måndag 14 april 2014

Inleder Stilla veckan med en ledig dag!

Visste ni?


Eller hade ni, som jag, ingen aning om att denna veckan före påsk kallas för "Stilla veckan"?  Jag har alltid sagt påskveckan om denna vecka, men påskveckan är tydligen veckan EFTER påsk, fick jag höra på nyhetsmorgon TV 4, i morse. Jag googlade det och hittade samma information från flera håll. 

Jag startar Stilla veckan med en semesterdag. Passar väl bra? Men om jag håller mig still, nej det vete tusan ;) Efter min powerwalk tidigt imorse, bakade jag scones som jag lockade de påsklovslediga damerna med till frukost. Samlar "super-morsa-poäng" ;) 

Själv åt jag min frukost vid TV´n (Det var då jag hörde om Stilla veckan) och njöt av solen utanför. Skulle kunna ha det så här jämt... ledig måndag med sconesbak ;) Och nu sitter jag här med en kopp kaffe och har hunnit med ett besök hos frissan! Nyklippt! Efter lunch så blir det nog en tur med bilen ner till vattnet, inte allt för långt ifrån där jag bor. (I närheten av Krusenbergs herrgård kan jag säga, då är ni flera som vet vart jag ska ;) Inget stillasittande här alltså! Jag och Minstingen tänkte ta pick-nick och vovvar med oss. 

Bjuder till sist på lite mer påskpynt. Ett litet "bo" med pärlhönsfjädrar och fyra ägg (ett för varje barn i familjen ;) i kub-ljusstaken från House Doctor. Så där lagom "påskigt" i min smak. 

Ha en fortsatt fin "Stilla veckan"! 


Maria

6 kommentarer:

  1. Den där kuben är så fin. Längtar också efter en men här har jag ännu så länge inte sett något liknande.
    Jo då jag vet att det heter stilla veckan och att man på onsdag då det är Dymmelonsdag brukade slå in kyrkklockans kläpp med tyg så att den inte ringde så högt under den stilla veckan. Men mycket är glömt sedan tiden som lärare i Sverige, man glömmer liksom bort lite här och där och det ger upphov till "intressanta" luckor när man ska berätta om något. För nu använder jag mig inte av den kunskapen längre som jag förr gjorde. Tur att det finns internet att så man kan googla.
    Mer lediga måndagar åt folket!
    Kram anette

    SvaraRadera
  2. Haha nu fnissar jag med...;)
    Lika-samma...
    Jag hade ingen aning om att det heter så utan har alltid sagt påskveckan....kommer nog fortsätta säga det tror jag..;) Men stilla veckan låter ju alldeles underbart. det låter ju som att man FÅR åka hem från jobbet och bara ha det stilla..;)
    Himmel så mysigt med picknick vid vattnet med vovvarna.
    Ha det härligt nu!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  3. Förstår att det är härligt med en ledig dag!
    Bara njuta och ha det gott! Förstår att du samlade poäng i morse...ljuvligt att vakna till nybakade scones...!!
    Hoppas att ni hade en ljuvlig fika du och dottern!!
    Ha en fortsatt mysig kväll! Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Stilla veckan låter skönt. Ja en ledig måndag skulle alla ha, så mysigt. Doften av nybakat slår det mesta i ett kök. Klart du får extra poäng då. Ha det bra! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Vilket fint repotage om ditt hus Maria! Att ni var så smarta att ni byggde varsin walkincloset till varje sovrum! Har haft allt annat än en stilla dag kan jag säga... Golvläggning på jobbet, lovely! Och sen fjärrstyra två påsklovslediga därifrån. Men imorgon är en ny dag tack och lov!

    Hoppas att din stilla vecka blir underbar! Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. Hmmm.... stilla veckan, funkar inte riktigt för mig, har maaaaasor att göra tyvärr, puh!! Vad himla fint du pyntat och jättefin kub. Fina foton! Och jag förstår att du blev poppis som bjöd på nybakat, mums :)

    Många kramar aka

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...