onsdag 6 november 2013

Jag ÄR lycklig!

Stilleben i min ateljé. Skylten har jag gjort själv någon gång.

När man skriver ett blogginlägg kan det ibland vara svårt att få med ironi, humor och annat som ska läsas mellan raderna. Saker kan tolkas på olika sätt och ibland kanske man inte förmedlar rätt känsla. Man menar en sak, skriver en sak, men det uppfattas på ett annat sätt. Hänger ni med? ;) 
Jag tänker lite på mitt inlägg igår. Om att jag ville hinna så mycket på en tisdag. Flera kände igen sig, både här i bloggen och i kommentarerna på Facebook. (Ja, jag länkar ju inläggen både till min privata Facebook och till Wikers Liv´s facebook)
Men så började jag tänka att alla kanske inte uppfattade det med en liten ton av humor och att jag ändå är NÖJD! För det ÄR jag! Jag är oftast, oftast väldigt positiv! Försöker se det positiva i det mesta som händer och sker. Trots att det ibland dyker upp lite tråkiga saker i livet, så har jag med åren lärt mig att ändå tänka positivt och inte fastna i det trista. 
Jag har lärt mig att njuta av livet och det gör jag verkligen! Ser njutningen i det lilla i vardagen, och ser till att ha en bra tillvaro. Men ibland så räcker ju tiden inte till, till allt och det är jag medveten om. Inget jag ofta fokuserar på heller, men igår så blev det blogginlägg av det helt enkelt ;) Ett sätt att beskriva en vanlig vardag, typ ;) Hur det är när man hittar hundskit på mattan, när man inte planerat det ;) Hur det är när man vill göra allt på en gång och vara duktig på att baka, för en gångs skull ;) 
Prioriterar gör jag! Jag ser sällan eller typ aldrig på TV. Städar gör vi en dag i veckan(där får hela familjen hjälpa till!), med allt vad det innebär. MEN... I ett stort hus med 6 personer och 2 hundar (plus kanin och hamster) så fungerar det inte att dammsuga bara en dag i veckan. Det måste göras nästintill varje dag, på vissa ytor, inte i hela huset. (Om det är smutsigt hemma, trivs jag inte! ;
I veckorna lagas ingen avancerad mat, och handlar gör vi oftast en storhandling och sen kompletterar. Men ibland så faller planeringen, skulle ha handlat i söndags, men "skrotade bort" hela söndagen med att "bara vara" ;) (Då hade jag kunnat sitta i ateljé´n hela dagen om jag velat ;)
Jag är lycklig! Jag har en stor härlig, frisk familj, är frisk själv, bor i drömhuset och trivs med tillvaron! Jag har ett heltidsjobb, fast tjänst och fina arbetskompisar. Jag har fina vänner. Jag har möjlighet att få resa och uppleva saker, saker jag mår bra av. Och jag har min ateljé här hemma! ;) :) Som jag hinner in i emellanåt ;) (Men som jag skulle kunna hinna in i mer, om jag planerade bättre ibland;

Så... Jag är lycklig! Är ni lyckliga? Hur ser er vardag ut? Flyter allt på jämt? Eller dyker det upp saker som måste göras när man inte tänkt det? Berätta gärna! Dela med er! 


Maria








7 kommentarer:

  1. God morgon, vännen!
    Just detta du skriver, om att läsa mellan raderna osv...är precis likadant med sms. Det kan också lätt misstolkas. Du menar en sak, och den som får smset tolkar det på ett annat sätt!

    Ja du, jag är Lycklig och har det bra! Varför skall man klaga? Klart att jag skulle kunna sätta mej ner och klaga över min värk bl a, men varför göra det?! Jag är positiv och älskar livet, sen att jag har värk, det behöver jag inte, hålla på att klaga över!
    Gäller att förgylla sina dagar, och det tycker jag att jag lyckas bra, med!
    Ha nu en fortsatt ljuvlig dag!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Hej min fina vän...
    Åhh vad jag känner igen mig i ditt inlägg.
    Jag är lycklig :)
    Som du njuter jag av det lilla, en kram av mina killar, glimten i ögat hos dom när dom tittar på mig... Känslan av att vara "ett" med hela sin familj :)
    Det där med planeringen funkar ibland och ibland inte... det kan bli hur rörigt som helst men man får då tänka... det är verkligen inte hela världen om det blir korv med bröd :) eller om man måste tvätta om tvätten för att den glömts bort och legat alldeles för länge i maskinen... Vissa dagar stämmer allt och vissa dagar ingenting, man är trött och grinig.. men till vilken nytta?
    Vi har gått igenom himmel och helvete jag och min man... med mycket konflikter i familjen, inte i "vår" men bland andra familjemedlemmar... Men vi har stått på oss och kämpat för det som känns rätt för oss...
    Vi brukar kalla oss för "The fantastic Four" :) en familj med många fel o brister men mest av allt ödmjukhet och kärlek... så.... klart att jag är lycklig :)
    Varm kram till dig.
    Jessica

    SvaraRadera
  3. Ibland tycker jag det är svårt med inlägg för det är skillnad (för mig iaf) att printa ner med ord än att flaxa och fläkta med armar och ben hihi...
    Jag tror inte att någon lever ett perfekt liv (utan att låta negativ) vad är perfekt egentligen?? Jag är lycklig, jag mår gott men visst är mitt liv en berg o dalbana..Våran vardag flyter absolut inte alltid på, men fort går den iaf ;-) vi tjafsar också ibland, vi har också fel och brister..tröttheten infinner sig just nu då Lille N bestämt vaknar runt 4 varje morgon! Vi hjälps åt med det mesta hemma, min man gör mycket då han jobbar skift och har många "lediga" dagar...
    Jag njuter också mycket av här och nu... Det är viktigt!

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Saker och ting kan lätt misstolkas, speciellt när det är skriftlig kommunikation och framför allt i sms eller mail där man ofta skriver kortfattat tycker jag. Här är allt finemang också, fast det är fullt upp ett tag framöver :-) Ha en go kväll!

    SvaraRadera
  5. Visst är jag lycklig för det mesta men visst händer det att livet inte är så rosenrött och trevligt ibland. När man känner sig en smula olycklig och trött på grå vardag. När det händer saker gång på gång som drar ner en lite. Det är just då som man ska tänka till lite och faktiskt se det fina man har omkring sig. Som du skriver , jobb, vänner, mat, familj hus, bil m.m. Ta sig i kragen och le åt eländet för det känns lite bättre då. Allt ordnar sig! Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Känner igen mig i mycket av det du skriver!! Fast barnen i huset är stora (äldste bor ju inte ens hemma...) så blir det ändå välfyllda vardagskvällar med 2 hundar träning, städning, tvätt, matlagning ja de där vardagssysslorna. Jag går upp vid kl 5 och vill kunna sätta mig i soffan vid 20-20,30 men denna vecka har det inte alls blivit så ( p g a att vi ska på roligheter denna helgen ;)) så imon får jag nog slopa nån av de där sakerna jag vill hinna för att...
    Visst är jag lycklig med det jag har men jag kommer alltid sträva efter mer för det är sån jag är :) kram Suss

    SvaraRadera
  7. Du är en sann livsnjutare Maria :), jag är lycklig för det mesta försöker ta vara på livet och göra det så roligt som möjligt ) stor kram Diana

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...