fredag 6 januari 2017

Årskrönika 2016. Slutet av året.

Så har vi kommit till årets sista kvartal...

OKTOBER

Vi upplevde en smått galen fredag i huvudstaden, alldeles i början av månaden. Åkte från kläder hemma, så vi fick lov att shoppa nytt...
For ut i Skärgården för en Fjäderholmarna-final och hamnade på något slags privat personalfest på restaurangen med ett par kändisar? Njöt för sista gången detta år av att sitta vid havet och prata och skratta om vartannat...

Jag passade på att fota Lillprinsen i vår höstträdgård. 
Flera helger var inbokade med aktiviteter och hotell... Bland annat Öl och Whiskyfestivalen med svågern och svägerskan ute på Nacka Strand. 
Inredningsmässigt så bytte jag kökshyllor från vitt till svart...


Vilket gjorde stor skillnad! 
Oktober är kärlekens månad för mig. Vi firade både bröllopsdag (23 år) och "årsdag" (26 år), jag och Mannen i mitt liv.

Jag visade stolt upp den snygga kavajen som Mellantjejen sytt till mig! Sitter som en smäck och är så välgjord!


På lediga fredagar åkte jag fortfarande och handlade...
Så klart följde det med lite fredagsbuketter hem!
Man blir ju så glad av blommor runtom sig!
Plötsligt fick jag en idé om att plocka bort hyllan som satt ovanför kökssoffan.
För att ge plats åt mer passande tavlor istället. En förändring som gjorde enorm skillnad! Hela rummet kändes större! Toknöjd! Med lite inspiration från Carl Larssongården, så sydde jag nya kuddar till kökssoffan också.
Vi var rekordtidiga med att smaka på "årets glögg". Till och med Mannen i mitt liv trots att han alltid hävdat att det gör man först nr det är första advent ;)
Vi upplevde Yasuragi. Träffade massor av nya trevliga människor. Mannens "delägarkolleger" och deras fruar. Själva Yasuragi-badet var för stort för min smak, kändes som ett badhus med massa folk. Yogan var jättebra, maten god och sällskapet bäst!
Men det där lugnet som man ska finna på Yasuragi.. ja, det hittade jag bäst på söndag förmiddag då jag ensam i regnet utforskade miljön utomhus och promenerade i den japanska trädgården. Det var avkoppling! 
Så i slutet av oktober, efter tre hotellvistelser i oktober, så var det riktigt skönt, nästa lyx, att få en hel orörd helg hemma! Vi fixade lite i trädgården inför vintern. Plockade undan trädgårdsmöbler.

Mannen i mitt liv satte in det runda fönstret i det som ska bli bastu. Blev en rolig detalj där på fasaden. Oktober var en späckad månad och faktiskt den månad där jag gjorde flest inlägg på hela året.


NOVEMBER


En frostig dag i början av November åkte jag in till stan för att passa Lillprinsen medan hans mamma lämnade prover på sjukhuset.

Det var så vackert med frosten på marken, och jag fick något slags längtan efter advent...
Vi hade en trevlig stund tillsammans alla tre och passade på att "fin-fika" på stan. 


Vi firade Minstingen som fyllde 18 denna månad. Det blev en fantastisk helg med alla barn och respektive, barnbarnet och mina svärföräldrar. Sådan härlig gemenskap.
Jag fylldes av en otrolig tacksamhet för alla jag har runt mig. 


Drygt en vecka in i November kom den första riktiga snön. Och jag inser att det är dags att ta bort "sommarpiffet" på porchen...


Jag köpte ljusstakar till uterummets tegelvägg. Äntligen kom det upp något där. Galet nöjd!
Även November bjöd på hotellvistelse... Vi besökte Stockholm food & wine med goda vännerna. 
Och testade ostron för första gången. Absolut helt okej och tänker svälja ner fler ;) 

Jag visade upp de otroligt fina bilderna på Lillprinsen.  Minstingen som fotat! 
Vi är barnvakt åt Lillprinsen, trängs utanför NK för att om möjligt få en skymt av julskyltningen, när de inviger den.... 



Shoppar en till oljelampa som får sällskapa med den vi redan hade.

