lördag 9 november 2013

När det inte går som på räls, eller nåt i den stilen ;)

Till slut så blev det ändå en mysig fredag. 
Bild från förra helgen, då vi provtänder ljusstakarna som svärmor köpte. Till sig…  de står inte kvar där nu ;) 

Fast det var ju en del hinder på vägen, om man så säger..
Jag och Minstingen skulle ju på läkarbesök på Barnsjukhuset. Det står alltid i kallelsen att man ska vara ute i god tid för parkeringsplatserna är begränsade. Och jag vet ju hur det ser ut där. Få platser och ombyggnationer. 
Jag har en fobi för att köra ner under jorden i parkeringshus och mitt monster till stadsjeep klämmer man inte in som om det vore en liten söt folkvagnsbubbla, var som helst direkt. Så jag och Minstingen brukar ta kollektivtrafiken. Med höga parkeringsavgifter så lönar det sig dessutom med kollektivt åkande. Dessutom känns det lite "storstadsaktigt" att åka pendel ;)  Om allt flyter på vill säga. 
Att vara ute i god tid är min melodi. Ca fem minuter innan bussen skulle komma och hämta upp oss här hemma så var vi på plats i kuren. Bussen dröjde och var hela 5-6 min försenad när den äntligen dök upp. Tiden vi har på oss att byta från buss till pendeltåget, nere i samhället, är just bara 7-8 min. Ni kan ju tänka er hur vi sitter som på nålar (Ja, jag i alla fall, Minstingen verkade rätt cool) på bussen och undrar om vi ska hinna. Allt medan en hel skolklass förgyller vår tillvaro med att bråka om huruvida någon av dem är den ende i världen som inte har en i-pad, eller inte ;) 
Busschauffören är bussig (buss...bussig ;) och släpper av oss som ska med tåget, strax innan själva hållplatsen, för att vi ska kunna springa ner under spåren och upp igen på perrongen. Sagt och gjort. Ett helt gäng människor stressar fram för att höra signalen ringa att tåget kommer in. Pust...jag och Minstingen måste aktivera våra kort som krånglat redan på bussen. Kollektivtrafiken har nyligen lagt om biljettsystemet och inte mycket fungerar som det ska! Så även denna gången alltså! 
Vi krånglar och blippar och apparaten säger att vi har fel biljett. Nope, det har vi INTE! Det är apparaten som fått allt om bakfoten. När jag till sist får det att fungera så ja, då går tåget precis. Vi missade det med två-tre sekunder. Grrrrr!!!! Arg och förbannad (Det är nu man kan förstå att jag i grund och botten är rödhårig! Det känner man igen på temperamentet ;) så flyger den där typen som har en massa rättigheter men inga skyldigheter i mig. Vart ska jag vända mig och klaga?! Vem ska jag "spy" ut min ilska över? 
Men eftersom jag är en lugn och sansad kvinna så förstår jag ju att jag inte kommer komma någonvart med mina ord. Vad ska jag skylla på? Att bussen var full med skolbarn som skulle på äventyr? Att det förmodligen var det som gjort min buss sen? So what? Skulle hälften av ungarna inte fått kliva på för att det tog för lång tid? Skulle inte tro att någon skulle hjälpt mig. Och vart skulle jag vilja komma med mitt klagomål? Jag skulle bara bli uppmanad att ta nästa tåg om en halvtimme.
Nej, jag tar ett andetag och kollar så att Sj fortfarande har ett tåg som går om några min. Jag får helt enkelt köpa mig en ny biljett och ta det tåget om vi ska hinna till utsatt tid på sjukhuset. Väl investerade 52 kronor, som gör att vi i alla fall hinner fram med 10 min marginal, istället för att komma tio minuter för sent. Men den där kaffemuggen som jag sett framför mig att jag skulle hinna köpa om allt gått som det skulle...ja, den hade suttit fint ;)
Läkarbesöket gick riktigt bra och efter en god lunch, var det dags att ta tåget tillbaka. Tyvärr samma sak nu, med krånglande biljettmaskiner. Efter tre maskiner som inte fungerar och 5 min kvar till avgång, så står vi nästan och rycker och drar i de stackars kontrollanterna på perrongen. Inte bara vi som har dessa problem förstås. Stackars kontrollanter, lovar oss att åka utan biljett när vi surt talar om att vi redan missat ett tåg med 2-3 sekunder idag. Till slut får vi våra biljetter och kan åka lagligt i alla fall. Men guuud vad jag ogillar förändringar ;) ;)
Lugnet lade sig och det blev fredagsmys med god mat och hela familjen samlad! Fredagar är toppen! Det är allt en speciell känsla det där. Jag jobbade ju bara ett par timmar på eftermiddagen, men det räckte för att få till känslan :) Eller förresten den började faktiskt redan när vi lunchdejtade med  Mannen i mitt liv :) 

Och idag, lördag, har vi en massa roligt inbokat hela dagen i Stockholm, med fina vänner! =) 
Kanske syns vi på instagram? (Wiker71)



Maria


8 kommentarer:

  1. Ibland blir det inte som man tänkt sig :) hoppas ni får en härlig dag i Storstaden kram Diana

    SvaraRadera
  2. Ha ha ... Jisses! är de inte typiskt så säg!! Men härligt att den rätta fredagskänslan infann sig i alla fall!! Njut av lördagen i storstaden och med goda vänner! Kramis Kate

    SvaraRadera
  3. Uj vilken svettig story du beskriver. Känner igen känslan. Sist jag skulle med tåget till Sthlm så hörde jag signalen i perronghögtalarna när jag fortfarande var på parkeringen. Sprang som en tok, fram till automaten, tåget glider in bakom ryggen på mig när jag stoppar i kreditkortet. Ger egentligen upp, men får ögonkontakt med en leende konduktör. Hon frågade om jag skulle med. Ja får jag det, undrade jag? Jadå, jag håller mina dörrar öppna här så det går bra. Fantastiskt generöst! Det var ju liksom varken SJ's eller hennes fel att jag var sen.

    Vilken trevlig blogg du har. Ser att du också bor i Uppland. Jag bor ju i Enköping (men är från Uppsala) så jag blir så klart nyfiken på var du bor.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Jobbig när det strular och man har en tid att passa! Men det gick ju bra i alla fall.
    Skönt med helg.
    Vilken mysig bild!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Oj vilken dag, det är sådana saker som gör att jag oftast tar bilen :)
    Ha en skön kväll
    Kram

    SvaraRadera
  6. Skönt att ni fick en mysig kväll efter en sådan struldag.....Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Puh, vilken pärs. . . Jag gillar inte att åka kommunalt.
    Såg att du hängde på mässan. Jag var tidigare på hälsodelen, men mina äldsta söner var precis som du ;-)

    Kram N

    SvaraRadera
  8. Gaaah... Sånt där strul blir man lätt galen på, när man har en tid att passa! Skönt att ni fick fredagsmys sen i alla fall!
    Tack för din omtanke på min blogg, det värmer! Närå, har inte direkt hänt nåt... Eller jo, på sätt och vis, men inget "allvarligt och negativt"! :) Ska ta mig i kragen snart har jag tänkt, och göra ett inlägg...
    Stor kram till dig fina du

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...