tisdag 15 april 2014

Fönsterputshjälp

Det där med att putsa fönster...


Det är väl inte det roligaste man kan ha för sig, precis? ;)

Om man som jag, har 26 fönsterrutor att putsa, så tar det sin tid! Inget man gör på en kvart direkt... 
Men med min nya hjälpreda "Mr Kärcher", som flyttade in hos oss i höstas,  så går jobbet mycket fortare, för mig blir det bättre än om jag gör det "för hand", det blir snyggare resultat. Och därmed blir det faktiskt liiite roligare också! 

Bara att spraya på fönsterputsmedlet (jag använder Kärchers egna, men funkar säkert även med annan glasputs?)och gnugga ut med mopp-munstycket som sitter på sprayflaskan, som hör till maskinen.(Har upptäckt att resultatet blir allra bäst om man fuktar hela moppen först) Sen är det bara att "dammsuga" upp vattnet med själva fönsterputsmaskinen. Kan verkligen rekommendera den! Säkert många av er som är en fena på fönsterputs utan någon "Mr Kärcher", säkert har ni några husmorsknep för att få det bra. För mig fungerar det bäst med denna hjälpreda! 
Vi har tagit hjälp med fönsterputs flera ggr i förra huset, men med den här maskinen och att ta några i taget, så kan jag göra det när jag känner för det. Där jag bor är det ganska mycket byggdamm från gator m.m så det blir smutsigt ganska fort igen, så pengarna vi lagt på fönsterputs känns ganska meningslösa ;) 

Putsar ni fönstren själva? Har ni någon speciell metod/teknik? 


Maria


13 kommentarer:

  1. När man har nya fönster går fönsterputsningen hyfsat fort ändå.. Ingen Mr Kärcher i huset, bara farmors fönsterputsrecept, fönsterraka och torky hushållspapper!!
    Kram Kate

    SvaraRadera
  2. Jag tror absolut att man skall satsa på riktiga redskap. Själv anlitar vi fönsterputsare som kommer till oss varannan månad. Ha det gott! Kram Camilla

    SvaraRadera
  3. Jag skulle gärna ha en Mr Kärcher! Så smidigt det verkar. Det är hög tid för fönsterputsning här hos mig:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Jag överlåter med varm hand det där med fönsterputsning till Mr C och det blir helt ok, men jag har sneglat på en Kärcher för jag vet att han gör ett väldans bra jobb. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  5. Jag ar hört andra som lovordar den där Mr Kärcher. Kanske man skulle testa. Fint ser det ut i alla fall Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Det där är min bästa städkompis också....värd varenda krona :).../ Pernilla

    SvaraRadera
  7. Det är väl inte det roligaste som finns, men jag har bara 9 fönster så det är helt ok :)
    Använder bara vatten med diskmedel och torkar med disktrasa sen fönsterputs och torkar med papper, går fin fint :) Mina fönster fick en match i helgen så nu är det gjort här också.

    Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Har lovat den där maskinen av min dotter och den är ju verkligen superbra.
    kram Helena

    SvaraRadera
  9. Men puh, då ska inte jag klaga över mina 12 fönster:) Vi har precis en sådan fönsterputs vi med och den är ju super!! Det blev aldrig riktigt bra när jag gjorde det själv, blev gärna flammigt så nu är det både lite roligare och bättre resultat!
    Kram fredrika

    SvaraRadera
  10. Vad bra! Jag har alltid undrat om den är bra. Då blir det nog inköp av en sådan. Tack för tipset! Kram

    SvaraRadera
  11. Jag putsar själv men det blir sällan bra. Min mamma pratar mycket om den där maskinen och hur bra den är. Borde kanske köpa en sådan.....Kram Anette

    SvaraRadera
  12. En sådan fick vi i julklapp :-) Perfekt! Vi anlitade fönsterputsare nu sist... är inte kul ibland med alla spröjs :-) Funderar på att ta bort dem... Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Har tagit hjälp nån gång, men oftast skött det själv. Jag kör med ättika i vattnet, sprayar på, gnuggar med trasa, sen en annan trasa med bara vatten, och drar sen bort vattnet med skrapa. Det har jag kommit fram till ger bäst resultat.

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...