torsdag 24 april 2014

Torsdagstema - En ny chans

Det handlar om det svarta skåpet...

Det svarta skåpet som majestätiskt och nästan lite malligt står i vårt sovrum... Det har inte alltid varit svart och det har inte alltid varit en "sovrumsmöbel".
Nej, från början var det ett vitrinskåp i furu. Ren furufärg, alltså... Inköpt i mitten på 90:talet, efter att vårt hem hade brunnit och alla möbler gått förlorade. Ett vackert skåp som vi då, egentligen tyckte var aningen för dyrt. Det kostade nästan 6000 kr, och det fanns liknande skåp som kostade hälften. Men vi ville ju så gärna ha just det där skåpet, med de vackra detaljerna...

Efter ett antal år och vi hade börjat tröttna på alla våra möbler i furu, så åkte pensel och färg fram. Skåpet fick ett nytt liv, en ny chans att passa in i stilen.  (Håll i er inför nästa bild! Terracotta-varning! ;)
Så 2002 såg skåpet ut så här. (Hemskt med furu mot den där tapeten!) Fyllt med glas och fortfarande ett vitrinskåp. Efter ytterligare några år, blev skåpet svart (och väggarna vita) och fick ännu en ny chans att smälta in ;) 


Men så när vi skulle flytta in i vårt nuvarande hus, så skulle skåpet inte få plats på ett bra sätt, som just vitrinskåp. Det är för stort. Jag var absolut inte redo att göra mig av med det, men det tyckte nog Mannen i mitt liv gott att vi kunde göra. Av svärmor har jag fått höra att det var sååå nära att han kastade ut "skiten" när det skulle bäras upp på övervåningen, vid inflytt... Själv var jag lyckligtvis och handlade just då och är glad att jag har en bra svärmor, som "räddade" skåpet ;) 

Så nu står det alltså där i sovrummet, malligt över att ha fått ännu en ny chans ;) Ett nytt liv som "skåp för fina koftor, minnen, nagellack och annat smått och gott" ;)


Detta var mitt bidrag till Torsdagstemat hos  Fabriken. För fler bidrag, kika in HÄR!


Maria



9 kommentarer:

  1. Underbart! Jag har ju sagt de förr men återvinning och återbruk är bra på många sätt. Gilla ditt svarta skåp. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Vilken resa ditt skåp har gått igenom och hur många trender som helst. Så kanske var det värt pengarna. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Superfint blev skåpet i svart! Inspiration för mig!
    Terracotta och furu kommer jag ihåg, huga! Men då tyckte vi det var snyggt ;) Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Vi hade ett liknande skåp som har varit vitrinskåp till min mamma som barn, sen var det barskåp och sen kan det ha varit vitrinskåp igen. Jag hade det hemma och hade Disneysaker i (samlade på det) och när vi flytta hit fanns det ingen plats. Stort och TUNGT, upp till Dalarna med det men där fick vi inte upp det för trappen, hem igen. Fick agera plantskåp ute tills det åkte på tippen. : )

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. Men ååå så skoj att få se det i olika skepnader... teracotta har vi nog alla haft...fniss...
    Det passar ju utmärkt där du har det nu och jag ääälskar svarta skåp. Tur du har en klok svärmor.
    Jag är så ledsen att du inte vann...det borde du ha gjort!
    Ha en fin helg nu!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Kul att se hur skåpet förändrats. Det är jättefint som förvaring i sovrummet.
    Vårt skåp i vardagsrummet var ju i acasia först men nu är det också svart.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Hej har haft ett liknande skåp i ful-furu från Jysk tror jag.
    Urk ja jag målade de i vitt men de blev sålt i nån flyttar-sväng sen. Har inte saknat alls ;)

    Ditt blev väldigt fint svart

    Kram Camilla

    ps kika in till mig o va med i min utlottning

    SvaraRadera
  8. Hehe, den där terracotta och furun känns igen här också :-) Skåpet blev jättefint! Snyggt med svarta skåp! Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...