onsdag 8 juli 2015

Att ha eller inte ha ett fritidshus?


På sätt och vis så har vi ju ett sommarställe redan...

 Vår söta lilla stuga som Mannen i mitt liv och hans pappa byggde då våra tvillingtjejer var bebisar.  Lilla röda stugan med vita knutar, veranda och sovloft, som är en av tre ”småstugor” på svärföräldrarnas sommarställe.  Mannens två systrar med familj har också varsin.  I Dalarna, där vi har våra rötter.

Men ibland kan jag känna att jag skulle vilja ha ett  mera eget sommarställe. Eller egentligen kanske man skulle säga fritidsställe, ett fritidshus. Jag vill ju att man ska kunna använda stället, ”stugan” året om.  Ett ställe som är mitt och Mannens i mitt liv, där vi kan rå oss själva och ha vänner på besök.



Jag, som säkert många andra, drömmer om ett fritidshus ute i skärgården. Stockholms skärgård eller varför inte på västkusten? Vackra Bohuslän, kanske?  Även Gotland skulle kunna fungera.  Kanske till och med Öland, men där har jag aldrig hittills satt min fot, så det är svårt att uttala sig om ;)
Som ni märker, så är alla drömmarnas platser vid havet! Helst skulle jag ju vilja ha egen sjötomt med en ”lagom” stuga. Ett litet hus på runt 100 kvm, kanske?  Eller kanske lite mindre och ett gästhus på gården, istället?  Jag är en fruktansvärt bekväm människa och samma standard som hemma är ett måste. Då menar jag rinnande vatten och el. Riktigt kök och badrum!  Det ska ju gå att nyttja året om också och då är det ju viktigt att det är bekvämt!



Faktum är att när jag tänker mig i min stuga, så är det höst... Höstrusk med regn och ”lagom” blåst, jag går där längs strandkanten och vindpinas, för att en stund senare krypa upp i en fåtölj intill en sprakande brasa... Känn på den! ;)

Vi har ju renoverat ett hus och byggt två, och sagt att det blir inga fler hus, men kanske en stuga. Och jag skulle helt klart kunna tänka mig att köpa tomt och bygga den där stugan själv. Kanske ta hjälp och få ett arkitektritat hus som passar in i sin omgivning?  Vårt hus som vi bor i har vi ritat själva, men det är faktiskt inte det enklaste. Och det tar lite tid också, så kanske man ska låta någon annan göra jobbet? Kanske t o m låta någon göra hela jobbet? Bara flytta in med ”piffet” när huset står klart? ;)


 Ja, drömma måste man få göra och kanske en dag jag har mitt ”eget” sommarställe? Fast så länge vi bor i stort hus (som inte är helt färdigt ännu) så tror jag inte vi har tid och ork med ett till hus.  Och vi har ju alltid lilla stugan i Dalarna, om vi vill. Med sjön alldeles inpå... 


Har ni sommarställe, eller drömmer ni också om ett?



Maria

6 kommentarer:

  1. Har samma dröm eller känsla som du om ett ställe vid havet eller stooor sjö. Där man kan mysa i höstrusk eller vårljus. Önskar att man kunde ta vårt lilla hus och bara flytta det ut till kusten. det skulle räcka bra år oss 50 kvadrat med stor altan och badrum. Drömma får man helt klart alltid göra även om man har det rysligt bra i ett eget hus.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Drömma är så härligt:) Jag röstar för västkusten;) Så som du beskriver hösten i en stuga är alldeles underbart. Vi har ju vårt "sommarställe" som är ett hyfsat stort åretrunt hus på bohuskusten, det är min mammas föräldrahem, så "mitt" är det inte, men vi är där så mycket vi vill. Och nu bor ju mina föräldrar där permanent. Men just den där känslan av att ha ett eget kryp in gjorde att vi byggde vårt annex som vi älskar. Den stora drömmen är ju att förverkliga något här nere i Marina. Jag har lust att bara skrika "bli färdiga med vägarna på berget, och alla papper för jag vill börja nuuu"! Men det är bara väntan som gäller..igen..
    Jaja, vi har ju egentligen inte bråttom, många år till pensionen:) Men viss kommer ni och hälsar på när det är klart;)
    Oj nu blev det långt här, men drömmar är så underbart, vad vore livet utan dem?
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Tycker att Bohuslän låter bäst för ett sommarställe! Partisk? Nej inte alls..fniss..
    Kan ju slå ett slag för vår vackra kust.. tex Hunnebostrand...och varför bygga eget? Finns många mysiga fiskarstugor utmed kusten!
    Men förstår att det kanske inte är aktuellt just nu, men drömma och kika runt lite kan man ju alltid göra! Ha en fortsatt mysig dag! Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Vi köpte fritidshus för ett par år sedan och sålde det året efter. Trodde att jag hade mer av den gamla pålandettjejen i mig kvar än vad jag hade. Utedass och ingen dusch var inget för mig. Nej, ska jag ha fritidshus så är jag också bekväm och vill ha det som hemma. Fast borta. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Visst är det en svår fråga det där med fritidshus.... Jag drömmer om ett men samtidigt är jag rädd för att det mest blir jobb när man är där..... Hoppas ni hittar ert drömställe när rätt tillfälle är

    Kram

    SvaraRadera
  6. Nja jag drömmer nog inte om ett fritidshus, ja kanske vid havet som du beskriver, eller Gotland. Jag är uppvuxen varje sommar i en sommarstuga vid Mälaren. Hela somrarna bodde vi där, litet och spartanskt med dass, vatten ur pump och enkelt duschrum. Men oj vilka somrar! Nu är jag nog mycket mer bekväm, men det finns något förlösande att faktiskt leva mycket mer spartanskt. Det går t o m att leva gott utan el, det har vi gjort många somrar i Jämtland i en fantastiskt stuga och det är en lisa för själen. Fast inte en hel sommar.... nån vecka räcker ;=) kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...