tisdag 6 maj 2014

Mina rabatter och framsidan.

Nästan halva söndagen tog det att få plantorna på plats.


Fast det förstås, jag fick ju lov att flytta på sex buskar också ;) Men det tog lite tid, att gräva gropar, fylla med vatten stoppa ner planta, fylla på med jord, vattna och begrunda ;)


Här sitter den ena kaprifolen. På hörnet på vår porch. (Ja, jag tänker envisas med att kalla det porch, trots att det bara är en veranda i Sverige;) Vi ska snickra ihop spaljéer som löper från "golv" till "tak", i vanlig enkel rak modell, typ stege. 


De andra två kaprifolerna sitter vid stolparna vid ingången. Kommer dofta ljuvligt... (Kanske inte i år, redan? Men sen så...)


Pionerna, som är vita doftpioner, har jag satt ner i rabatterna som löper längs den lilla grusgången (som för övrigt ska läggas med grått tegel) som leder fram till porchen från gatan. Mellan pionerna ska det in bland annat lite rosa och blått. Tänker på Löjtnantshjärtan och Riddarsporrar av någon sort som inte blir för hög. 


Rosorna har jag satt nedanför porchen. De kommer blomma med mörkröda klasar och bli 60 cm höga, säger etiketten ;) Det blir nog snyggt med röda rosor mot det vita räcket som ska upp på porchen, bakom rosorna. Jag hade ju tänkt mig rosa, men tror rött blir vackrare faktiskt...


Längst ut mot gatan ska det planteras en häck. Och där har vi inte kommit överens om något än. Jag kan mycket väl tänka mig en "spretig" syrenhäck, medan Mannen i mitt liv absolut inte vill ha något spretigt utan helst en välformad klippt häck. (Jag tänker inte klippa den i alla fall!) Hur som helst, så ska det upp ett par grindstolpar (utan grind, till att börja med...;) vid ingången. 


Grindstolparna har vi gjutit i betong (as-tunga!) och de ska målas klart, sättas upp och så ska det sitta lyktor på toppen. Samma modell som hänger ner från taket under porchen. 


Fönsterluckor till resterande fönster ska beställas (vi vågade inte köpa till alla, innan vi visste om det skulle bli bra), förråd och carport som skymtar längst till vänster ska byggas klart och så drömmer jag fortfarande om hänggungan.  Hänggungan (porch-swing, om jag ska vara lite "rolig"), som ska sitta under porchtaket, och som jag sedan vi började rita huset, har sett framför mig hur jag sitter där och njuter i en solig ledig dag... Kanske läser en fin inredningstidning? ;) Och där svävade tankarna över till semester...

 Kan vi åtminstone få lite värme? 3-4 minusgrader på morgonen...
                           Har ni också kallt? 




Maria

16 kommentarer:

  1. En porch-swing har jag också drömt om :-) Hahaha, får se om det kan bli av att fixa en porch först här :-) Så fint ni fixar det! Kul att se växterna ta sig och växa allt eftersom, när man planterat något... Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att läsa om alla planer du har för rabatterna och er porch. Det där blir nog riktigt fint! Ser fram emot bilder lite senare under året.
    Ja, nu får det gärna bli lite varmare... Ha en fortsatt bra vecka!
    Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  3. Så härlig läsning på tisdag morgon! Tack för det:) Ser framför mig hur fint det kommer bli. Klart du ska ha en hänggunga, kommer bli toppen.
    Vi har inte minus, men +7° och regn idag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Spännade att se hur det kommer se ut i blommande format! Tror det kommer bli superfint!
    Här har vi slitit bort massor av växter och häckar. Massor av tallbarrsväxter och taggbusks-häck... Hur tusan kan man plantera taggbuskar i en trädgård, går ju inte att rensa...??!!
    Nu har vi byggt staket, och grinden är precis klar och vi är supernöjda att slippa klippa någon häck. Vi har hörntomt, så det var många meter att hålla rätt på...
    I år ska det målas/laseras i en grå nyans!
    Tisdagskramar från Kate

    SvaraRadera
  5. Låter som jättefina färger mot ert vita hus. Gillar din porch tänk om man hade en sådan med hänggunga att drömma sig bort en solig dag :)

