söndag 27 april 2014

Söndagsbilden - Testat nya symaskinen, gjort en.... kudde ;)

Veckans söndagsbild!


Det var ju inte helt otippat att testbroderierna på nya symaskinen skulle bli en kudde ;) 

Jag har kommit igång med nya symaskinen en del och i veckan fick jag även dataprogrammet som gör det möjligt att utveckla broderandet ännu mer ;) Har inte riktigt fått igång det tekniska mellan dator och symaskin bara. 

Man kan göra otroligt mycket i "bara maskinen", (utan dataprogram) som de här broderierna till exempel.

Maskinen har en hel del broderier i sig. 
Som man kan lägga till och kombinera.
På displayen ser man motiven i färg, som de kommer att se ut. 
Man kan markera, vrida och vända och flytta runt tills man är nöjd. 
När man tycker att man är klar med kombinationen så är det bara att köra. 
Man ser på displayen var i motivet maskinen är och jobbar. Man kan följa markören och hålla koll om man vill. 

Maskinen sköter jobbet själv, bara att sitta och titta på, eller passa på att göra något annat ;)

Det piper till och ett meddelande dyer upp, när maskinen "vill något", som till exempel att byta tråd. Maskinen föreslår färger som är förvalda till det inbyggda broderiets färger, anpassade till en speciell trådfärg, så man får "rätt" nyanser. Självklart kan man välja andra färger, som jag har gjort. Jag vet inte, men kanske kan man ändra dem i dataprogrammet till egna val av färger när man sparar sitt broderi? 
Jag tyckte att dessa broderier påminde lite om kurbitsar och att det var väldigt mycket allmoge över dem. Jag valde att brodera i rött, grönt och blått för att kudden skulle passa in i gästrummet, som har just den stilen, på grund av att vi har våra rötter i Dalarna, och de flesta övernattande gästerna också kommer från därifrån :)

Fler söndagsbilder hittar ni hos FABRIKEN


Maria

18 kommentarer:

  1. Vilken vacker kudde och vilken bra symaskin, måste ju vara hur kul som helst att sy med den!
    Tusen tack för dina röster på bloggen min, jag blir så glad för varenda röst! :)
    Ha en strålande fin söndag! Kram viktoria

    SvaraRadera
  2. Vad häftigt! Skulle passa lata mig perfekt. Och snyggt blev det ju. Ha en härlig söndag!

    SvaraRadera
  3. MEN vilket fint mönster det blev. Kudden är jättevacker. Tänk så mycket kul du kan göra med den fina maskinen. Bara att säga till den och så "spottar den ut", underbart. Förstår att du tycker detta måste vara toppen.
    När öppnar din kuddaffär?
    Fortsatt trevlig helg!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Men jisses, vad fin kuddenblev! Vilken fantastisk lyx att ha en sån fin maskin. Vilken födelsedags present.
    Snart får man kanske göra beställningar hos dig?
    Ha en skön söndag!
    kram Bodil.

    SvaraRadera
  5. WOW vilken snygg kudde .Vad skoj att ha en sån härlig symaskin .Ha en skön söndag ,Kram Rita

    SvaraRadera
  6. Så himla fin som kudden blev! Det är en supermaskin du har. Kul:))
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Jättefint! Jag ser ju verkligen Maria den lilla Dalkullan i mönstret, dina rötter som sakta men säkert återkommer. Härligt! Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  8. Hej vännen!
    Tycker att kudden blev såå fin...håller med om kurbits...!
    Härligt med en maskin som gör allting själv...tänk vad tekniken går framåt...fniss...
    Önskar dej en fortsatt ljuvlig kväll!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Wow vilken supermaskin, kan bara tänka mig vilka finfina kreationer ni kommer skapa tillsammans, ett riktigt dreamteam...Kramisar Tina

    SvaraRadera
  11. Jätte fin kudde.
    Ha en skön kväll.

    Kram Pia

    SvaraRadera
  12. Nämen gjorde du en kudde?? :) Super fin och kul att sitta och klippa och klistra med motiven.

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  13. Så pysslig du är. Jätte söt kudde. Kram Anette

    SvaraRadera
  14. Så fin kudde du gjort! Avancerad! Duktig du är på att sy, kram Suss

    SvaraRadera
  15. High tech! Snyggt!
    Ja själv sitter grundskolans raksöm kunnande kvar det är väl det ända!
    Kul mer ännu ett reportage :-)
    Nu får
    Vi hålla tummarna att våra odlingsbäddar tar sig
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  16. Men åååh vilken vacker kudde! Den skulle jag vilja ha :) Please, en utlottning snart?? :) Superhäftig symaskin, den är lååååångt ifrån den traditionella maskinen jag har här hemma. Helt otroligt vad som går att göra med de moderna maskinerna!

    Men vad kul med ett spontanbesök angående reportage! Och jag förstår det för du bor verkligen superfint!

    Kraaaaaaaaaamaka

    SvaraRadera
  17. Stooort grattis till nya symaskinen!!! :) Så fin kudden blev! Gissar att vi får se många fina saker du sytt nu framöver här i bloggen! :)

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...