måndag 2 juni 2014

Långweekend på tu man hand

Precis vad vi behövde!


Vi hade pratat om det tidigare under våren, jag och Mannen i mitt liv.

Pratat om att göra en resa. En weekendresa någonstans inom Europa.


När det var som mest stressigt med fullt upp både hemma och på våra jobb, bokade vi en weekendresa.

Det blev Danmark. Flyg till Köpenhamn på torsdagen och hem igen på söndagen.
Några dagar med sol och hyfsad värme. Vi bodde centralt i Köpenhamn och njöt av att ta dagen lite som den kom. 

Strosade (eller armbågade oss fram ;) i ett smockfullt Nyhavn och tog ett glas vin, spanade efter lediga platser på uteserveringen när magen började göra sig påmind om lunch.


Vi läste på roliga skyltar...
...såg hur många fina, roliga cyklar som helst. Med pakethållare både fram och bak. Och för att inte tala om alla dessa cykelkorgar i rotting...
Jag vet då vad jag ska köpa med mig hem om jag bilar till Danmark, och inte behöver släpa på flyg. Nja, kanske inte en hel cykel, men definitivt en stor fin cykelkorg. (Kunde ju inte låta bli att tänka på min fina förstörda cykel där hemma...)

Jag hade fullt upp med att fota till höger och vänster, uppåt och nedåt ;) 

Ibland ställde Mannen i mitt liv upp på bild, men minst lika många gånger suckade han tyst och trodde att jag inte hörde, över ännu ett foto-stopp. Ibland märkte han inte ens att jag stannat till ;)



Min "arkitektradar"  jobbade på för fullt! Ögat dras till byggnader, fasader, arkitektur, detaljer... 



Vi hade hyrt bil på fredagen och tog en tur till Helsingør. 

En mycket mysig stad som jag vill se och uppleva mer av!

Lite lyrisk över att finna ett slott... ;)


Med en fin ingång till borggården...
Detaljer!
Fina gårdshus i härliga färger
Jag tokgillar sånt här! Ögongodis! 
Även om man inte guidas så känner man historia och tas tillbaka i tiden. Fantasin skenar iväg.

Sol och ledighet gör sitt till för att själen mår bra. En fika här och där och att bara få vara tillsammans!

När vi ändå var ute på roadtrip med hyrbilen åkte vi "hem" till Sverige ;) Lite galet kanske, men vi tog Öresundsbron över till Sverige.  Förmodligen vår allra dyraste bilresa någonsin om man räknar på kilometerpriset?  Men man lever bara en gång, och jag hade faktiskt aldrig besökt Skåne tidigare ;) 


Vi stannade till lite vid en utsiktsplats och njöt av den fantastiska vyn.



Det blev en minnesvärd resa och batterierna är laddade för ytterligare några veckor innan det är semesterdags!

(Många bilder blev det också, men ni slapp i alla fall se "matbilderna" ;))

Maria 

6 kommentarer:

  1. Vilken mysig resa ni gjort! Så härliga bilder på fina Köpenhamn, och med vilken värme du skriver. Man hör hur gott ni haft det. Precis så som det ska vara, bara fika och äta gott och ta hand om varandra.
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Men åhhh, vad mysigt. Den resan skulle vi också behöva... Hoppas på att få ta en sväng till Köpenhamn på sommarsemestern när vi ska campa runt Göteborgstrakten.
    Sååå snyggt på porchen, passar verkligen med rotting där! Och så kudden.... Såååå fin Maria! "Barnet" måste ha jublat när hon fick den ;)
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  3. Åh, vad mysigt stor kram Diana

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig resa ni har gjort i härliga Danmark o Skåneland, två stora favoritresemål. Man behöver verkligen komma bort ibland o få bara vara tillsammans, njuta av god mat o dryck o bli lite nyförälskade. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  5. Mysig resa och fint väder fick ni. Man behöver komma bort ibland och bara få vara, ta hand om varandra och ta dagen som den kommer.
    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  6. Vad mysigt ni verkar ha haft det. Gillar också Köpenhamn, men det var länge sen jag var där. Värt att åka tillbaka till!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...