tisdag 5 november 2013

När man vill hinna så mycket som möjligt en tisdag

Tisdag, betyder tidigaste dagen och tisdagsfika...

Tisdag är ju den dag i veckan som klingar lite trist, vet ni ju ;) Så det är bara att göra det bästa av den. Jag slutar 14:30 på tisdagar och försöker ha den eftermiddagen till min egen, vilket inte alltid är så enkelt. Tiden går ju så fort och ibland vill man ju så mycket, och ibland måste man hinna med "vardagsmåsten" också.
Som idag: Tog bilen till jobbet de 3-400 metrarna, för att kunna åka direkt och handla och komma hem så fort som möjligt. Hem och sätta mig i ateljén en stund. När jag 45 min senare kommer hem med tre matkassar (Hur kunde det bli så mycket, skulle ju bara handla det nödvändiga, för att sedan storhandla på torsdag???) och burit in/plockat upp och bara ska stoppa tomkassarna på sin plats så görs upptäckten... Någon har klivit in i groventrén med hundbajs under skosulorna. 
Suckar lite och tycker aningen synd om mig själv som måste stoppa i en tvätt innan jag får sätta mig i ateljén. Varför kan man inte alltid få göra det man vill, bara? Varför ska det så ofta komma någonting emellan? ja,ja… det är väl så det är här i livet, tänker jag. 
Gör mig en kopp nescafé och går med den in i ateljén. På med radion. Nu så... nu kan jag börja! Tar fram lite tyger, men får inte den rätta "känslan", inspirationen vill liksom inte. Jag har en stress inom mig p g a "det-där-tråkiga-privata-som-jag-inte-vill-berätta" och känner att jag egentligen så väl behöver få sitta ner och skapa, vara kreativ!
Plockar fram pärlorna istället och kommer på att jag ju ska baka också ;) Till kvällsfikat! Minns inte när det var jag som gjorde det sist? Tjejerna brukar göra det ibland, och ibland blir det färdigköpt, för det är ju smidigast. Men idag ska det bli rabarberpaj. Finns ingen återvändo och ursäkt för rabarberna har redan tinats fram från frysen ;) 
Men först pärlorna! Det blir ett halsband. Ett långt. Knåpar och pysslar en timme, kanske? Eller kanske mer? Dricker kaffe och finner ro. Tittar på klockan, dags att laga mat. Slänger ihop någon sorts carbonara på det ena och det andra, vilket visade sig bli uppskattat av resten av familjen. Alltid kul när de verkligen talar om att de gillar maten :) 
Under tiden som maten puttrar på spisen, så slänger jag ihop den där pajen. Känner mig "duktig" som bakat själv.(Vet egentligen inte vad som är duktigt med det, eller varför jag nästan mår bra av att vara just duktig??? ;) Det är inte det att jag inte gillar att baka, det är bara det att jag inte tycker att jag hinner. Prioriterar inte det, helt enkelt. Men när jag väl gör det så känner jag mig nöjd. 
Så fortsätter kvällen, dukar av, plockar ur diskmaskinen tillsammans med Mannen i mitt liv, diskar ur kastruller, stekpannor, tar ur pajen ur ugnen och när jag ska hämta torkypapper så fastnar jag i tvättstugan med att hänga tvätt, ja den där mattan som jag slängt i tidigare, och ser att det behövs dammsugas. Torkypappret är bortglömt för stunden.
När tvättstuga och groventré är dammsuget så kommer jag på att det var stekpannan som skulle smörjas in med olja, det var det jag skulle ha torkypappert till ;) Så där är det, när det är mycket på en gång ;) Någon som känner igen sig? Någon mer som har ett "vanligt liv"? ;)
Nu ska jag bara (Åh, ni minns väl Alfons Åberg, förresten? "Ska bara...";) plocka ihop pärlorna och stänga av radion som står och går i ateljén, sen är det kväll! 

Med rabarberpaj till tisdagsfika! :)


Maria






6 kommentarer:

  1. Så vardagligt och perfekt inlägg. jag känner såå väl igen mig. Vi ar alldeles för många måsten i livet som vi iof sig mår bra av. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Ja, så är en del dagar. Tänk om vi oftare kunde göra en sak i taget. Multitasking är inte bra, även om vi kvinnor är superbra på det. Kram och sköt om dig!

    SvaraRadera
  3. Så gott med rabarberpaj! Visst är det så i vardagen. Många saker som skall göras på en och samma gång. Ofta är jag på väg att göra en sak då jag upptäcker en annan sak som måste göras och så fortsätter det tills jag efter en god stund hittar tillbaka till det som jag först skulle göra eller som jag påbörjade tidigare. Visst är det underbart! Njut av den goda pajen! Kram Camilla

    SvaraRadera
  4. Först vill jag säga vad kul att du tycker om att se bilder från vårt Halloween firande.

    Jag tror många människor är så där och gör många saker på en gång och känner en massa måsten.
    Man får helt enkelt lära sig att priotera. Gör rabarber paj nästa kväll istället, städa en gång i veckan och låt det vara de andra dagarna osv. Jag tror faktiskt att det är väldigt "svenskt" faktiskt. För de Amerikanska kvinnor jag känner är inte alls så.
    Ta dig tid och priotera din atelje tid, det får dig att må bra och var lycklig är inte det de viktigaste.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  5. Ska bara ja...kan ta en hel dag att städa ibland :) kram Diana

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...