tisdag 31 januari 2017

Kanske var det ändå inte den rätta...?


I vårt Tv-rum har vi en soffa som vi köpte samma vår som vi flyttade in i vårt hus. Alltså har vi haft den i fem år snart. Jag minns hur vi funderade länge på vad vi skulle ha för soffa där uppe. Den var tvungen att vara stor för att hela familjen skulle få plats. 


Vi åkte runt till olika möbelaffärer, måttade och funderade... tills vi till slut fastnade för en soffa som vi trodde var den rätta.  En brun "svängsoffa" med divandel, som var ett "måste" i den soffjakten. Tyvärr så tycker jag inte alls att soffan höll måttet fullt ut. Jo måttet på soffan är okej, men kvaliteten... Nja. får jag nog säga där. Tyget känns lite missfärgat. Kanske av sol som kikat in genom fönstret? Men hur många rum är utan fönster? ;)


Så bara efter några år så kände jag att jag ville ha en ny. Men så är det ju det där med vilken soffa som får plats och som ändå rymmer ett litet gäng... Jag har tänkt mig en Howardsoffa (eftersom jag valde bort dem i "finrummet" för en Cesterfieldsoffgrupp) men Mannen i mitt liv har hela tiden sagt att då får vi ju inte plats. Men nu har jag faktiskt funderat en sväng till och presenterat ett förslag på en Howardsoffa och två nätta fåtöljer. Det som är bra, är ju att en fåtölj har vi redan, så då skulle vi bara behöva köpa en till och så nya överdrag. För lila går bort om det skulle råka bli en ny soffa. Jag tror att jag kommit in i en grå period... eftersom jag vill ha soffgrupp i grått även i Tv-rummet nu. 


Jag fick en känsla av att Mannen i mitt liv har godkänt mitt förslag. Kanske även han har insett att vi sällan är fler än fem personer som ser på Tv samtidigt där uppe. Förresten så är det sällan fler än två... Så var det ju det där med vilken soffa man ska ha. Howardsoffor finns ju i de flesta möbelaffärer. Mannen i mitt liv tänker då inte köpa en soffa från samma affär som den nuvarande som finns i Tv-rummet har han sagt.  Jag skulle kunna tänka mig att passa på att köpa i en av de välkända möbelaffärerna nu när det är rea. 

Jag tänker mig en soffa i mörkt grått, så kan vi köpa ljusa överdrag till fåtöljerna.  Har även sett att den finns i en marinblå-grå variant också riktigt snyggt! Det största problemet är egentligen inte vilken färg soffan ska ha, utan det är bara det att den nuvarande soffan... den hade jag tänkt låta gå vidare till en av döttrarna och dennes pojkvän (pojkvännen tycker att den soffan är magiskt skön ;), när de ska flytta ihop...  och de har ju ingen lägenhet ännu... det är det största problemet.  Även om soffan inte är av bästa kvalitet så är det absolut inga större fel på den, så soptippen är på tok för tidigt! Och... det känns inte bra att slumpa iväg den snabbt på blocket för att jag vill ha en ny typ nu....när jag vet att det kommer finnas två (nåja, dottern är inte lika förtjust kanske, men har tydligen lovat pojkvännen att bestämma soffa...) som både vill och behöver den. 


Tyvärr har jag inget förråd att förvara den i så länge... Men kanske, kanske går det att tränga in den i ett av gästrummen när vi säljer iväg dagbädden som står där... fast då måste vi ju ta tag i den biten, förstås... Det ena drar med sig det andra... Kanske stannar den där gamla soffan ett tag till? Men önska kan man alltid göra och jag önskar mig ett annat bord också ;) Helst skulle jag vilja ha ett runt soffbord i mörkt trä, som matchar det lilla antika månbordet jag har däruppe. 

Det verkar inte vara det lättaste att få med Mannen i mitt liv till möbelaffären heller, för den delen... så vi får nog allt se när den rätta flyttar in ;) 



Maria

8 kommentarer:

  1. Känner igen det där med 'att den ena leder till det andra':) Jag tycker att du har en jättebra tanke med ert tv-rum. Man ändrar ju stil några gånger innan man hittar hem:). Och jag hade nog gått på att försöka stuva undan soffan i ett gästrum så länge och köra på det nya som du gjort i collaget, men ibland är det bra att sansa sig också;)
    Tack för att du förklarade vad Creole Fries är, tyvärr är det nog inget för min känsliga mage.
    Men en airfryer skulle vi behöva:) Måste kolla upp detta lite mer.
    Ha en fin gräsänkekväll. D har jobbat hysteriskt mycket den senaste 2 veckorna, men nu hoppas jag det lugnar ner sig lite.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så klart att man vill ha ny soffa allt eftersom antal tv soffsanhängare avtar. Ha Ha! jag har ju nyss köpt Howardsoffa och gråa överdrag till clubfåtöljerna och det ska bli så roligt att fixa och piffa när den kommer. har redan börjat handla kuddfodral.. Kraaam Pia och nu kan jag meddela att de svarta petuniorna har grott :-)

    SvaraRadera
  3. Känner igen dilemmat. Det kommer att bli superfint, du har så fin stil. Hoppas du får en fin dag. Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Haha...ja du inte är det lätt det där med soffdjungeln...å inte är det lätt att få med sig de där männen till möbelaffärerna heller....(därav mitt haha...;)
    Jag tycker det låter som du har en supersmart idé även fast jag förstås inte förstår eller ser det minsta fel på den som redan står där...men sånt känner man ju bäst själv.
    Å vilka sygga väskor ni köpt! skulle behöva en ny kabinväska jag...
    Å ska ni till Örebro?!! Så skoj...då kanske vi springer på varandra..;)
    Kraaaam Katarina

    SvaraRadera
  5. Visst är det konstigt "vips" blir hemmet för stort på nåt vis! Vi köpte vår howardsoffa för 6 år sen, då fick man verkligen leta efter en och framförallt en som var skön att sitta i. Vilket våran är men skulle inte vilja ha den som tvsoffa tror jag. Ni kommer säkert hitta en bra!
    Blev nyfiken på airfry - kan du tipsa om vilken ni har? Kanske nåt att önska sig i present om 14 dagar! Kram Milla

    SvaraRadera
  6. Men det är ju jättefint som det är!

    SvaraRadera
  7. hej vännen!
    Vist är det inte nu på lördag du menar?
    du menar väl lördag den 11/2??

    kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...