fredag 10 juli 2015

En "Horse´s neck" på porchen

Nu ska jag berätta för er som inte vet...


Inte vet att en "Horse´s neck" är en drink...

6 cl Brandy eller Bourbon 
(Jag föredrar att göra min med 4 cl och helst på Eau de Vie)

12 cl ginger ale 
(där använder jag helst Schweppes)

2 stänk Angostura bitter

1 Citronspiral

is till glaset


Skala citronen runt om så det blir en lång sammanhängande spiral, som du lindar längs insidan av ett högt glas. Fyll samtidigt på med is. Häng citronänden ut över kanten på glaset. Häll i spriten, stänk i angosturan och fyll upp med ginger ale. Rör försiktigt om.



Jag och Mannen i mitt liv satt på porchen en kväll och njöt av semestern med varsin "Horse´s neck". Det har blivit lite av en favorit för oss båda. Jag vet inte hur "etablerad" den är ute i barvärlden. Men det har inte varit några problem att få den serverad  när vi har bett om den både på Himlen, på Söder och på Clarion Post i Göteborg.

Att sitta här hemma på porchen och ta en god drink tillsammans, det är inte helt fel ;)

Att samtidigt njuta av den vackra blomprakten...

Ja, det kan ju göra att man blir så här glad.... ;)
Tyvärr har det inte varit så mycket väder för att sitta på porchen. Även om vi har tak, så känns det ändå skönare att sitta i uterummet...


Så... nu vet ni vad en "Horse´s neck" är, ni som undrade. Och det finns säkert de som redan visste också? ;) Kanske kan det var ett tips på fredagsdrink, för den som vill? 



Happy Friday till er alla!


Maria

5 kommentarer:

  1. Ja men tack, äntligen!! Haha... : ) SOM vi har varit nyfikna. Nu ska här drinkas!! : )

    SvaraRadera
  2. Jo då, den har jag gjort många gånger när jag jobbade som bartender i Spanien för några år sedan.
    Den är god och läskande :)

    Önskar dig en trevlig fredag!
    Kram Jonna

    SvaraRadera
  3. Åhh vad bra. jag har undrat och inte velat googla bara för att vänta på ditt fina inlägg. Ska absolut testas någon gång. En god drink med trevligt sällskap är så mysigt. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Haha, okej så det är en Horse's Neck:) Hade jag ingen aning om:) Jag dricker mest Cosmopolitan.
    Synd att vädret är kasst där hemma, men det går ju att ha en mysig semester ändå.
    Klart jag menar allvar med inbjudan:) Men vi får nog satsa på att ses hemma först, för vem vet när vi kan börja bygga här. Aldrig känns det som:) Men vi ger inte upp utan kämpar på, men det är så himla seeegt. Jag förstår liksom inte vad de väntar på...
    Ha det gott fina du
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Så mysigt ni har det! Bästa när man hittar såna där stunder. Nope, jag visste inte vad det var. Låter som att jag skulle gilla den.

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...