tisdag 10 juni 2014

De godaste hamburgarna?!

Jo enligt mig är det nog så att det är bland de godaste jag ätit!


Hemlagade burgare är bäst! Här kommer receptet på varianten med en touch av skaldjur! ;) 

4 personer


 Hamburgarna:
600 gram köttfärs
salt
peppar
Forma till fyra biffar

Texas BBQ-sås:
2,5 dl senap
1,25 dl strösocker
0,5 dl farinsocker
0,5 dl vatten
1,5 dl äppelcidervinäger
2 msk chilipulver
1 tsk svartpeppar
1 krm cayennepeppar
1 tsk soja 1 msk liquid smoke
2 msk smör
Blanda allt utom smör,soja och liquid smoke i en kastrull, koka upp under omrörning och sjud ca 20 min.
Tillsätt övriga ingredienser och sjud ytterligare ca 10 min. Låt kallna.

Kräftstjärtsmajonnäs:
250 gram kräftstjärtar
2 salladslökar
2 dl majonnäs
1,5 krm tabasco
Skär kräftstjärtarna i mindre bitar, ansa och skiva salladslöken. Blanda alla ingredienser till en röra. 

Lökrelish:
1 gul lök
1 tsk senapsfrön
2 msk tomatpuré
3 msk ljus sirap
0,5 dl chilisås
1 dl vatten
1 msk vit balsamvinäger
salt
chilipulver
3 msk majsolja
Skala och finhacka löken. Fräs sedan löken i oljan ca 3 min, den ska inte ta färg. Tillsätt senapsfrön och tomatpuré och fräs ytterligare 1 min. Tillsätt sirap och fräs ytterligare 1 min. Blanda i chilisås och sedan vatten. Smaka av med vinäger, salt och chilipulver
Sjud ca 5 min. 

Stek eller grilla hamburgarna, pensla med bbq-såsen och lägg ihop dem tillsammans med  lökrelish och kräftstjärtsmajonnäs i hamburgerbröd. Servera med pommes/klyftpotatis och en sallad. 

Hoppas det smakar! ;) :)


Maria




12 kommentarer:

  1. Oh... jag måste gå och lägga mig... innan jag börjar rota efter ingredienser i köket...;) Så gott!!!

    Mvh Milla

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också hemmagjorda hamburgare bäst! Ska bjuda på det t Helgen när vi får besök t alla barnen men nu blev jag rätt sugen att bjuda alla på det ;-)
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  3. Avancerade, men dom verkar vara supergoda. Ska testas någon gång. Tack för tipset och receptet. Fina hamburger-papper. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Helt klart godast med allt hemlagat. Både ser gott ut, och låter gott! Men BBQ-såsen lät söt..;)
    Ohhh, vad ska hända med paddeln..? Lite mörkare nyans kanske, och upp på väggen?!
    Onsdagskram från Kate

    SvaraRadera
  5. Ser väldigt gott ut det där! Å så fint på er porch, en sån skulle jag vilja ha här hemma, kram Suss

    SvaraRadera
  6. Hej, jodå....det var jag som var en halvan av Kanel & Cayenne! Cayenne faktiskt... :)
    Vi lade ner vårt företag förra året, lite tråkigt men vi kände att det fick bli så. Det var fantastiskt roligt och det gav mig väldigt mycket, men tiden räckte inte till helt enkelt... Vi ville båda mer...men kände att tiden inte fanns och då blev det mer frustration än glädje och så ville vi inte ha det! Men många nya erfarenheter blev det!

    Kram Jennica

    SvaraRadera
  7. Wow, det lät gott det. Nu blir det garanterat grillat till helgen! Hemmagjort är bäst.
    Jag är också dålig på att läsa o kommentera bloggar nu. Inte för att jag har ont om tid (det enda jag har gott om, typ) utan att jag inte liksom hinner med alla som jag följer. Och idag funkade inte bloglovin`grrrrrr.
    Här växer det så det knakar, och varmt är det också. Man får njuta fort...snart vänder det.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  8. Det ser och låter riktigt gott/Maria

    SvaraRadera
  9. Mums - det där måste jag testa!!! Har likadana korgar - tycker de är jättefina :-).
    Kram Malin

    SvaraRadera
  10. Kräftstjärtmajjo! Hur gott lät inte det!! måste provas till nästa burgare!

    Tack för dina gulliga kommentarer hos mig! Jag ska styra upp bland recepten på bloggen men jag fick inte till det som jag ville. Måste be om hjälp!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  11. Mmm…älskar hamburgare! Jag är en hamburgertjej helt enkelt. Jättegott recept ser det ut att vara.
    KRAM!!

    SvaraRadera
  12. Ƥrеtty portion οf content. I just stumbled upon yourr site
    and in accesѕion capital to claim that I
    get actually loved аccount your blog posts.
    Any way I'll be subscribing in your feeds and even I fulfillment
    you get right of entrƴ to constantly rapidly.

    Here is mʏ web site :: car shipping company

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...