söndag 17 maj 2015

Via New York och Nice blev det till slut Göteborg med avkoppling och fest!

För ett par veckor sedan fick Mannen i mitt liv nog...


Förra året pratade vi om att åka till New York denna vår, sedan började vi prata om att åka till Nice istället med goda vänner. Det blev inget av något av dessa resor, eftersom tiden gick och vi inget hade bokat... 

Så för ett par veckor sedan fick Mannen i mitt liv nog, vi har båda haft mycket på jobbet under våren, det har varit stora frågor och beslut som ska tas för Mannen i mitt livs del, som så klart påverkat även mig. Vi har stött och blött frågor, diskuterat och lagt energi och tid på detta, så vi behövde få ett avbrott och bara resa bort en stund. 
När vi satt i uterummet en lördag för ett par veckor sedan så bokade Mannen i mitt liv plötsligt ett par nätter i Göteborg. På Clarion Hotel Post

Ett riktigt trevligt hotell som jag absolut kan rekommendera er att bo på om ni ska bo på hotell i Göteborg! Inte vilket hotell som helst direkt... Det är gamla posthuset i Göteborg som byggts om och till för att bli ett pampigt hotell med flera barer och restauranger, spa, pool m.m. Helt fantastiskt! 

Vi åkte i Torsdags morse och efter frukost och glasspaus så anlände vi till ett soligt Göteborg på eftermiddagen. Efter en snabb sen lunch, så slog vi oss ner på hotellets terass och gjorde absolut inget annat än att koppla av. Det var ju det som var tanken... 

Vi pratade ch skrattade och emellanåt satt vi bara tysta och njöt av stunden. Att sitta så där med Mannen i mitt liv är bland det bästa. Vi har så roligt tillsammans, han är min bästa vän här i livet och snygg att se på är han också! Kan det bli annat än bra!? Och att känna solens strålar både värma och göra gott för själen, en känsla av total lycka! Och total avkoppling! Livskvalitet!

Vi hade bokat en "Beer dinner" på hotellets ena restaurang, Norda Bar & Grill. Vi hade egentligen ingen större aning om vad det innebar, annat än vad vi kunde läsa på nätet, nämligen en trerätters meny med ölprovning och föreläsning av Garrett Oliver, brewmaster på Brooklyn brewery. Det hela inleddes med lite ölmingel i pianobaren. 

Sedan blev vi visade till bords, det var ett antal långbord med massor av glas, till ölprovningen förstås ;) Vi satte oss längst ut på kanten av ett av borden, lite "försynta", jag och Mannen i mitt liv. Alltså vi kände ju ingen annan... verkligen I N G E N annan ;) De flesta verkade komma i lite mera gäng än vi som kom som ett ensamt par. 

Borden fylldes snabbt och vi fick sällskap av tre killar, som satte sig på vårt hörn och mittemot oss. Vi presenterade oss artigt för varandra och två av killarna titulerade sig som "ölnördar". "Ölnörd" är inget som jag kan stoltsera med, direkt. Mina favoriter är Budweiser, Corona och Carlsberg Hof, vilket säger allt om mitt ölintresse... något som dessa ölnördar skrattade lite åt... Det bjuder jag så gärna på! ;) :) 


Vi fick en utsökt trerätters meny och vårt bordssällskap, de tre killarna, visade sig vara riktigt trevliga! Vi åt och pratade på under hela kvällen. 


Två av killarna drev faktiskt ett litet bryggeri, Spike Brewery  , i Göteborg. Deras öl finns tydligen på några utvalda ställen i Göteborg, tyvärr minns jag inte vilka. Men är ni nyfikna, så kan ni säkert googla er fram eller något ;) Jag har ingen aning om ifall ölen är god eller inte, men jag kan inte tänka mig annat än att den är det, för de verkade kunna sin sak, dessa killar. Nästa gång jag kommer till Göteborg så ska jag kolla upp var jag kan dricka det någonstans. 


Till varje rätt fick vi testa två olika ölsorter, alla Brooklyn så klart,  som var utvalda för att passa till rätten, förstås. Jag måste ju säga att jag fick faktiskt en helt annan bild av öl! Mörkt öl kan ju vara riktigt gott till mat! Och just att få ölen serverad i lite mindre glas (typ vitvinsglas) passar mig perfekt som ogillar "en stor stark". 

