)

    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Här är varenda liten klapp färdighandlad och det är så skönt. Sen har jag turen att vi firar jul hos Jockes föräldrar så jag behöver inte göra någon julmat alls utan det fixar dom. Så jag kan bara slappa och invänta den stora dagen. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Det där med att känna att den ene behöver ett paket till för att det ska bli rättvist känner jag igen. Vilka bekymmer man kan få :-) Hemlagade köttbullar är ett måste, skulle inte komma på tanken att köpa färdiga, inte heller Janson. Resten är ok att köpa för min del:-) Sååå spännande med ditt uppdrag! Ha en go dag!

    SvaraRadera
  6. Hej vännen!!
    Känner igen mej..måste fixa en julklapp till...som min äldsta skall få..just pga det..annars känner jag..att det inte blir rättvist!!
    All julmat..förutom sillen.. gör vi själva...!!
    Önskar dej en fortsatt mysig dag!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. I år ska vi hem till äldsta sonen och familj på julafton, så jag "slipper" göra mycket själv... Men annars är Janssons min lott och köttbullar. Julskinkan ugnsbakar jag i ugnen och spar skyn till dopp-i-grytan :)
    Sååå nyfiken på ditt uppdrag... Dekorera en julgran kanske...?!
    Ha det bäst, kram Kate

    SvaraRadera
  8. Vad fint du pyntat!! Charmig ljusstake och jättefint med hyacinterna i glasen:))) Jag försöker göra det lätt för mig, vi har knytis här och eftersom vi håller till i vårt hus så brukar jag fördela mat som tar lite tid att göra till andra som kommer, perfekt:)) Jaaaaaaaaaaa, nästan alla julklappar är köpta, puh, lycka!!!

    Gud nu blev jag nyfiken på ditt uppdrag - gissar att du tillsammans med andra ska få äran att designa ett eget julträd i gallerian:)

    kraaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  9. Jag gör köttbulalr men annar köper jag det mesta färdigt. Jag håller med dig att det gäller att prioritera. För hade vi en massa saker på julbordet som ingen egentligen tyckte så mycket om utan man hade det bara för att det skulle vara så, Det har vi tagit bort nu.
    Jag har inte börjat köpa julklappar ännu, ligger lite efter.
    Jag har läst morden i Sandhamn, men har inte ännu tittat på avsnittet för jag spelade in det, Miljön är helmysig tycket jag.
    Kram
    Annlin:s

    SvaraRadera
  10. men åh vad nyfiken jag blir nu! vad har du fått för spännande uppdrag? så kul! morden i sandhamn har jag sett förut kom jag på när jag såg på det i går. kram Nilla

    SvaraRadera
  11. nyfiken i struten är här också!!)))
    Kram

    SvaraRadera
  12. Vacker gran, och så roligt med uppdrag! Jag har mina gissningar ;)

    Jag såg Morden i Sandhamn i går - så vackert filmat det var! Fick sommarlängtan jag med ;)

    Här blandar vi köpt och hemmagjort. Enkelt och njutning går före stress och komplicerat.

    Stor kram!

    Lotta

    SvaraRadera
  13. Vad spännande med ditt uppdrag! Hoppas du berättar snart!
    Jag har några julklappar kvar och all julmat! Skinkan, köttbullar, omelett och jansson gör jag själv, resten köper jag!
    Jag funderade på om du väldigt gärna vill ha ett sådant där renhuvud, kanske jag kan fixa ett till dig! Det skulle kosta ca 200 kr med porto!Det är en affär som säljer ut just nu och det kanske finns några kvar!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  14. Här är klapparna klara men visst händer det att man just letar efter en för "rättvisans" skull ;-), speciellt med små barn.
    Här är det ganska mycket hemgjord julmat som du förstår. Ingen Svensk mat så långt ögat når i Australien så man får fixa själv. Skulle inte göra allt om det fanns att köpa. Men det blir köttbullar, sill, rödbetssallad och så bullar och peppisar samt julgodis. Men det räcker vill jag lova.
    Kram Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...