onsdag 14 maj 2014

Dekorera med nejlikor!?

Många förknippar nejlikor med begravning.


Har ju hört det från flera, att nejlikor är just begravningsblommor. Min mamma har alltid sagt det, vill jag minnas. Nejlikor - sorgeblommor?

Tja... en smaksak, kanske? Sätter man dem så här i en silvrig liten vas, så tänker jag också på sorg, sjukhus... 

Inte så upp-piggande, alls faktiskt! ;)
För att få lite mera attityd passar ett par tomma flaskor och en lin ljuslykta bra att sprida ut dem i.

Nu förmedlar de ett helt annat intryck! 
Just denna bukett har en så vacker färg, tycker jag! Rosa-röd.
Ett annat sätt är att sätta dem i en tom glasburk. Tillsammans med några knoppiga kvistar. Känns inte heller så mycket sorg, tycker jag. Den här klassiska rosa buketten pryder köksön just nu.

Nejlikor står sig väldigt länge och kostar inte många tior för en bukett. Perfekt att dela ut här och var i huset och  variera andra snittblommor med, när man som jag gillar att ha snittblommor hemma. 

Så nejlikor får bli mitt tips på blommor att dekorera med idag! Här hemma står de som ni ser, lite här och var just nu. 


Gillar ni snittblommor?


Maria

13 kommentarer:

  1. Tänk min mamma säger också att Nejlikor är sorgeblommor/begravningsblommor men jag älskar dem och har gärna buketter i olika färger hemma :)

    Hoppas du får en skön onsdagskväll

    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Jag gillar nejlikor och bra att de är hållbara. Ska nog köpa mig en bukett till helgen :)
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  3. Älskar nejlikor, även om många förknippar dem med begravningar så är det ändå en väldigt söt blomma som håller länge! Underbar som snittblomma!
    Ha en fortsatt trevlig onsdag kväll!
    Kram Amie

    SvaraRadera
  4. Undra om det är ett mammafenomen;) Min mamma säger ilkadant:) Men jag gillar dem mer och mer, de är ju så tacksamma och håller länge. Fint du har det, jag har en sådan lampa taklampa som du har där.
    I dag har jag postat ditt paket:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Åh så fint! Jag gillar nejlikor, ser ingen sorg alls i dom. Vilket beror på att nejlikor inte har funnits när jag har sörjt kanske. Gillar dom i flaskorna. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Det är nog mest den äldre generationen som tänker så. Jag tänker aldrig så, även om de står i en silvrig vas ;-) Jag gillar också de blommorna. Och andra snittblommor också förstås.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Men oj, hade ingen aning om det var begravningsblommor... Har dem hemma nu i en stor vas och även några få i en TineK lykta, precis som du:) Och tycker de är fina! Som du säger är de jättefina snittblommor:)
    Hoppas du har en fin kväll, kramar!!
    (och du, du som har så många fina tjejer förstå vad många söta barnbarn du kommer få att köpa gulliga små plagg till:))

    SvaraRadera
  8. Dom är såå vackra och jag tycker inte det är begravningsblommor.
    Älskar snittblommor :)

    Trevlig kväll
    Kram Pia

    SvaraRadera
  9. Jag tycker inte det är några begravningsblommor... Jag tycker de är väldigt vackra och de brukar stå länge! Kram Suss

    SvaraRadera
  10. Jag har aldrig hört att de ska vara begravningsblommor!!! Perfekta som snittblommor om de nu håller länge! Själv har jag fullt sjå att se till att gurkan håller sig ;-)
    Kram på dig
    Sandra

    SvaraRadera
  11. Tycker det är fina blommor och som du säger så står dom sig länge, jag tycker dom sprider färg och glädje till hemmet. Jättefint!

    Kram
    Helen
    www.vitaestilo.se

    SvaraRadera
  12. Snitt blommor är himla fint och jag unnar mig det ibland. Vad fint du gjort på så många olika vis, kul.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  13. Här har du en till som gillar nejlikor, har alltid gjort. Och det är så tacksamt att de står sig så länge. Vad fint du dekorerat! Jag gillar faktiskt bägge stilarna, den första är ju lite mer strikt och stilren medan den sista är charmigare och busigare - me like :)

    Kraaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...