lördag 14 juni 2014

Blåsig lördag med trädgårdsinspiration

Det var en väldig blåst som drog in igår kväll/natt!


Jag som verkligen både ville och behövde sova ut imorse... jag har sovit så dåligt på grund av blåsten! Det har liksom "visslat" när blåsten ven i den öppna fönsterspringan. Soptunnor, blomkrukor, stolar, loungesoffa och annat har blåst omkull och fört ett himla oväsen. 

Då är det inte lätt att sova. Dessutom ogillar jag själva blåsten när det blåser så där kraftigt. Varför vet jag inte, men jag får något slags oro inom mig. Så nej, det blev inget sova ut i morse. Hoppas på imorgon ;) Det blev en slapp dag i alla fall. Jag och de två äldsta döttrarna har varit in till Uppsala och fixat lite hyllplan till ena dotterns lilla walk-in-closet. (Vi gjorde ju varsin "mini-walk-in-closet" till tjejerna istället för vanliga lösa garderober) Passade på att köpa några säckar jord och hittade lite växter som jag vill ha. Dags att gräva rabatter igen? ;) 

När vi kom hem igen, så slängde jag mig i soffan och halkade in på en repris av "Äntligen hemma" och där hade de byggt ett växthus som de fyllde med plantor. Jag skulle också väldigt gärna vilja ha ett växthus någon gång. Vet precis hur det ska se ut! ;) Blev så inspirerad av det där TV-programmet och besöket i handelsträdgården tidigare på dagen, så jag och Mannen i mitt liv åkte och fixade de där odlingslådorna som vi pratat om länge ;) 

Jag märker att jag blir mer och mer intresserad av blommor och vill ha/göra både det ena och det andra ;) Ser fram emot att kunna ta in en bukett snittblommor från egna rabatter! Tills dess får jag plocka lite hundkex och daggkåpa som det finns massor av en liiiten liiiten bit bort. Så nu står där en bukett på porchen. (Det var så mycket små små små-kryp i någon av blommorna, så jag ville inte ha dem inne ;
Nu sitter jag här i soffan igen och sippar på ett glas kall Chablis. Så gott!  Vad har ni gjort idag? Har ni också känt av blåsten?


Maria

12 kommentarer:

  1. Vad kul att du blir alltmer trädgårdsintresserad! Vi har en jättefrodig trädgård, som dock är förra ägarnas förtjänst. Och det är faktiskt helt underbar och ljuvligt att kunna plocka stora fång blommor och ta in utan att det ens märks i rabatterna. Sommartider, det kan ju inte bli bättre!

    SvaraRadera
  2. Här har det äntligen slutat blåsa! Jag tycker blåst är jobbigt. Så fint på din porch, söt bukett.
    Har varit i stan och kollat in lite rea, köpte inget alls...
    Det är så roligt att läsa att du gillar trädgård mer och mer:) Heja dig:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Nu har vinden mojnat men shit vad det har blåst! Jag har stått ute på ett fält mellan 10-16 och tittat på handboll och känner mig rätt blåst. Solen sken från klarblå himmel men vad hjälpte det när det blåste rätt igenom kläderna? Skönt att det inte regna i alla fall!

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Vi känner inte så mycket av blåsten här nere i dalgången. Det blåser oftast på andra sidan åsen och då visslar det liksom över oss... Men det ligger massor av sönderblåsta löv på gräset.
    Visst är det roligt med trädgård (och lite arbetsamt också)? Jag planerar redan inför nästa säsong och har hittat växthuset med stort V, ett 11,5 kvm stort... Det är ju ett stort steg att bli med växthus. Speciellt som man redan har ett...hehe...
    ha en fortsatt fin helg
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Gillar ditt ökade intresse för trädgård. Den här blåsten gillar jag däremot inte , Fyy sjutton vad jag känner mig begränsad. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Det är ju så roligt att pyssla i trädgården!

    SvaraRadera
  7. Har också blivit mer o mer intresserad av blommor o trädgården, förr tyckte jag det bara var en pina att greja ute. Här blåste det också rejält, men det var nästan bara skönt eftersom solen stekte på riktigt ordentligt. Ha en fortsatt mysig dag. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Ja du, detta med blåst vet jag vad det är! Är uppvuxen vid kusten...där det Alltid blåser, och faktiskt är det likadant här i stan. Är det någonting som jag är trött på...så är det just blåst!!
    Härligt med lite nya växter! Förstår att du vill ha ett växthus..är underbart att kunna plocka sina egna grönsaker! Det saknar jag verkligen nu när jag bor i lägenhet!
    Har goda vänner som har växthus...det ser ut som ett lusthus...och är så mysigt att gå in i...eller varför inte sitta där och njuta en blåsig dag...:-)
    Ha en fortsatt härlig dag! Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Måste säga att jag fått mycket inspiration från läsningen av din trevliga blogg, bla fick vår berner-valp ett blågult band till barnens examensdag, kommenterades av många i mycket positiva ordalag!!! Du har visat några fina hyllor, såvitt jag kan se har ni både vita och svarta. Är dessa specialbeställda/specialtillverkade eller kan du berätta var du inhandlat dem? Är nämligen på jakt efter några hyllor till köket.
    Bästa hälsningar,
    Kristina

    SvaraRadera
  10. Va roligt. Vi verkar ha haft liknande helg:) Mina 4 tjejer var med Mannen hos farmor, så jag var själv hemma. Såg också äntligen hemma och saknade mitt förra växthus. Ska bli orangeri i föredetta vedboden tillsvidare;) Myste med hästarna och åt middag framför tv:n. Tack för en inspirationskälla!

    SvaraRadera
  11. Det är obehagligt när det blåser så och jobbigt när det låter i huset. Hoppas det funkar bättre att sova nu. Jag tycker också det är kul med blommor men jag är inget bra på det. Hoppas det kommer.... Kram Anette

    SvaraRadera
  12. Ja, fy vad det blåste i lördags! Jag har också alltid tyckt det varit jobbigt med blåst. Liksom varit väldigt irriterad. Mer än andra i min omgivning. Har trott att det är nåt fel på mig, typ ;-) Sen hörde jag på radion för några år sen, att vissa människor påverkas extra mycket av blåst. Det har med örat att göra och balanssinnet, som gör att man känner olust. Det var så skönt att höra. Och jag har lite extra bra balans har jag förstått, så det verkar stämma på mig i alla fall. Har du bra balans?

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...