Den där middagen, som vi "spontanbokat" för att vi ju måste ha något att äta visade sig bli en hel-lyckad kväll! Den goda maten, Garretts föreläsning om ölsorterna mellan rätterna, det trevliga bordssällskapet och att få prova ölsorter som inte vem som helst får möjlighet att göra... Ja, det var riktigt, riktigt roligt! Vi hade så kul och trevligt, jag och Mannen i mitt liv, det var som att vara på en fest! Vi var nästan sist att lämna tillställningen och tacka vårt bordssällskap för en trevlig kväll. (Jag önskar er lycka till i fortsättningen med ert bryggeri M & M!
Vi gick galet nöjda därifrån, framåt nattkvisten, och upp på vårt rum och konstaterade att det var en vansinnigt rolig tillställning! Så rolig att denna bloggerska var lite trött och seg på fredag morgon ;) Så medan Mannen i mitt liv tog sig en förmiddagspromenad, så passade jag på att sova en extra timme ;) Vi var ju där för att koppla av eller hur!!?? ;) 


Lite mode-shopping och en stor kopp kaffe fick mig att åter "vara på banan igen" ;) 

På fredag eftermiddag, efter en lätt lunch, fortsatte vi vårt totala avkopplande med att ta spårvagnen (Mannen i mitt liv tyckte så klart vi skulle ta taxi, men jag vill vara "kulturell" och anpassa mig till staden ;)  till Heaven 23 för att ta en drink i deras skybar. 

Jag vet inte hur länge vi satt där, men med ett långsamt smuttande på den goda drinken så blev det ganska länge. Vi njöt av utsikten och konstaterade att vi hade tur med vädret!

Mannen i mitt liv fick sin drink i en otroligt snygg silvrig mugg, och jag vill också ha sådana i min "hemmabar" :)

Vi satt där uppe på 23:e våningen och planerade för vår nästa vistelse i Göteborg. Letade lite hotellrum. Vi planerar att göra en liten roadtrip på semestern, Bohuslän- Göteborg några nätter.

Jag tok-gillar verkligen skybars och vi bestämde så klart att när vi kommer till New York nästa gång (Ja, för det ska absolut bli en nästa gång!;) så ska det bli en drink i en skybar. Naturligtvis! 
När drinken var urdrucken så blev det spårvagnen tillbaka till hotellet och fortsatt softande på terassen i solskenet. Det var väldigt mycket folk denna gång. After Work, kanske? Det var ju fredag ;) 

Efter lite badrumsfix i det snygga badrummet, så var det dags för middag. Vi hade bokat ett bord på ett ställe på Avenyn först, men så tyckte vi att det var så skönt att bara få vara kvar inom hotellet, så vi kollade med restaurangen där vi åt på torsdagen och det fanns ledigt bord! 

Det blev lite av en magisk kväll... Den restaurangen (för övrigt ett samarbete med den mycket välkände kocken Marcus Samuelsson) lämnade inget åt slumpen! Deras chefssommelier Jimmy visade oss till vårt bord och när han frågade om vi ville börja med något att dricka, så valde Mannen i mitt liv en drink, "Horse´s neck", Jimmy erkände att han inte hade någon aning om vad det var, men att han skulle kolla med bartendern. Bartendern hade koll och skulle bara friska upp sitt minne lite ;) Han mindes tydligen inte när han hade serverat en sådan sist. Men koll hade han! Plus i kanten där! 
Själv valde jag ett glas champagne och fick denna serverad ur en flaska som Jimmy öppnade vid vårt bord och berättade om dess mångåriga historia samt att vi fick en liten lektion kring att sabrera champagnen. Mycket trevligt och personligt välkomnande! 

Vi började sedan med att bestämma vilket vin vi ville dricka, och vi valde en Pinot Noir från Oregon, och det var hotellets egna vin som Jimmy varit med och gjort. Mer om detta vin, som för övrigt var fantastiskt gott, kan ni läsa HÄR. Naturligtvis lämnades inget åt slumpen vid öppnandet, luftandet och provsmakningen (som Jimmy själv kontrollerade) av detta vin. 

Jag och Mannen i mitt liv är ju lite av Burger-nördar så vi valde Nordas burgare och blev så klart inte besvikna! Tydligen ett bra val av mat till just detta vinet, fick vi veta. Där ser man ;) Vi blev ordentligt uppassade på alla sätt och vis av den mycket trevliga personalen och jag och Mannen i mitt liv, ja vi bara njöt och kände oss lyxiga :) Vi pratade om allt möjligt, bland annat om en ljuvlig liten hemlighet vi har, som vi ser fram emot (som jag kommer att berätta om längre fram, när bitar faller på plats ;) och skrattade och bara myste. Mannen i mitt liv öste lite fina komplimanger över mig och kunde jag vara annat än nöjd!!? ;) 
Vi har ett par goda vänner som resonerar som så att "När man passerat 40 får mat, vin och upplevelser kosta.." Mannen i mitt liv han har lagt till en sak, förutom dessa tre ting, när det gäller honom... han säger att hans fru också får kosta... Lite romantiskt på sätt och vis tycker jag, som naturligtvis lagt detta på minnet ;) 

Vi satt kvar ganska länge och fick till och med i oss varsin dessert. Glass och sorbet...  En tjejtrio vid ett bord intill oss, beställde praliner och då rullade servitören in en konditorivagn, där de fick se igenom glasrutan vilka praliner som fanns att välja på, så drog servitören ut rätt låda och plockade fram. Som sagt, inte vilken restaurang som helst... Vackert inrett också! 
Vi var hur galet nöjda som helst när vi gick därifrån och den lilla biten upp för en trappa och hem till rummet. Så skönt att slippa ut och promenera, ta spårvagn eller taxi med för den delen ;) 
Ja det blev en minst sagt lyckad vistelse i vackra Göteborg och jag kan verkligen rekommendera er detta hotell och deras utbud! Nu har vi fått koppla av och haft riktigt, riktigt roligt samtidigt så nu är vi laddade för slutklämmen på jobb, förberedelser inför student m.m 