    Här skiner solen men det är knappa 6 grader ute, önskar att värmen kunde komma tillbaka.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Tänk så fint det kommer att bli, när allting växt till sig..och börjar blomma! Kaprifol..ja det älskar jag också! Hade det runt verandan när jag bodde i huset. Tog ett liiitet skott hemifrån mina föräldrar..och tänk som den växte!! Blir som ett riktigt ogräs...om man inte håller efter den!
    Underbart hus ni har...och tänk så kul..när man vet precis hur man vill ha det!
    Önskar dej en fortsatt mysig dag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Men åååå Maria...det blir sååååå fint!
    Spaljeerna du beskriver kommer bli sååå bra. Å jag tycker det är jätte gulligt att du kallar den porch..hihi...fortsätt med det du. Det är ju det det är!
    Å så snyggt det blir med grindstolparna med lyktor och faktiskt så tycker jag som din man.
    Jag tycker att en syrenhäck blir för hög och yvig.. den kommer ju skymma hela porchen. Det blir nog snyggare med en lite rak välklippt häck tror jag. personligen skulle jag absolut välja en vintergrön sort. Det kommer göra sig bra mot de romantiska blommor du tänker plantera..;)
    Ååå jag vill sitta där o dricka kaffe o bläddra i en tidning...
    Ha en fin dag!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  8. Här väntar vi också på värmen.....
    Vad fint du har planterat och planerat, det låter ju verkligen som om det kommer att bli jättefint.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  9. Hej , jag tror du skall överlåta trädgården till din man . Röda rosor kommer bli fantastiska. Absolut inte syren på den lilla ytan . Min son byggde en sådan amerikansk veranda som jag kallar den åt ett äldre par ,de älskar den den blev så fin med sitt låga stående ribbade staket . Dock var deras lite större och bredare och gick längs hela huset. Den äldre farbror konsulterade min 25 åriga son , då många sagt till honom att han inte var klok som funderar på att bygga så. Sonen klurande och har hjälpt dom och nu är den färdig . Den blev så fin och dom älskar den och jag hoppas de får underbara sista år nu som dom är pigga på sin veranda. Jag träffa de för en vecka sen och de har fått mycket beröm , jag tycker det var mycket tufft gjort av detta äldre par att ta tillvara och förverkliga sin dröm och idéer .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag överlåter trädgården till min man, blir det bara gräsmatta ;) TYCKA saker, kan han göra, men han planterar inte ;) Vilka konstiga människor som tyckte att den äldre mannen inte var klok, när han funderade på att bygga sin porch/amerikansk veranda ;) Jag menar... vad är det för konstigt med den typen av verandor??? Blir nog allt vanligare även i Sverige, då New England-stilen, ökar ;) Vad bra att din son hjälpte dem att få den byggd! =) Klart man ska förverkliga sina drömmar och idéer om man har möjlighet! :)

      Radera
  10. Helt självklart heter det porch! En porch är en porch, som er, en wrap-around-porch, en halv i alla fall. Annars är det en...typ...veranda...Det blir jättesnyggt med de där växterna. Och gången...
    Syrén? De blir så spretiga, och är bara snygga en kort period. Välj nåt som är grönt hela året. Grannen hade en sån syrenhäck och dom svor över den i elva och en halv månad per år... tills dom grävde upp hela rasket.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  11. Vilket jättejättejättefint hus ni har! Så mycket min stil. Kommer bli kanonfint när ni är klara, eller ja, det är redan kanonfint. Njuut!

    SvaraRadera
  12. Skönt när det är klart. Vilken härlig framsida du har. Kram Anette

    SvaraRadera
  13. Så fint ni gör. Alltid roligt att kika in här och få en massa tips.

    Trevlig kväll.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  14. Vad jättefint det låter som att det kommer bli hemma hos er.
    Ha en fin dag imorgon
    Kram Linda

    SvaraRadera
  15. Tänk vad fint det kommer att bli när allt börjar växa till sig. Låter så vackert! Och den där porch-swing'en!!! Åååh vad fint och mysigt.

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...