Jag börjar vinterpynta.
Ny ljusstake i svart.
Och fusk-barrväxter plockas fram. 
Även porchen får barr, fast äkta som jag har turen att få tag i bland de nedfällda träden i skogen bakom oss.


Första advent bjöd jag in till pepparkaksbak.
Lillprinsens första. Så klart hade mormor sytt jul-förkläde ;) 

DECEMBER


December inleddes med skitveckor på jobbet. Negativ stress som gjorde att min och Mannen i mitt livs myshelg i Stockholm inte riktigt blev som jag hade tänkt. Att som vanligt njuta av att vara mitt i vimlet, var inte lika enkelt... Men fina promenader i solen, lugnt häng på NK, goda middagar och julklappsshopping fick vi i alla fall till.

Julklappar till oss själva också. De senaste åren har vi köpt möbler som julklapp till oss själva, tillsammans. 


I år kostade vi på oss en lyxig handgjord drinkvagn. Och kristallglas att ha på. 

Vi köpte klinker till uterummet. 
Som låg färdig på plats till fjärde advent.
Tack vare nätshopping och lediga fredagar så klarades alla julklappsköpen av utan stress. 

Jag blev förälskad i en lampa. Och blev så glad när även Mannen i mitt liv hade samma uppfattning (ja, han sa nog inte att han var förälskad men... ;) Blev så nöjd över köpet! Vinterpyntet kom fram allt mer.
Det bev Lillprinsens födelsedag. Hans första! 
Värsta vrålåket hade mormor och morfar med sig till födelsedagsbarnet. 

Så åt han ettårsbakelse ;)
Dagen före julafton följde vi traditionen vi har i familjen, att ta en fika på mysigt café.  Det ska vara café med gott fika och mysig miljö! Julkänslan är ju viktig!

Så kom julafton. Julgranar klädda. Hela familjen, utom en pojkvän, samlad. Svärmor och svärfar på plats.
Det blev ett härligt julfirande.
Jul är verkligen något jag gillar! 
Så kom några mellandagar. Jag passade på att hänga med dottern i stallet en dag.
Njöt av sol och frisk luft. Jag och Mannen i mitt liv köpte ny säng...


Och såklart drar det med sig en del funderingar på förändringar. Sovrummet ska få en makeover! 

Så kom årets sista dag. Vi hade planer på att upprepa förra nyårets firande med nyårssupé och hotellnatt med Ferry, se på fyrverkerierna vid slottet i Uppsala. Men ibland blir saker inte som man tänkt, utan vi firade lugnt och skönt hemma. Champagne och hummer och ett spabad fick avsluta 2016.
Och därmed är även årskrönikan för 2016 avslutad. Jag har gjort krönikan mest för mig själv, för att summera vad som hänt under året som gick. Och fast jag tycker att jag inte bloggat lika flitigt som tidigare år, så har jag tydligen gjort rätt mycket som jag dokumenterat. 


Stort tack till er som orkat läsa hela krönikan! Och stort tack till er alla som tittar in och läser och lämnar hälsningar! Det gör mig väldigt glad! 



Maria

5 kommentarer:

  1. Vllket mysigt kvartal.

    Önskar dig ett lika fint 2017.
    Kram Kamilla

    SvaraRadera
  2. Ännu en jättefin krönika, så härlig frukostläsning. Ni har gjort mycket under året.
    Ser att vi har "samma" kristallglas:)
    Ha en fin helg vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Det händer så mycket i ditt liv, massor av härliga saker och bilderna är superfina. Klart man orkar läsa jag letar inspiration och får det också. Drinkvagnen är ju jättecool. Även om jag ville så skulle en sådan nog inte rymmas här eller ja då får ju något annat åka ut. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  4. Så kul att ha fått en liten uppdatering genom dina krönikor! Ett härligt år du haft.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Ååh vilken hääärlig årskrönika! Så fint ni har det och så mycket att vara glad över. Lillprinsen är så söt :) Och drinkvagnen var ett bra köp, superfin! Ert hur är verkligen jättefint och ni har inrett det med god smak. Kul att se ert år och med förhoppning om ett lika bra nytt år!

    Kramar aka

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...