måndag 18 november 2013

När man har nära till skogen men även till storstan ;)

En lagom liten promenad upp i skogen


Vår tomt gränsar mot skogen, så nog har vi nära ;) Om man går knappa hundra meter bort på gatan så finns där en väg och en stig upp i skogen.

Perfekt att ha så nära, men ändå bo så att man har nära till bussen som tar en ner till samhället för vidare färd in mot Uppsala eller Stockholm. Till Uppsala är man inom halvtimmen, om man åker kollektivt (ca 15-20 min med bil, och parkering) Till Stockholm inom 45-60 min, beroende på om du tar SJ eller SL. (ca 30-45 min med bil beroende på trafik och parkering)
(Bra förbindelser är viktigt om man vill ta ett glas vin på restaurangbesöket en lördagkväll ;)

Men igår var det alltså skogen som fick sig ett snabbt besök. Vovvarna och ett par av döttrarna var med. 

Solen sken så vackert på den vid det här laget ganska så färglösa naturen. 

Mest färgerna grå, brun och beige. Jag gillar ändå när det ser ut så i skogen.(Gillar ju de färgerna över huvud taget ;) Känns så lugnt på något vis...  Naturen har gått ned i vila. 

Visst är det fantastiskt hur det skiftar under ett år? Våren när knopparna brister och den ljusa grönskan, sommaren med sina blommor och de grönskande löven som djupnar mer och mer i färg för att sedan till hösten övergå i ett sprakande gul/orange fyrverkeri. Och så senhösten ganska färglös, och vintern som täcker allt med sin vita snö. Det är vackert med olika årstider. 


Det är skönt att ha nära till naturen, att kunna gå till skogen för bara en halvtimmes frisk skogsluft om man vill ;)

Har ni nära till skogen/naturen?


Maria

17 kommentarer:

  1. Jag önskar att vi bodde så nära skogen så att barnen hade fått leka där. Tyvärr så har vi en bit att gå så det blir inte så ofta. Kommer själv ihåg vilket äventyr det var att busa i skogen när jag var liten.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Bor själv nära både skog o hav o är så tacksam för det. Sen har jag inte så långt till Göteborg eller Malmö vilket är kul när jag ibland vill känna av storstadspulsen. Alla årstider har sin charm o naturen just nu är otroligt vacker med sin dova, sobra färger, precis som du fångat så fint med kameran. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiska bilder du tagit! Fotot på hundarna är underbart vackert liksom hundarna förstås. Jag bor i Göteborg och visst finns det väl lite natur men det blir aldrig detsamma som en riktig skog. /M
    PS.. Jag tycker mycket om ta kort men det blir aldrig tekniskt bra med min lilla kamera. Du har väl en systemkamera ? DS

    SvaraRadera
  4. God förmiddag!
    Härliga bilder! Visst är naturen fantastisk..och med sina årstider, kan inte bli bättre!
    Trots att jag bor mitt i centrum, så har jag väldigt nära till skogen. Känns verkligen som en fördel, går jag åt ena hållet, kommer jag till centrum, och går jag åt andra kommer jag inom 10 min till skogen!
    Önskar dej en härlig dag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Hej Maria!
    Säger det samma som du. Blir glad när du kikar in och lämnar en rad. Härligt med svensk skog som man kan vandra i och allemannsrätten som man så himla lätt tar för givet i Sveirge. Här kan man inte bara trava ut i skogen hur som helst. Dels för att marken är privat och man inte får men vem vet vilka djur som kan finnas och sällan är det så tillgängligt som i Sverige. Däremot så finns fantastiska "walk ways" i naturområden med träbroar, som "trottoarer" av trä rätt ut i naturen dit alla nästan oavsett rörelsemöjlighet kan ta sig. Där ligger Australien mil före. Men det är någe visst med allemannsrätten.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. UNDERBARA naturbilder, underbar hund och underbar tjej:) kan det bli bättre.

    Idag har jag Giveaway på bloggen, så var gärna med:)

    Ha en fin vecka

    LOVE Maria at inredningsvis - En inredningsblogg för alla

    SvaraRadera
  7. Härligt med närheten till skogen! Det har vi oxå, känns som ett måste som hundägare...
    Fina bilder och fina vovvar, kram Suss

    SvaraRadera
  8. Visst har alla årstider sin charm, speciellt när man ser på kort och inte fattar hur grön naturen är när det är så kalt och inga löv nu!
    Vi bor på landet nära stan! Skogen ligger också alldeles bakom oss, många härliga promenad vägar har vi, förbi hav, golfbanor, genom motionsspår, villaområden!
    och mindre än en halvtimma t Göteborg med bil!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  9. Vilka superfina bilder ni tagit. Särskilt på dig och den på vovvarna.
    Vi har tomtgränsen mot skogen och bussen nära också.
    kram Helena

    SvaraRadera
  10. Utan naturen inpå knuten skulle nog jag bli tokig på riktigt Fniss! Vi har ändå, trots att vi bor på vischan.. ganska så nära till storstan och bra kollektivtrafik även om det kan innebära en promenad mitt i natten på 1,8 km. Krya på dig vännen.... Kraaam Pia

    SvaraRadera
  11. Ja, det är ren lyx, att bo nära natur och storstad. Jag har naturen inpå knuten, men bara ett stenkast till puls.
    Perfekt :-)
    Fina bilder.

    Kram N

    SvaraRadera
  12. Wow vilka härliga bilder!! Hunden uppe på stenen är en mäktig bild! Det är riktigt skönt att ha närheten till både och... samma här för mig. Det är jag jätteglad för! Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Vilken fin bild på dig och vovven. Så vackert du har det inpå knuten.
    Jag bor nära skogen, men har nte varit där å mycket innan vi köpte Lykke, nu blir det dagligen.
    Nära till stan har vi också.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  14. Superfina bilder nästan lite magiskt, sista bilden på dig och Benner S var superfina. Ha det fint Karin

    SvaraRadera
  15. Så härligt.....jätte fina bilder. Kram Anette

    SvaraRadera
  16. Underbara bilder Maria kram Diana

    SvaraRadera
  17. Härliga bilder du visar. Ser så rofyllt ut!

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...