fredag 24 juli 2015

Roadtrip Bohuslän/ Göteborg. Del 2- Hotel Pigalle

Next stop - Göteborg! Och första hotellnatten där...

En "LOVE SUNDAYS" på HOTEL PIGALLE, det var det som blev själva startskottet för vår planering av denna roadtrip. Ett erbjudande/paket som vi bokade i april, när vi befann oss på ett annat hotell. I Stockholm ;) 

 Detta inlägg exploderar av inredning, för det är bland annat det som är i fokus på detta underbart mysiga hotell. Ett boutique-hotell mitt i centrala Göteborg. Jag hade sett bilder från hotellets galleri på hemsidan, förstås. Hade även visat Mannen i mitt liv, men jag tror inte att han var riktigt beredd...


Man möts av personal, där män är uppklädda i hatt och  kvinnor i "den lilla svarta" och man får känslan av att det är aktörer i en teater eller något. Det är en smått magisk känsla som infinner sig när man kliver in. Musik spelas och när man väntar på hissen, så är det någon röst som säger något jag inte hör... Och som Mannen i mitt liv sade "Jag tänker på spökhuset Gasten på Liseberg"

Ja men tack för den!!!! ;) Och här ska jag sova... ;) Men jag förstår vad han menar, detta ställe "lever" på något vis i en annan tid. Men det är på ett positivt sätt! Kanske lika bra jag påminner om att jag inte är sponsrad denna gång heller, tyvärr... ;) Jag vill bara dela med mig av ett riktigt fint Göteborgs-tips!  

Rummen andas lyx. Fransk lyx... Romantiskt, men inte F Ö R gulligt, utan mer sensuellt. 
En mysig sitthörna i den djupa fönsternischen. Fyllt av fluffiga kuddar...


Förutom den vanliga minibaren/kylen så hade man lagt lite godsaker (till salu) i en fin liten låda på bordet. Snyggt! 

Snyggt dekorerat med svart-vita tavlor på den blommiga väggen.
Lampor i stil med resten av inredningen och detaljer så som gamla böcker. Precis min smak! Tokgillar ju detaljer, som fångar ens blick  och väcker nyfikenhet och intresse!



Badrummet var litet, nästan pyttelitet... Men snyggt och charmigt så det vinner poäng på det ;) Samt ett stort plus över att även här har man inrett med detaljer och toalettartiklarna håller hög klass med sina snygga förpackningar. Me like!


I detta paket "LOVE SUNDAYS" (gå in och läs mer, om ni är nyfikna!) ingick det en "När och fjärran-meny" vid brasan. Jag måste erkänna att jag inte hade några som helst förväntningar på det, och väntade mig något enkelt kallskuret på en tallrik i handen i en lobby, typ... Jag förvarnade Mannen i mitt liv, och sa att det finns ju alltid Mc Donald´s om vi inte blir mätta...;) 

Jisses, vad jag var fel ute med mina förväntningar! När vi klev ur hissen och hamnade direkt i den ursnyggt inredda restaurangen ATELIER så kunde jag inte längre tänka mig att vi skulle behöva besöka Mc Donald´s!  


Det behövde vi verkligen inte heller! Vi inledde med varsitt glas champagne, jag och Mannen i mitt liv. Det var liksom det enda rätta i den miljön!!! Sedan serverades vi en fyra rätters meny, med både den ena läckerheten efter den andra. Jag kommer ju så klart inte ihåg de "tjusiga namnen" på rätterna, men det var charkisar, tonfisk, ryggbiff och glass. Hög kvalitet på allt. 

Vi valde ett rött vin genomgående till alla rätterna. Ett Pinot Noir, något som blivit lite av en favorit hos mig. Detta var från Oregon, och serverades i riktigt rymliga runt kupade rödvinsglas. Kolla för övrigt vilka otroligt vackra glas! 

Som sagt, snyggt inrett och man fick känslan av att vara hemma i vardagsrummet...


Smakfullt och detaljrikt även här. Man har verkligen inte sparat på krutet! 


