tisdag 17 juni 2014

Hjälp! Vad är det jag har köpt egentligen?! ;)

Jag har ju berättat att jag är glad amatör när det gäller allt vad trädgård heter... ;) 
(och inte har jag koll på örterna i matlagningen heller tydligen ;)


Jag ville ju så gärna testa att sätta ner lite örter i pallkragen som vi fixade till i helgen. Köpte ett flak med mixade örter... Men jag trodde väl i alla fall att de kunde märka på vad det var man köpte???  Jag behöver er hjälp! ;) Har smakat/luktat och mina gissningar kommer här ;)

A gissar jag att det är dragon (med hjälp av kollegan L när jag beskrev den, och google;) Vad tror ni? 

B Citronmeliss! :)

 C Kan det vara oregano?

D Helt säker på att det är basilika i alla fall! ;) :)
E Rosmarin??

F ??? Smakar som timjan... kanske lite starkare... men ser ju inte ut som timjan???


Hjälp mig gärna om ni kan svaren! Ni minns "Vi i femman" va? ;) 
-"På A svarar vi... " ;)  Återstår sedan att se om örterna trivs i lådan ;) Annars har jag åtminstone testat ;)


Odlar ni örter? Hur? 


Maria

7 kommentarer:

  1. Du behöver ingen hjälp :). Såvitt jag kan se så har du alla rätt.

    Ett litet tips! Hackad rosmarin är jättegott att steka tillsammans med äppelklyftor. Lyfter ännu mer med lite citron/lime på slutet och möjligen en aning sött (socker/agave/honung).

    Lycka till med odlingarna.

    SvaraRadera
  2. du har ju full koll ;) ..och det finns många olika varianter av timjan som ser olika ut :) .
    lycka till med odlingarna nu och ha en fin midsommarafton. Kram Pernilla

    SvaraRadera
  3. Du kan ju:) Jag odlar inte örter, eller något ätbart alls egentligen. Det kräver för mycket passning när vi är i Marina.
    Rosmarin har jag i kruka på trädäcket, och använder när jag ugnsbakar potatisklyftor. Gott:)
    Lycka till med dina örter.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Tror du har alla rätt. Det enda är oreganon, den har jag dålig koll på. Jag odlar lite men brukar glömma bort att använda dom. :)

    Tar inte så mycket selfie, ser ju bara knäpp ut. Men "dagens" vad är det? Förutom mat och en drink.

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. *Skratt*... Jag är helt "lost" när det gäller odlingar... men basilika känner jag också igen. Lycka till i alla fall med din fina odling, och hoppas det kommer smaka.
    Tips: Basilika i sockerlag till jordgubbar och glass... :)
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  6. Jag tycker också du ser ut att ha rätt... I år har jag satt några örter men jag har gjort en "karta" över mina tre pallkragar vad det är jag har satt ;-)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. det kommer bli en alldeles fenomenal örtträdgård!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...