torsdag 15 maj 2014

Torsdagstema: "Duka fint / Bjud på något gott"

Att duka fint...


När vi har gäster hemma, så är förberedelser med matlagning och att duka fint, halva nöjet för mig! Jag tycker det är så roligt att lägga ner lite tid på just dukning. Det är ju det första intrycket, innan man hunnit smaka på maten ;)

Blommor eller annat från naturen får gärna vara med som dekoration på bordet. Lagom höjd så man kan se den man sitter mittemot. Gärna låga ljuslyktor också. Vatten i fin flaska istället för tillbringare. Jag är inget fan av stora dukar som täcker hela bordet, utan väljer hellre tabletter eller löpare tvärs över bordet.  Servetter förstås. Linneservetter är fint, men papper fungerar också! 


Jag dukar gärna lite finare en lördagskväll även om vi inte har gäster. Vi lagar ofta något festligare till middag på helger och då är det roligt att göra en fin dukning också! Lite guldkant i tillvaron är aldrig fel! 

Något som jag gillar är fördrink! Eller välkomstdrink om vi har gäster. (I glasen på bilden serveras Aperol spritz.) Något litet tilltugg skadar ju inte heller! En aptitretare helt enkelt! ;) 


Detta var mitt bidrag till veckans tema hos Fabriken. Vill ni se fler tolkningar så tittar ni in HÄR!


Maria

15 kommentarer:

  1. Så fint du har dukat! Jag brukar också duka lite finare på helgen, även om vi inte har gäster. Det blir lite trevligare då. Ha en fin kväll! Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Superfint! Håller med dig, en guldkant i vardagen skadar inte. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Fin dukning! Här kör vi oxå lite finare dukning på helgen, allra helst killarna och flickvänner är hemma ;)
    Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Himla fint när man dukar upp men tyvärr har jag inget större intresse av det. Brukar vara M som fixar sånt. :)
    Ang begravningsblommor så gillar jag silverek jätte mycket och de sägs vara gravblommor. Har alltid såna i rabatten och de växer så bra och är fina.

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. Fint du dukat! Jag dukar också lite finare på helger. Matlagningen får sambon stå för:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Åh vad sugen jag blev att komma hem till dig och dricka en Aperol Spritz och sitta vid din fina dukning.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Men så gott det ser ut! Och fint! Eklöv, fördrinkar och fina tilltugg, perfekt!

    SvaraRadera
  8. Mmmm så gott det ser ut. Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Så jättefint och himmel vad det såg gott ut!;)
    Älskar också fördrinkar med någon liten retare till;) Det finns nästan inget bättre än komma bort och sätta
    sig och äta gott.

    Kram
    Adela

    SvaraRadera
  10. Jättefin dukning. Älskar att pyssla innan jag med och tycker själv att komma till någon som har lagt ned lite tid på dukningen :)

    Hoppas du har en härlig fredag

    Kram Eva

    SvaraRadera
  11. Jamen du, där hade jag gärna varit gäst! Så fint. Och visst är det kul att lägga ner lite extra tid på dukning och förberedelser.

    Ha en fin fredag!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Å vad härligt med lite guldkant på tillvaron .Mums vad gott det ser ut .Ha en härlig fredag .Kram Rita

    SvaraRadera
  13. Så fint, jag gillar också låga dekorationer, så att man kan se varandra över bordet.

    Kram

    SvaraRadera
  14. Mmmmums vad gott det ser ut! Och jättefint dukat!
    Jag älskar fördrink och lite förtugg - så trevligt att kunna prata lite innan man sätter sig till bords!

    Kram Malin

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...