måndag 28 april 2014

Jag och trädgården!

Vilket underbart väder det varit i helgen!


Jag har lagt ner några timmar på trädgårdsarbete. Rensat lite, men framför allt grävt ett land. Eller det heter kanske rabatt, när man stoppar ner växter? Land kanske man sår på??? 
Trädgårdsarbete är verkligen inget "expertområde" för mig, som ni kanske hör av funderingar över land eller rabatt?! ;)  Jag vet vad jag tycker är snyggt, men vet inte vilka växter som trivs var, eller vilken skötsel de vill ha... Nej, att flytta runt "piff" här hemma och kombinera rutigt med blommigt tyg och sy kuddar, det är mer mitt område ;) 

Flera av rosorna framför porchen hade dött redan förra vintern och jag funderade på att köpa några fler. Men jag visste knappt vad de hette de vi hade, eller hur stora de skulle bli... Köpte 7 plantor urbilligt, två olika sorter,  sent på hösten, första året vi bodde här. 

Tidigt här i vår, bestämde jag mig för att ta bort de överlevande och sätta de någon annanstans och sätta helt nya framför porchen. En och samma sort. Sedan jag bestämt mig för det så har jag näst intill haft ångest för var jag skulle göra av de "misslyckade" rosorna ;)


Jag har ältat detta bekymmer i flera veckor, och nästintill gett Mannen i mitt liv både skavsår i öronen och magsår över att stressa honom med en sådan oviktig sak ;) Jag menar, inte bryr han sig om några ynka rosplantor, när vi har både carport, uterum, badrum och bastu att planera... ;) :) 


Men så plötsligt härom dagen kom det till mig bara, rosorna ska sättas nere i hörnet nedanför vår lilla ek. Om det blir en bra plats eller om det ens var rätt tid att flytta dem, det har jag ingen aning om!? Inte vet jag om jag vill veta att det blev fel, heller? För då "dör" väl jag också, inte bara rosorna ;) Rabatten ser inte mycket ut för världen ännu, men med någon kantsten runtom och lite mer storlek på rosorna så... ja det kanske blir bra till slut? 


Jag är i alla fall nöjd med min insats och stolt över det jag gjort! Denna "misslyckade växternas hörna" ;) 


Maria

Upptäckte precis att detta är mitt 1000:e inlägg, här på bloggen ;) 






10 kommentarer:

  1. Roade mig också med trädgårdsarbete igår, mycket avkopplande kram Diana

    SvaraRadera
  2. Helt rätt att flytta dom! Det skulle jag gjort. Det blir säkert jättebra, det där, och så vackert under en ek! Med stenar runt blir det helt perfekt!
    Jag vet hur det är, ibland så ligger jag på nätterna och tänker växter... oroar mig för spinn o kvalster o annat elände och att dom inte trivs.. ja det är mycket med det här. Idag åker tre nya rosor ner. Och en från förra året, på ön,,,, den är inköpt för varmare ställe än här, men va sjutton. Friskt vågat osv. Tänk va fint vi får det framåt sommaren.
    kram elsamarianne (novisen i rabatten)

    SvaraRadera
  3. Det där kommer att bli kanonfint!
    Jag missade vårt fina helgväder. Jag jobbade hela helgen :(
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hejja dig!
    Jag är likadan, har inen aning om vad, när och hur, jag bara prövar!
    Vi hade regnig helg men idag skiner solen så fint.
    Ha en fin dag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  5. Det kommer att bli jättebra, det är helt rätt att plantera rosor nu. Om man planterar nu, eller i sommar så har rosen längre tid på sig att rota sig innan vintern kommer och större chans att klara sig. Men om man planterar mitt i sommaren eller när det är varmt, behöver man vattna mycket. Det går också bra att plantera på hösten.
    Det går även att plantera rosor i stora krukor, eller jordslå dem tillfälligt om man inte vet vart man ska göra av dem.
    Jag brukar säga att jag gräver en ny rabatt, land är mer grönsaksland, så jag håller med dig.
    Lycka till
    Kram vännen

    SvaraRadera
  6. Klipper, chansar och klipper till... Har blivit bra resultat hitintills, och det blir nog ditt med!!
    Önskar Dig en finfin vecka, vännen! Måndagskram från Kate

    SvaraRadera
  7. Fniss här är en till som inte har en aning om vad jag gör i trädgården, men roligt är det....Är säker på att du gjort allt rätt o det kommer bli sååå fint. Grattis till dina tusen inlägg. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  8. Här är en till som inte har någon koll på "växteriet". Jag planterar och flyttar om och kastar och köper nytt utan att ha någon som helst koll på när, vad eller hur. Vi satte lite nytt på sensommaren och jag väntar på att det ska bli grönt och blommigt, speciellt lavendlarna blir spännande då dom i dagsläget ser väldigt grå ut.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  9. Hej fina Maria!
    Nu börjar jag återvända till verkligheten och har kommit in från mina krukor och växter..;)
    Har läst ikapp mig och bara gapar o känner habegäret vakna då jag studerar inlägget om symaskinen om o om igen...woooow... men jag inser att jag syr på tok för lite för en sån dyrgrip. Men ååå så kul!
    Å va coolt att en fotograf bara plingade på dörren sådär..;) Då får vi kasnke se ditt fina hem i fler tidningar framöver?
    Å det där med rabatter..ja det är inte lätt. Jag gräver ner och gräver upp och känner precis som du..
    Inomhus är min grej...trädgård är svårt. Jag har svårt att tänka mig ur stort det blir sen... då det är färdigt.
    Häftigt med 1000 inlägg.. bra jobbat!
    Kraaaaaam Katarina

    SvaraRadera
  10. Haha, precis så är jag också. Har ingen aning. Har slängt ett olivträd på "blomtippen" två gånger för jag var säker på att det dött. Några veckor senare har jag hittat det kippandes efter andan, grönt och fint. Då har jag tagit tillbaka det och bett trädet om förlåtelse och lovat att aldrig göra så mer. Men men, roligt att fixa är det i alla fall.

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...