torsdag 29 november 2012

Inredningsfoto - tips

Torsdag och nytt tema!


Denna vecka är temat "inredningsfoto-tips" hos Fabriken

Att fota inredning är det många som gillar. Även jag. Jag har ingen som helst fotokunskap utan fotar för att det är kul. Men jag märker ju att visst lär man sig något genom att testa sig fram. 
Jag fotar helt och hållet på "Auto fokus" ;) Tillsammans med kameran fick vi både instruktionsbok och cd. Boken har jag tittat igenom och cd´n är orörd... ;) Har inte ens ett redigeringsprogram...  Så att säga att jag har fotokunskaper vore ju att ta i ;) 


Har jag några tips att dela med mig av då? Jo, några enkla tips som att testa sig fram att fota i olika vinklar. Vad vill man ska vara i fokus? Tänka på att kolla hur det ser ut runt omkring föremålet som ska fotas, plocka bort sådant som stör (sladdar är något jag irriteras över ;)Hur vill jag att betraktaren ska uppfatta bilden? Prova att fota både med och utan blixt ;)

Inte många tips från mig, men titta in till Fabriken där finns massor av fina tips att ta del av från duktiga bloggare!


Maria 

8 kommentarer:

  1. Det är alltid bra med tips, skulle vilja gå en fotokurs, men det blir ju aldrig av. Men man får testa sig fram hela tiden. Ha en fin fredag imorgon. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  2. Fotografering blir bara roligare och roligare.. Man testar hej vilt..:) Precis som du, med och utan blixt, nära och närmare, upp och ner...*skratt*
    Ha det gott, kram Kate

    SvaraRadera
  3. den pedagogiska teorin "göra, veta , förstå ....är inte dum..*ler

    kram

    Pernilla

    SvaraRadera
  4. Jag tror att man kan mer än man tror.. har man sinne för saker så faller det liksom på plats utan kunskaper ibland. Kram och tack för fina bilder och tips. / Pia

    SvaraRadera
  5. Jag som är nybörjare inom foto tackar för tipsen. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  6. Att fotografera är en vetenskap och jag tar tacksamt emot alla tips. Jättekul tema... det ska kika på inne på Fabriken. Fotografera är allt annat än lätt :-) Ha en go kommande helg!

    SvaraRadera
  7. Ja, jag har kommit fram till det att det bästa är att testa, öva och pröva sig fram. Se vad som funkar och vad som blir bra. Tur det inte finns någon begränsning i hur många bilder mankan knäppa på ett och samma motiv. :)

    SvaraRadera
  8. Bra och fina tips! Tack!

    Tycker du alltid fångar så sköna stämningar. Härligt. Det gör mig glad!

    kram
    Lota

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...