För den som vill och vågar så finns mer än sötsaker att avnjuta efter middagen...
En cigarr, kanske? ;) Ja man har verkligen tänkt på A L L T på detta ställe! 


Vi var så klart nyfikna på takterrassen och när vi fick höra att det både fanns infravärme och filtar, så gick vi ut dit och satte oss. Regnet smattrade mot plast-taket och det var bara H U R mysigt som helst!!! 
Jag beställde en Horse´s neck och Mannen i mitt liv tog en skvätt rom, och så satt vi där och hade det bäst! Filtarna (som kom från ArtWood, minsann...) värmde gott på de bara benen och infran värmde ovanifrån. Lovely! vi satt och pratade om smått och gott, skrattade och myste...


Sådana tillfällen och stunder i livet, vill jag att tiden ska stå stilla... Men tiden går ju och framåt midnatt så var det nog ändå dags att krypa ner i den där riktigt fluffiga höga sängen på rummet. 

Jag bara måste visa er toaletten som fanns vid restaurangen, först...

Lite kaxig framtoning, eller hur! ;) 

Men samtidigt romantisk och stilig! 
Precis utanför vår hotellrums dörr, så fanns denna lilla sittgrupp.


Efter en underbart trevlig kväll med god mat och dryck, trevlig personal och sedan en skön sömn (utan spökerier! ;) och en ljuvlig frukost så var vi otroligt nöjda med vistelsen på HOTEL PIGALLE  och checkade ut för denna gången. På återseende hoppas jag! Och vid detta laget förstår ni väl att jag rekommenderar ett besök??? ;) 


Och det allra sista jag gjorde var att köpa med mig ett paraply från hotellet.  Hänger ni med på nästa del? Kvar i Göteborg, kan jag avslöja ;) 



Maria


Sent inlägg, har varit på "vår kust", vårt smutronställe hela dagen... ;) 

7 kommentarer:

  1. Kul att sova på spökhuset... :)
    Verkar som ni fick lite bekvämare roadtrip än vi och finare väder!

    Ha det toppen.
    Kram Kia

    SvaraRadera
  2. Du ser nöjd ut på bilden från terrassen. kan verkligen förstå det, verkar vara ett urmysigt hotell! Kunde inte heller undgå att se de fina lampknapparna/strömbrytarna! Verkar vara en riktig pärla! Hoppas allt är fint med dig för övrigt! /Elin

    SvaraRadera
  3. Men Wow Maria! Vilket ställe!! Och inte alls så dyrt heller. Ruskans detta skulle jag har vetat om tidigare. Vi var ju på Roadtrip nyss, nere i Helsingborg funderade vi på att åka till Göteborg men hittade inga hotell direkt som kändes prisvärda, så vi åkte hem istället. Smögen hade vi tänkt på tidigare med, jag kollade in Smögens havsbad men såg en massa "bad reviews" - tror de bodde i annexet de flesta. Kul att ni gillade det! Vi har hängt en hel del i Smögen vid midsommar som unga, då hyrde vi alltid privatrum/villor på Smögen ihop med vänner och det var alltid jättebra. Roligt med dina tips Maria! kram

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga dagar ni har haft på västkusten :-) synd att det inte har varit varmare...
    Ihöstas var jag på Pigalle och tog några glas på övervåningen,jag håller med ett urläckert ställe...

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Wow, vilket häftigt ställe! Har hört talas om Pigalle. Verkar påminna väääldigt mycket om Bomans i Trosa, både när det gäller inredningen med extra allt och känslan av att vara hemma hos någon. Det verkar vara ett framgångsrecept!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Åh jag älskar Pigalle! Var där två gånger förra året och har längtat tillbaka sedan dess.
    Tack för de fina bilderna :)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag älskar också detta ställe. Vi (några kollegor) brukar gå dit någon kväll varje år och sitta och mysa i de vackra sofforna i restaurangen. Underbart är det. Ha en fortsatt härlig sista semestervecka. Kram/
    Berit

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...