måndag 2 januari 2017

Årskrönika 2016. Del 2

Fortsätter summera 2016. Andra kvartalet.

APRIL


April kom. Enligt mig den första riktiga vårmånaden. Mars är mera vinter... ;) 
April var en härlig kärleksfylld månad där det hände massor! Vi firade in just första april med att ta en drink på porchen i eftermiddagssolen.
Plus att vi firade den månadens begynnelse med ett utmärkt bubbel. Gjorde återigen Lobster Roll, vilket blivit en favorit hos oss. 


April var månaden då jag började med lediga fredagar. Någor jag absolut inte ångrar. Kände att jag fick mera tid för mig själv och hemmet. Mysiga morgonpromenader med Ferry...

Vår Lillprins döptes en lördag i April.
En vacker liten kyrka i vacker omgivning.

Det var ett mycket fint dop. Lillprinsens moster (mammans tvillingsyster) hade utsetts till gudmor åt Lillprinsen. Pappans gode vän som hade utsetts till Gudfar kunde tyvärr inte närvara p g a hastigt inkallad på jobb utomlands. Men nu ska ni få höra... Gudmodern och Gudfadern de blev ett par senare under sommaren ;) :) Det har jag inte berättat att det är så det ligger till ;) 
Den vackra dopklänningen har Lillprinsens Mellanmoster sytt till honom (och ska säkert bäras av alla barnbarnen så småningom
Jag hade så klart sytt ihop en kudde, jag...
Plus att vi hade beställt en så vacker tavla som minne. 
April är månaden då det likosm "händer" i naturen. Både i skogen
Och i rabatterna...
Badrumsbygget pågick även under april. Lite förseningar med strul kring valet av kran...

Men ny fin lyxig frotté var färdigköpt ;)

Jag och Mannen i mitt liv tog ett "på-tu-man-hand-dygn" i Stockholm. Njöt av livet och kollade på blomningen i Kungsträdgården.
Min födelsedag kom. 45 år! Och mormor redan ;) Känner mig fortfarande ung! Förutom värsta fånget med lyxiga vita liljor...
Så fick jag även vackra paket...
Allt som jag hade önskat mig och lite till.

Vi bevittnade ännu ett vackert dop. Denna gång var det lilla T´s tur att döpas där i Dalarna, i samma kyrka som både jag, Mannen i mitt liv och våra barn är döpta.
Samma kväll, på hemmaplan igen, firade vi min födelsedag igen. På restaurang. Och vi fick äran att träffa en ny bekantskap. En kärlek som kommit in i bilden. Numera kallar vi honom Mellantjejens pojkvän :) 
Förändringar hemma, först ny lite vågade lampor i hallen. Zebramönstrat... chockade nog mig själv där. Men toknöjd!

Strax efter hade två maffiga tavlor tagit plats ovanför skåpet. Hemmet går mer och mer in i en "classy" stil. Lyktan som syns på skåpet, hade jag tur att vinna i en bloggutlottning. Eller var det på instagram? 

Den fantastiska månaden April avslutades med Valborg i skärgården. Jag och Mannen i mitt liv lämnade huset åt Valborgsfirande döttrar och checkade in på Hotell J i Nacka.


Därifrån tog vi båten ut på vårt smultronställe. Fjäderholmarna. Det behöver jag väl knappast nämna vid det här laget. I alla fall inte för er som följt mig några år ;) 


Som vanligt startade vi med lite klipphäng. Vi hade sådan tur med vädret och trots att vi var riktigt besvikna på servicen på vår favoritkrog så hade vi en fantastiskt trevlig och rolig kväll! Kan tillägga att det var första och enda gången som Krogen inte levererade. Sedan dess har det varit tipp-topp som alltid. Kanske var det deras premiärnerver?? 



MAJ


En ny tjusig coffeetable-bok klickades hem så fort den kom ut på marknaden. Tokgillar den amerikanska öst-kuststilen...

Maj bjöd på många fina soliga och varma dagar. Långledigt i början av maj och jag plockade iordning på vår baksida. Försommarkänsla!

Tulpanerna blommade så vackert.
Och rabarbern sköt iväg. 
Även Lillprinsen växte och frodades ;) Så härligt att följa hans utveckling på nära håll.
Jag fortsatt njuta av lediga fredagar, då jag ofta åkte och fredagshandlade i lugn och ro, så vi kunde njuta fullt ut av både fredagsmys...

Men även av Lördagsmys! Härliga ljusa kvällar i uterummet...
Den sista lediga fredagen i Maj, tog jag ett bad i badrummet som då var nästan absolut helt klart. Unnade mig ett gott glas bubbel, fast det bara var lunchtid...
För att på eftermiddagen ta bussen in till Uppsal och möta upp Mannen i mitt liv för lite "after Work". Fast det var ju bara han som "workat" ;)
Första rabarberskörden!
Det blev rabarbermojitos som vi drack på porchen.
Jag köpte mig en egen morsdagspresent. Bara för att...
Och eftersom jag inte var hemma på självaste Mors dag, så firade vi den en vecka för tidigt. Mys och gemenskap med alla fina döttrar.

Första året som jag inte bara är mor utan även mormor. Lillprinsen uppvaktades med paket på sin "5:månadersdag" i maj.

Så kom vi fram till slutet av Maj, då vår USA-resa ägde rum. Jag hade längtat ett tag, men så precis strax innan så får jag den där lilla oroskänslan. Resfeber? Som jag redan visste innan, så försvann den snabbt på Arlanda när vi väl var på väg ;)

Vi hade delat upp resan så att vi hade två dygn på Manhattan. Två dygn med hyrbil där vi tog oss uppåt Cape Code. För att sedna komma tillbaka till Manhattan två dygn.

