torsdag 1 november 2012

Färgtema

Veckans tema hos Fabriken: Färgtema

Just färg är kanske inte det man först förknippar mig och vårt hem med. Vårt hem är närmast en bas av vit/svart/grå/brun. 

Visst har vi provat på färg i vårat hem i de två tidigare husen. Vi har gått igenom "tandkrämsblå" allmogepanel i hallen, riktigt gammelrosa pärlspont i köket, mintgrönt sovrum och lejongula vardagsrumsväggar.... 
Jag är en sådan som tröttnar ganska snart på en speciell färg därför har jag valt dessa basfärger i nya huset. Jag blir lugn av att ha det så omkring mig. 

En och annan accentfärg finns här och där i rummen. En färg som jag är svag för är rosa! Gammelrosa från rosa till brunt/grått... Lite "smutsigt" rosa, kan man kanske säga? 

Dessa rosa nyanser känns lugna och sköna för mig. Varma och ombonade. Jag har valt att ha dem i TV-rummet, tillsammans med brunt och ett "stänk" av dovt blå ;)  


För mera färg, titta in till Fabriken!


Maria



13 kommentarer:

  1. Fina ljus! Lagom mycket färg :)
    Inte mycket färger här hemma heller förutom fondväggen som skulle målats över denna veckan...
    Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Åh, så mysigt du har det, står harmoni över ditt hem.Gillar också rosa stor kram Diana

    SvaraRadera
  3. Smart att ha neutrala basfärger så att man kan slå till med en rejäl färgklick när man känner för det. Bara att ta bort när sedan man ledsnat. Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Vi har ju som sagt hela hemmet vitt och med mycket svarta detaljer. Känner mer och mer för brunt och latte´färg igen... Lugnt och harmoniskt! Men som sagt jag är en rosa tjej oxå. Måste bara tipsa Dig om den här bloggen i New England stil.. http://vitadromgarden.blogspot.se/ Kan scrolla upp och ner och titta på bilderna hur länge som helst. Och mina tjejer blev helt saliga över hur dom bor och lever...(hästgård) Ha det gott, kram Kate

    SvaraRadera
  5. Varma och ombonade bilder...gillar också bla rosa:)men ibland känner jag för att "busa" till det lite med en färgklick:) (som lätt går att ta bort när man tröttnat).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Jag gillar ditt färgtema. Det är precis som du säger lungnande. Fast jag har hört att grön är en lugn färg också, hade det i ett sovrum i en lägenhet i Stockholm för en evighet sedan. Men nu har jag blivit fegare tror jag så jag "vågar" inte så mycket färg eller så beror det på att barnen är så fulla av färg att jag behöver det lugnare utan färg?!?
    Hru som så gillar jag ditt färgval.
    Kram Anette :-)

    SvaraRadera
  7. Så fint!!!
    Harmoniskt lugna färger ... gillas!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  8. Massor av fint här....verkligen lugna och vackra färger!

    Kram
    Lotta

    SvaraRadera
  9. Det vackert med milda och harmoniska färger tycker jag med. Trots att vi har ett ganska färgstarkt hem!

    Ha en fin avslutning på veckan!

    SvaraRadera
  10. Håller med dig!! Ha mysigt i helgen!!! Kram

    SvaraRadera
  11. Fint och ombonat!

    Jag har också basfärg hemma i brunt, grått och vitt och sen mina lila fåtöljer:)

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  12. Jag gillar också den där smutsrosa färgen. Den ska ingå i färgtemat för mitt bröllop!

    SvaraRadera
  13. Riktigt stämningsfulla bilder!!!! Visst är det klokt att ha dova färger, jättefint tycker jag! Jag har haft det ganska vitt i mitt hem men allt mer färg börjar leta sig in:)))

    Önskar dig en riktigt fin helg!

    Kraaaaam aka

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...