Ni som orkat läsa hela inlägget... nu förstår ni att det inte var ett inlägg som jag bara kunde "slänga ihop sådär" igår kväll ;) 


Maria




17 kommentarer:

  1. Mysigt att åka iväg en sväng och bara rå om varandra!
    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar helg! Det är bra och alldeles underbart att vara rädda om varandra :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tack för ett fint inlägg ;) härligt ställe. Bor man på hotell är det ju ibland roligt att man kan stanna där och få fin upplevelse. Du ser, visst sa jag väl att ni borde fylla ölkylen med Brooklyn ?? Jag gillar själv mörkare öl, testa tjeckiska Gambrinus - en favorit! Kram

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Härligt att ni tyckte att vistelsen i vårt kära Göteborg, var bra! Sen visade sig ju även vädret från sin bästa sida! Någonting som Heaven 23 är kända för är sin räksmörgås! Den är magisk och jag kan varmt rekommendera den!
    Självklart skall ni semestra i vårt vackra Bohuslän...hör av dej om du vill ha lite tips. Kan nog ge lit..iaf vad det gäller kusten!
    Ha en fortsatt mysig kväll! Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Du och mannen har ju varit i en av de bästa städerna ;-) Så kul att få se sin stad i dina bilder, där ute på leden vid Liseberg kör jag varje dag till jobbet!
    Vilken fantastisk rolig helg ni har haft på tu man hand.. jag suger åt mig det där om när man passerat 40 hehe då är mina barn några åt äldre :-)
    Gothia towers utsikt är ju fantastisk...

    Kram på dig
    Sandra

    SvaraRadera
  6. Såååå härligt och sååå rätt!
    Precis vad man verkligen behöver unnan sig emellanåt ju. Ta sig TID för varandra <3
    Ha nu en riktigt fin söndagskväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Underbart inlägg! Tycker om att läsa om er lycka. Så fint det är på Post hotell, jag har inte varit där. Men på Heaven 23 har jag varit:) Jag tror att vi resonerar som ni, det får kosta lite extra:) Säger det igen, synd att vi inte kunde träffas tillsammans alla fyra. Hoppas ni väljer ett bra datum för nästa vistelse här:) Det finns en superbra restaurang som heter KOKA, som vi varit på några gånger. Googla den:)
    Ha en fin kväll vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Mysigt, mysigt, mysigt! jag hade hoppats på en helg i Göteborg på bokmässan, men det blev det inte denna gång. En fin stad som jag vill utforska lite till. Ni verkar ha haft det så där jättehärligt och det unnar jag er verkligen. Sånt är viktigt. Du har en snäll man Maria och omtänksam. Det har jag med :-) Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  9. Vad mysigt att åka iväg en sån helg. Ibland behöver vi få lämna alla funderingar och bara njuta. Spännande att se vad det är för en hemlis ni ruvar på... Och du, vad smal du har blivit! Kram Suss

    SvaraRadera
  10. Vad härligt med egentid .! Heaven 23 är ju helt magiskt med deras underbara utsikt.Ha en fin start på nya veckan .Kram Rita

    SvaraRadera
  11. Låter som du har haft en helt underbar helg med din man och att ni har fått vila ut er. Tack för fina tips. Kram Susanne

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga Bilder och vilken underbar helg att bara få rå om varandra, det faller så lätt bort när man är i ekorrhjulet..
    Att få sitta prata minnas och bara vara gör mycket för relationen och jag tror att man måste ta hand om varandra och inte glömma bort precis som ni gjorde nu
    Och tack föra alla fina tips !!
    Love it
    Önskar dig en underbar start på nya veckan
    KRAM

    SvaraRadera
  13. New York och Nice låter underbart men Göteborg är inte fy skam det heller. Speciellt inte med så fint väder som ni verkar haft. Vad roligt att ni gillade Clarion Hotel Post, hoppas ni fick en jättehärlig vistelse.
    Varmt välkomna tillbaka!
    /Victor
    socialmedia@choice.no

    SvaraRadera
  14. Låter helt underbart, jag älskar Göteborg!! Så många härliga bilder:)

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  15. Tjoho vilken underbar helg! Man behöver det emellanåt.
    Fniss fniss, då brukar du inte åka till SMÖFEN då med andra ord. Det är kort och gott en ölfestival med bara ölnördar (istort sett) som är i Söderbärke varje oktober.

    Göteborg är en mysig stad. Och jag är också ett "fan" av skybars - känns lyxigt!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  16. Åh så mysigt att ni unnar er lite avkoppling. Det är ni värda! :)

    SvaraRadera
  17. Men åh vad mysigt ni har det! Den där Göteborgstrippen verkar fantastisk!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...