lördag 3 maj 2014

Shoppat plantor till trädgården

Idag blev det en tur till handelsträdgården


Med oss hem hade vi tio rosor. Det fick bli röda. Hade egentligen tänkt mig rosa, men av någon anledning så lyckades Mellantjejen och Mannen i mitt liv få mig att köpa röda ;) Rosor ÄR röda, sa Mellantjejen och Mannen i mitt liv verkade hålla med. Okej då... ;)
Rosorna ska planteras nedanför porchen, där de förra satt. Tänker mig något i vitt eller blått framför, några låga växter. Någon som förstår vad jag är ute efter och vill ge förslag, så tar jag tacksamt emot! I hörnet på porchen och på var sida om ingången upp på porchen ska vi (läs JAG, för det är jag som planterar) sätta vildkaprifoler. 

Vi hade sådana vid entrén vid vårt första hus, i Dalarna, och det luktade så gott! Så det kommer bli så bra, när vi sitter på porchen en ljum sommarkväll...

Vita pioner köpte jag också till landen på sidorna om gångvägen fram till porchen (Ni får se när jag planterat så fattar ni var jag ska ha allt ;) och så ska jag komplettera med perenner i någon färg sedan. Även en Rhododendron fick följa med hem, som ska sitta på baksidan, tillsammans med de andra "Rhododendrontyperna" som jag köpte billigt förra våren. De ska bara flyttas på nu ;) 

På tal om flytt... rosorna som jag grävde ny rabatt till förra söndagen, de verkar ha klarat snö och kyla under den gångna veckan. 


Rabatten finns strax bakom/nedanför vår fina ek, som jag hoppas kommer igen, efter att ha "rensats" nedtill. Det var flera stammar och jag "tuktade" den friskt i somras... får se vad den tyckte om det ;) Jag ska fylla på med jord och plantera några små perenner som inte behöver allt för mycket vätska. Kan tänka mig att eken dricker en del? 
Det är åtminstone knopp i eken! Det måste ju vara ett gott tecken ;) Planerna är att åtminstone få ner rosorna, kaprifolerna och pionerna imorgon. 

Vad gör ni denna helg? En del av er är på "Stora bloggdagen", vet jag, men vad roar ni andra er med? 


Maria

7 kommentarer:

  1. Härligt inlägg! Kul att du köpt rosor, du skulle kunna plantera stäppsalvia (en lägre sort) framför, de jag tänker på har blå blommor. Salvia 'Caradonna' är en favorit men den tror jag blir för hög. Eller kantnepeta 'Walkers Low' finns blå och vit tror jag :) Under eken kan nog flocknäva (rosa blommor på våren) trivas, jag har den under mitt äppleträd. Alunrot, daggkåpa, funkia, någon lågväxande veronika är andra alternativ vid rosorna. Lycka till!
    Jag har varit i stan och shoppat lite idag, tog en paus från rivandet av altanen.
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt gäng du fick med dig hem.
    Jag skulle nog kompletterat med lavendel, jag tycker att de passar så fint ihop med röda rosor.
    Och om du inte vill bestämma dig för kantväxter ännu, så kan du kanske ha vita o blå lobelia, hängvarianten som är snyggast till kanter, så kan du kolla in perenner i sommar... och plantera till hösten.
    Imorgon åker min Helena-ros i jorden, bottnad med bananer och äggskal (de gillar kalium o kalk, och jag har ingen rosjord hemma nu)....Den kan bli upp 10 meter hög, så vi får väl se om den växer oss ur huset...
    Spännande det här, eller hur?
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Rosor är något jag velar med varje år och ännu har jag inte köpt några buskar!
    Jag har också pioner, de är så fiiiina! Satte de förra året och hoppas de tar sig mer i år!
    Här har det blivit trädgårdsarbete, 4 mil på cykel och fotbollsmatch för äldsta! Nu är jag trött och har intagit soffläge ;-)
    Ha en fin kväll
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Vad kul med en massa växter, kommer nog bli jätte bra! Ska bli spännande att se när allt är på plats och växer.

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. Åh vad härligt med nya blommor, det kommer att bli uuuursnyggt med röda rosor! Ser fram emot att se resultatet sedan :) Jag ska plantera lite hostor i en skuggrabatt och hoppas att de tar sig bättre än de andra buskar jag haft i rabatten tidigare, de trivdes inget vidare.

    Min dag har ägnats åt plugg och att sortera bland vinter- och vår/sommarkläder, puh! Nu är alla vinterskor och jackor på vinden, huurray :)

    Kraaaaaaam aka

    SvaraRadera
  6. Vad fint ni kommer att få det med alla dessa blommor. Jag befinnermig på tjej weekend i Gränna. Ska strax äta frukost innan hemfärd. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Oj så mycket växter du handlat. Kommer bli fint det där när du fått det klart. Jag vill också ha kaprifol eller något liknande som doftar gott i sommarnatten. Har inte hittat någon plats där jag tycker den passar ännu mne vem vet.
    Ska bli kul att se hur det blir sen.
    Här har det jobbats i lördags och på eftermiddagen gick mannen och mina tjejer på fotboll (aussie rules football, typ som ruggby men ändå inte). Själv tog jag mig en shopping tur inne i stan och hade tänkt mig ett besök på H&M som ju öppnade för en månad sedan. När jag kom dit så var det kö för att komma in, säkert hundra meter!!! Dessutom hade det börja ösregna så inte ställde jag mig i den kön. Jag menar sååå himla speciellt är ju inte H&M att jag kan tänka mig att köa för att komma in. Galet! Tur att det finna så många bra andra affärer där de också säljer kläder, så det var inga problem att spendera pengar inte.
    Kram Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...