måndag 6 juli 2015

Vad lätt det kan bli fel (och vad händer när "mattis" är borta...)

När man skriver en sak, är det viktigt hur man uttrycker sig...


Saker kan lätt bli fel, missförstås, när man inte är tydlig nog ;) När jag läser era kommentar på mitt inlägg igår, så förstår jag att man tolkar mitt inlägg som att det var våra fyra döttrar vi skjutsade. "Fyra glada tjejer"... absolut låter det som våra döttrar, som ju är fyra till antalet. Men det handlade om Minstingen och hennes tre kompisar ;) Fyra stycken 16-17:åringar som nekades tälta och skjutsades till stugan istället. Men döttrarna skulle mycket väl kunna semestra tillsammans också!!! Det har de gjort, förut och trivs tillsammans. 
Det är lite intressant det där, hur saker kan bli fel i skrift. Minns att en föreläsare kom in på just det, vid en föreläsning i kommunikation en gång. Hur fel det kan bli när vi i dagens läge ofta kommunicerar via sms och mejl... Och i bloggvärlden med, tydligen ;) Ja, ja... ingen skada skedd med det och detta var inte tänkt att bli ett inlägg om kommunikation, egentligen ;) 



Kolla hur det går när lilla vovvens "mattis" (alltså Minstingen, kanske jag ska förtydliga! ;) drar iväg på semester... Då kommer han  in i vårt sovrum under natten och kurar ihop sig mellan Mannen i mitt liv och mig, i vår säng. Att ha hund i sängen har aldrig varit min tanke, men det är svårt att köra iväg honom när han är så där sorgsen, som bara han kan vara... Han blir ju det när hans "mattis" är borta ;) 



Nu ligger han intill husse i soffan, och surar och är sorgsen. Ingen "mattis" och ingen rostmacka får man smaka heller... livet är tufft...;)


Maria



9 kommentarer:

  1. Sötisen, samma här när lillhusse är borta då är det nån som vill upp i min säng...kram Diana

    SvaraRadera
  2. Ja men så knasigt det kan bli.. jag trodde också att det var era fyra tjejer så klart. Tror att det du skrev om att se sina barn glada.. gjorde att jag bara tog för givet. Men stackars lilla hunden då.. Ingen rostmacka. Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Ja det där med att missförstå i text har jag tänkt på många gånger när jag publicerat en text, helst om jag varit lite ironisk i mina ögon......så kanske inte läsaren uppfattar det..... Mysigt med en "nattgäst" Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Det kan så lätt misstolkas. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Kommunikation är intressant. Som skribent skriver man på ett sätt och i sms, mejl och bloggar ett snackespråk eller talspråk och det blir en hel del syftningsfel och annat kollijox som folk uppfattar som något heeelt annat ibland. Har läst samma text från min sida och sedan från mottagarens och ibland kan en text tolkas på både två och tre sätt. Beror på vad man tänker på/har i huvudet just då bland annat. Det kan t o m bli otrevligt. Som t ex när vi specialbeställde ett emballage med särskilda mått och slant på tangenten utan att märka det (och eftersom d ligger väldigt nära f) blev det: skicka lådfan....hehe... de trodde nog inte man var klok. Så ja, det är inte lätt, när det är svårt som en av oss säger. : )

    SvaraRadera
  6. Det är spännande med kommunikation :) Mysigt tjejerna ska ha det. Så söt lilla vovven är, förstår att livet är tufft för honom:) Tänkte på dig förut när jag såg en Berner Sennen:)
    Ha det gott vännen och njut av din ledighet
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Visst är det ett intressant ämne med kommunikation i skrift, och skillnaden på hur människor tolkar texterna! Tyckler att det blir extra intressant när man ser två olika kommentarer på bloggen som tolkat texten på olika sätt!

    Sån söt liten vovve!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Haha, ooops! Fort och fel! Jag har normalt sett inga problem med att varken läsa eller stava. Men, i bloggvärlden så blir det lite fel (för min del) ibland. Tiden är knapp och man vill gärna hinna följa så många bloggar som möjligt att det är ju trevligt att både ge och få kommentarer. Då blir det på bekostnad av riktigheten. Samtidigt måste jag erkänna att jag faktiskt jobbar på att inte försöka vara så perfekt hela tiden. Att skriva tog för mig mycket längre tid förut eftersom jag vägde alla ord och formuleringar noggrant och kollade stavningen. Övar på att släppa taget och vara good enough. :-)

    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Kommunikation är intressant. Det är alltid lite hårdare med ord på något sett. Alltid lättare när man talar så man kan se ögonen och uttryck i ansiktet. Text är så definitivt på något sett. Man får väga orden ibland för att inte det skall bli fel. Då är det bra med symboler på sms osv.

    Söt liten vovve!

    kram Carola

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...