Det var tredje gången vi besökte New York, men jag fascineras lika mycket av den staden ändå. Den är helt klart magisk!

Central Park besökte vi ju så klart! Det är ett måste!
Att promenera runt där i lugnet i en så stor stad som New York... Helt ofattbart. Vi gick där hand i hand och myste.

Vi promenerade bort till den charmiga gamla leksaksaffären som inte alls är gigantisk som så mycket annat på Manhattan. En affär vi varit till varje gång, det har blivit en slags tradition. Köpte med oss en liten leksak till Lillprinsen.
Vi tog ett glas kallt vitt på uteservering. Det var riktig sommarvärme.
Vi letade på en rooftop-bar och trängdes med en hel massa andra människor. Lyckades i alla fall komma åt lite utsikt. 

Vi hittade en fin och trevlig restaurang. 
Åt en magiskt god krabb- och hummerlasagne. 
Så hämtade vi ut den där hyrbilen och åkte upp till Newport... Checkade in på urmysigt Bed & Breakfast.


Otroligt fint rum fick vi! Det bästa de hade enligt ägarinnan.

Ett hus så otroligt vackert och smakfullt inrett! Som att komma till paradiset för en inredningsnörd som jag...

Jag förälskade mig i både huset och självaste Newport.

Vi promenerade runt lite i stan och beundrade alla de vackra husen.  Så många fina trähus. Oftast vita och med vackra detaljer. 



Så klart gick vi ner till hamnen.
Bevittande den största hummer vi någonsin skådat!
Vi hamnade i baren på ett galet mysigt ställe. Vi som gillar vår svenska västkust... detta var samma sak fast "bigger" ;) Helt magiskt att få uppleva! 
På samma ställe åt vi vår middag lite senare på kvällen. Det var ju helt klart tvunget att bli en Lobster roll! Så himla gott och lite av en upplevelse att äta den på "rätt ställe". 


Innan vi sedan återvände till Manhattan så tog vi ett dygn lite längre upp till Cape Code på ett ställe som hette Hyannis. Mysigt där med, men inte riktigt samma sak. (Vi bodde inte lika fint!;) Husen där var mer av sorten grå cederträ. Kul att se! Jättevackra! 


Även där i Hyannis hittade vi ett ställe i hamnen och åt Lobster roll och jag drog på mig nässelutslag av alla skaldjuren ;) En sak är säker. Vi vill absolut se mer av den amerikanska östkusten!


Av någon anledning så blev det inget blogginlägg om de sista dygnen på Manhattan. Men vi fick ett par stekheta dagar och betade av lite sevärdheter i alla fall. 


JUNI



När vi kom hem från USA var jag dålig några dagar. Jetlag kombinerat med feber, förkylning och nässelutslag. Dagar jag helst glömmer ;)  Vi flaggade för vår bortgångne Rufus, som skulle fyllt tio år. På självaste Nationaldagen. Passade på att flagga även för vårt land samtidigt ;)


Vi fick en hemlagad "på-tu-man-hand-helg" i huvudstaden. Igen... Åh, så bra vi hade det! Från början till slut! Fick värsta lyxiga rummet när vi checkade in på första hotellet på fredagen.
Och blev glatt överraskade över hur snyggt det var på Haymarket när vi checkade in där på lördagen.
Vi var ut till Fjäderholmarna och konstaterade att det var absolut första gången som det regnat när vi varit där.



Men so what? Vi tog skydd under några större träd och sippade lite medhavt bubbel och njöt av att vara i skärgården. Vi blev ordentligt "uppassade" på krogen och var inte det minsta besvikna denna gång. Vi kunde inte låta bli att undra om de hade läst på min blogg...och kände igen oss via efternamnet??? 

Vi hängde uppe på Himlem, och vi hängde på Gaston vinbar. Vi shoppade och njöt av god mat och varandras sällskap. Åh, vad jag uppskattar sådana utflykter.

Jag köpte en till lyxig filt till uterummet.
Och jag sydde nya kuddar ut dit också.
Även köket fick nysådda kuddar. Crush på jeanstyger!? Ny vas shoppades också till köksbordet. Och... jag kunde plocka in pioner från trädgården!
Vi bad om att få låna Lilprinsen ett dygn, en lördag. Kanske lite miss i planeringarna så blev vi inblandade i en hästhoppnings-tävling samma helg.


Det var bara att kliva upp tidigt, väcka Lillprinsen, hämta hästsläp och hästar och dra iväg några mil... Bara för Lillprinsen att hänga med ;) 


Som tur är så finns det ju så mycket smart i barnmatsväg, som inte ens behöver micro, nuförtiden ;)
Det blev midsommar och det är en helg som är "viktigare" än nyår för mig. Traditionsenligt firade vi i Dalarna. Jag och Lillprinsen i matchande kransar. 
Gemenskap, god mat och dryck... O C H .... fantastiskt väder!!!

Lite nostalgi blev det när Lillprinsen sov middag i samma skrinda som hans mamma och hennes systrar och kusiner gjort...


Juni avslutades med att jag tog med mig Lillprinsen och hans mamma för en utflykt till Sigtuna, vår grannkommun. Vi fikade nere vid vattnet, småpratade om saker och ting. Njöt av stunden.


Och Lillprinsens glada leende över boken med de välkända Babblarna, som jag köpte (dyrt) åt honom... Det leendet och den glädjen... obetalbart! :) 




Kan bara summera mitt andra kvartal av 2016, som ett riktigt riktigt bra kvartal!!!


Maria

2 kommentarer:

  1. Så många härliga bilder :)
    Gott Nytt 2017!!!
    Å visst ä det så, kan ju vara av den anledningen som jag inte alls var sugen på mer än en liten smutt där vid tolvslaget;-)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig årskrönika stor kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...