söndag 12 juli 2015

In my Hometown...

Dalarna för tredje gången på en vecka...


Ja, det blev ett väldigt farande till Dalarna och "gamla hemorten". Först skjutsade vi ju upp Minstingen och hennes tre kompisar, och sedan åkte vi ju upp ett par dagar senare för att hämta hem dem. Och så ytterligare ett par dagar senare så var det dags igen...

Denna gången var det bara jag och Mannen i mitt liv, samt att vi stoppade in stora vovven i Fort Knox där bak i monstret, och drog upp för att träffa en del av Mannen i mitt livs släkt. Tremänningar med deras föräldrar men även deras små barn. Det blev en trevlig sammankomst på Torsdagskvällen med fullt hus i svärföräldrarnas stuga. 
Sedan blev det ett par lugna dagar, vilket jag verkligen behövde. Nu har jag semesterlandat. Nu känns det som att kroppen varvat ner. Efter städning och resor varannan dag till Dalarna, var det skönt att bara få vara ;) 
Vi har bott i vår söta lilla stuga, som ju är en av tre "gäststugor"/"sovstugor" på svärföräldrarnas tomt, vid deras sommarstuga. 

Stugan, som Mannen i mitt liv och svärfar byggde sommaren 1993, därav all furu... ;) 


Jag minns att svärmor hittade en bild i en tidning på en liten stuga med sovloft och ett tak, som ser ut lite som fören på en båt (titta tillbaka på tredje bilden, så förstår ni vad jag menar) och så ville hon att den första "sovstugan" skulle se ut. Och så blev det.
Bara några meter från vår stuga, ligger den söta lilla gäst-toan...  Livet på landet ;) 


Vädret har väl inte varit det allra bästa, så det har varit en del häng i uterummet. Men jag och Mannen i mitt liv tog en tripp in till centrum för att ta en fika på stans "inne-café". Vi parkerade vid hamnen och promenerade några hundra meter. 

Efter ett par koppar kaffe och en megabulle, gick vi tillbaka och tog bilen för att åka runt lite i närområdet. Vi åkte förbi gamla välkända platser, ställen vi bott på, områden vi rört oss i. Minnen som kommer tillbaka och ger både goda och dåliga vibbar... Med åren så får jag en allt mer speciell känsla för min hemstad. Nostalgi, kanske. 
Jag har en stark känsla av att det inte kommer dröja så länge till nästa besök. Det är något inom mig som gör att jag vill träffa mina nära och kära lite oftare. Och nu fungerar det lite bättre att åka, med Fort Knox i bilen, och vi kan åka i flera bilar eftersom det finns fler som har körkort ;)

Jag får en känsla av att när jag befinner mig så här mitt i livet och våra föräldrar inte blir yngre, så känns det viktigt att liksom "hålla kvar och hålla fast" vid något. Jag som bor en bit bort och inte träffar mina föräldrar så ofta. Det är alltid en så skön känsla att ses. 

Lite brygghäng hann vi med också, innan vi for tillbaka. Skönt! Och det var nog där och då, som jag absolut kände att semesterkänslan verkligen är här! 

Tack för denna gång Dalarna, vi ses snart igen!


Maria

9 kommentarer:

  1. Så mysigt du skriver, förstår din känsla. Mina föräldrar flyttade ju till landet nu i våras, och det känns annorlunda mot att jag är van att ha dem på andra sidan gatan:)
    Gäststugorna är så söta. Perfekt att ha ett eget litet kryp in.
    Vi sitter på balkongen och bokar hotell för hemresan. Bokade samma i Passau, Syd Tyskland, som vi var på förra året.
    Men än har vi flera dagar kvar här.
    Kram vännen
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Kan tänka mig att det känns lite extra eftersom ni har en bit dit. Skönt att ni nu lättare kan åka. Ser ljuvligt ut!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Nostalgin ökar med åren tycker jag ..;) och Dalarna är ju alltid trevligt att komma till. Stugans läger går ju inte av för hackor heller, jättevackert ! Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Talar du äkta dalmål då tösen? : )

    SvaraRadera
  5. Mysigt där med alla stugorna och härligt att träffa släktingar men viktigt att få sin egna avkoppling. Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Men vilket härligt ställe. Dalarna är så vackert. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Mysigt i Dalarna, vi var där i helgen! Riktigt bra väder på lördagen kändes inte helt fel :-).

    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Förstår precis vad du menar, med ålder, föräldrar osv. Njut och ta vara på stunderna du har tillsammans med dom!
    Förstår att ni hade en mysig vistelse, och just detta med nostalgi..det tror jag hör åldern till ...fniss.
    Ha nu en fortsatt ljuvlig semester! Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Härligt att vara på sin hemma ort.. Ser riktigt mysigt ut de där!! Bara koppla av oc så. ha en fin vecka. kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...